Volledige versie bekijken : Overspanning van uw elektrische aparaten

nightraver
9 september 2007, 23:59
Inleiding

In onze hedendaagse maatschappij maken we meer en meer gebruik van elektrische toestellen. We denken hierbij aan onze computers, televisietoestellen, wasmachines, enz. …. Alles bij elkaar kosten al die dingen samen een klein fortuin, maar wat gebeurt er bij overspanning?
Overspanning is iets waar heel veel mensen totaal geen rekening mee houden of het zelfs niet kennen.

In dit dossier gaan we er dan ook eens dieper op in.

Wat kunt u hier verwachten:
• We leggen u eerst uit wat overspanning is, en hoe ze veroorzaakt wordt
• We leggen u vervolgens enkele manieren uit waarop we het kunnen voorkomen
• En we zullen ook enkele apparaten aanhalen die hiervoor uiterst geschikt zijn.

1.Wat is overspanning?

Elke stroomkring wordt gevoed door een specifieke spanning, wanneer er echter een overschrijding is van het nominale spanningsbereik dan spreken we van overspanning.
We kunnen overspanning onderverdelen volgens duur en oorzaak, er zijn namelijk overspanningen die kortstondig zijn en er zijn er ook die permanent zijn. En afhankelijk van hun golfvormen zullen ze veel of weinig energie bevatten.

2. Wat zijn oorzaken van overspanning?

Overspanning kan verschillende oorzaken hebben de voornaamste zijn:

• Kortsluitingen
• Statische elektriciteit
• Schakelingpulsen uit het net
• Bliksemontladingen

De laatste twee zijn het meest voorkomend, en daar gaan we dus ook meteen even dieper op in.

Overspanning door bliksem (LEMP : Lightning Electromagnetic Pulse)

Bliksem is een atmosferisch gegeven waar we weinig aan kunnen veranderen. Het is dikwijls wel mooi om zien, maar het kan ook een hoop ellende met zich meebrengen.
Overspanning door blikseminslag kan zowel komen door directe of nabije inslag maar evengoed door een verwijderde inslag (inslag die zich niet in de directe omgeving situeert).

Directe inslag: dit zijn inslagen in de bliksembeveiligingsinstallatie van een gebouw, in de onmiddellijke omgeving ervan of in elektrische leidingen die het gebouw binnenkomen (bijv. distributie, elektriciteitsnet, enz.).
Verwijderde inslag: zijn blikseminslagen die zich op grotere afstand van het te beveiligen gebouw bevinden (bijv. in het luchtleidingsnet of in de nabije omgeving, of inslagen van wolk tot wolk).

Overspanning door schakelhandelingen (SEMP: Switching Electromagnetic Pulse)

Dit is overspanning die door schakeling veroorzaakt wordt. Dit kan door o.a.:
- afschakelen van inductieve verbruikers;
- kortsluitingen;
- bedrijfsmatig schakelen van belasting;
- enz…

Al deze overspanningen zijn een pak minder energierijk dan blikseminslag, maar dat neemt niet weg dat ze ook een enorme impact kunnen hebben en veel schade aanbrengen aan onze toestellen.

3.Hoe kunnen we ons nu beschermen tegen overspanning?

Om ons te beschermen zijn er verschillende manieren, de éne al wat goedkoper dan de andere. Men zegt wel eens om de stekker uit het contact te trekken bij onweer, dit is goed voor één welbepaald toestel, maar uiteraard is dit niet te doen om elke keer bij onweer alle stekkers uit te trekken. Overigens is onweer ook niet de enige vorm van gevaar. Wat is dan wel een goede oplossing?
Bliksemafleiders zijn een goede oplossing, zij dienen namelijk voor het beschermen van gebouwen of structuren tegen een directe blikseminslag. Maar ze zijn ten eerste duur voor een gewone particulier, en wat belangrijker is, is dat ze je elektrische installatie niet beschermen. Dit komt omdat overspanning niet alleen door blikseminslag, maar ook via het stopcontact zelf kan komen, en dan helpt een bliksemafleider dus niet.
Het beste wat we kunnen doen om onze elektrische apparaten te beschermen is het aanschaffen van stekkers en stekkerdozen die hiervoor ontworpen zijn, ze neutraliseren het gevaar voor overspanning.

Ik ga hier enkele voorbeelden geven, deze toestellen werden door een pc-tijdschrift getest, en als goed omschreven. Ik neem de testen hier niet mee over maar geef gewoon aan welke toestellen geschikt zijn.

Zo hebben we de:

PF8VNT3-FR (http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=PF8VNT3%2DFR) van APC. Met een prijskaartje van 39.99€ is deze zeker niet duur(productspecificaties kan je zien door op de link te klikken)

http://img405.imageshack.us/img405/465/fd2b1d9750569170d35d48acx8.th.jpg (http://img405.imageshack.us/my.php?image=fd2b1d9750569170d35d48acx8.jpg)

Surgmaster Gold van belkin. (http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=162311#) Deze is voor een prijs van om en bij de 50€ reeds de uwe.

http://img405.imageshack.us/img405/2474/ful1f9g726du3mgrydg3.th.jpg (http://img405.imageshack.us/my.php?image=ful1f9g726du3mgrydg3.jpg)

Dit zijn de twee betere, ook op bijv. de website www.conrad.nl (http://www.conrad.nl) kan u wel nog één en ander vinden, maar deze toestellen zijn al van iets mindere kwaliteit dan bovenstaande.

©Nightraver@minatica2007

gabriel
28 september 2007, 16:37
hey
een prachtig idee dat je daar vermeld , maar mag ik daar iets aan toe voegen ??
de voorop gestelde toestellen zijn " tafelwandcontact dozen " ze beveiligen dus enkel de toestellen die hierop aangesloten zijn ....maar wat de andere toestellen ?? ( frigo - diepvries-verlichtings aparaatuur - enz )
waarom geen ' algemene ' overspannings beveileging plaatsen direkt na de teller ??
afhankelijk van de soort ( en de prijs ) kan je een bescherming krijgen bij een overspanning vanaf 10 % meer

Pjj
28 september 2007, 16:50
Omdat dit forum hier vooral over PC's gaat, en je hier met problemen voor je ijskast niet moet zijn? ;)

gabriel
28 september 2007, 17:45
beste Pij
Dossier : Overspanning van uw elektrische aparaten
waar staat er dat het enkel en alleen voor de pc is ???

Pjj
28 september 2007, 19:19
^^ Shoot me.
Maarja, toch :p Minatica is en blijft PC-forum hé ;)

coopman
28 september 2007, 19:26
er bestaat ook een apparaat die in je zekeringskast zit en word aangesloten op je aarding

je hebt dan wel bij blikseminslag dat alle huizen binnen de 4-5km die dit niet hebben de overspanning binnenkrijgen

Pjj
28 september 2007, 20:06
er bestaat ook een apparaat die in je zekeringskast zit en word aangesloten op je aarding

je hebt dan wel bij blikseminslag dat alle huizen binnen de 4-5km die dit niet hebben de overspanning binnenkrijgen
Mwoehahahah.
Dan buiten gaan staan en roepen.

"EN WAAR BRANDT DE LAMP??"

nightraver
28 september 2007, 22:15
klopt allemaal wel wat jullie hier zeggen, maar zoals pjj zegt gaat het hiet in hoofdzaak over computer aparatuur, en is het misschien mijn fout dat het niet in de titel stond.
Maar dan nog deze contactdozen kunnen ook worden gebrukt voor diepvriezer en dergelijk toestellen die hiet aangehaald worden he.

rap
29 september 2007, 00:05
Nightraver,

Bedankt voor je info. Je wijze raad had ik al opgevolgd en reeds van in den beginne geïnstalleerd. Voorkomen beter dan genezen zeker!

Grtz

rap

gabriel
29 september 2007, 12:11
beste Nightraver
het is niet mijn bedoeling geweest om een diskusie aan te gaan over al dan niet huishoud toestellen met een dergelijk systeem te beveilegen , maar om een ander en een wat meer pc gericht idee aan te brengen : een klein bedrijf met enkele pc op de buro ( zo zijn er wel leden die in zo'n situatie zijn ) of een groot bedrijf ( bij mij op de werkvloer staan er meer dan 900 ! ) bij mij thuis staan er 3 pc's , dus de globale beveileging is ( volgens mijn mening ) een beter idee
mijn idee was om de leden die meer dan 1 pc hebben een goedkoper alternatief aan te brengen ;)

compuchrisje
29 september 2007, 20:48
Bedankt voor de assistentie Gabriël, zo zie je maar dat we zelfs in onze dossiers nog elementen kunnen bijvoegen. Vandaar dat reacties ook altijd graag gezien worden. Bij het nalezen van dit werkje van Nightraver zag ik het niet zo groots als jij, omdat ik ook geen fabriekseigenaar ben, maar eenvoudige eigenaar van een oude en een ietwat nieuwere pc. Wat je op dàt niveau kan doen, brengt hij hier mooi aan. Grote bedrijven zullen wel op andere locaties hun info en beveiliging opdoen, denk ik.

nightraver
29 september 2007, 22:59
beste Nightraver
het is niet mijn bedoeling geweest om een diskusie aan te gaan over al dan niet huishoud toestellen met een dergelijk systeem te beveilegen , maar om een ander en een wat meer pc gericht idee aan te brengen : een klein bedrijf met enkele pc op de buro ( zo zijn er wel leden die in zo'n situatie zijn ) of een groot bedrijf ( bij mij op de werkvloer staan er meer dan 900 ! ) bij mij thuis staan er 3 pc's , dus de globale beveileging is ( volgens mijn mening ) een beter idee
mijn idee was om de leden die meer dan 1 pc hebben een goedkoper alternatief aan te brengen ;)

Klopt hoor sorry.
Ik heb deze informatie in het maken van mijn dossier wel degelijk gelezen en tegen gekomen,en weet dus ook dat er inderdaad dingen bestaan om globale beveiliging. Maar zoals cc'tje hier al zei zag ik het inderdaad ook niet zo groot als jij, en zag dus zoals denk ik het meerendeel van de leden hier dus één of max 3 pc's, daarom stond het er ook niet in. Ik had het misschien beter wel gedaan, sorry mijn fout dus.

gabriel
2 oktober 2007, 17:20
hey
je moet niet zeggen 'sorry ' het was maar een idee of een andere visie maar ik al blij dat er niemand mijn opmerking kwalijk genomen heeft van wat je voorgesteld hebt , het is al bij al uitstekend ;);)

Martijnc
6 oktober 2007, 20:49
Voor mensen die niet weten wat een inductieve verbruiker is:
Een spoel is inductief, apparaten met een spoel zijn dus inductieve verbruikers. Als je een Inductieve gebruiker afschakeld geeft hij en korte (soms sterke) puls zeg maar om te 'ontladen'.
Als je veel inductieve verbruikers hebt (haardroger, motors, wasmachine, droogkast, ...) kan dit gevaarlijk zijn.

Het tegenovergestelde zijn de capacitieve verbruikers (condensatoren), er tussenin zitten de 'Ohmse verbruikers'.

Iced Dragon
14 februari 2008, 10:37
even een vraagje ivm. de tip van Gabriel.

Wat kost zo'n algemene beveiliging (aangezien dit goedkoper is dan verschillende contactdozen) en waar kan je dit vinden? Aangezien dit rechtstreeks op de op de aarde moet aangesloten worden moet je dit ook al laten installeren door een vakman?

sykke
14 februari 2008, 15:12
De prijzen zijn ongeveer 160 euro voor een monofasig en 290 voor een driefasig toestel
Dit wordt geplaatst aan het begin van de installatie (differentieel) in de veiligheidskast
Aansluiting is niet moeilijk maar indien je er weinig van kent laat het dan over aan een vakman

hier een vb van zo'n toestel:http://www.alltronic.be/shop/?CartID=1023&CatID=828

Prijzen kunnen verschillen naargelang de merken maar de meeste hebben die wel,zoals Gardy,Vynckier,Hager,enz

kurt0015
16 februari 2008, 11:30
De prijzen zijn ongeveer 160 euro voor een monofasig en 290 voor een driefasig toestel
Dit wordt geplaatst aan het begin van de installatie (differentieel) in de veiligheidskast
Aansluiting is niet moeilijk maar indien je er weinig van kent laat het dan over aan een vakman

hier een vb van zo'n toestel:http://www.alltronic.be/shop/?CartID=1023&CatID=828

Prijzen kunnen verschillen naargelang de merken maar de meeste hebben die wel,zoals Gardy,Vynckier,Hager,enz

Het kan je soms toch aardig wat aanpaswerk kosten voor zoiets in je kast te plaatsen. :p Heb het hier zelf gedaan was er toch wel even mee bezig, moet wel zeggen ik volg elektriciteit op school en heb volledige huisinstallaties al gezien gehad in 2 voor gaande jaren. Nu bezig op school met industriele installaties.

Het klusje om even een aanpassingkje te doen in je kast kan je soms toch wel wat langer bezig houden dan je dacht. :p

Eveneens moet je huisinstallatie terug gekeurd worden wanneer je een aanpassing doet aan je huisinstallatie dit kan je terug vinden in het AREI (Algemeen Regelement Elektricische Installaties). Voor nederland weet ik het niet. Vele mensen weten dit niet en laten dit dan ook niet doen maar achteraf moest er iets mis gaan kan de verzekering zich voor zoiets terug trekken.

gabriel
16 februari 2008, 14:55
beste Kurt , wat je daar beweert IS NIET JUIST !!!............... lees maar eens zeer andachtig het arei .... daar staat niks van in ! en nog veel minder in uw verzekering
( geef me maar het artikel ? ) navraag bij diverse keuringsorganismen willen je dit graag op papier bevestigen ..... het moet letterlijk : uitvoeren met kennis van zaken :wall:

kurt0015
22 februari 2008, 01:08
Mij hebben ze altijd op school gezegt wanneer je een aanpassing (soort van uitbreiding) in je elektrische installatie doet. Dat je deze altijd moet laten herkeuren.

Maarja ik zal me eens goed bevragen hierover me leerkrachten kunnen altijd fout zijn...