Volledige versie bekijken : netwerk



jobo182
10 June 2005, 21:41
ik heb een netwerk gemaakt tussen mijn desktop en mijn laptop via de wizard Netwerk instellen, de mappen en printer zijn gedeeld, nu kan ik wel via de desktop in de gedeelde mappen van de laptop komen, maar niet andersom, terwijl daar ook de mappen gedeeld zijn, de werkgroep heeft dezelfde naam, als ik nl klik in de laptop op de werkgroepnaam, dan zie ik de 2 pc's, klik ik dan op de desktop, dan verschijnt de melding:
Desktop is niet toegangelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor
deze netwerkbron, Neem contact op met de beheerder van deze server als U
wilt weten of U toegangsmachtigingen hebt. Toegang geweigerd
Als ik doe pingen vanaf naar de laptop naar de pc en ook andersom is alles OK.
De beheerder ben ik zelf van beide pc's. de pc's hebben dus allebei een andere naam, maar de werkgroepnaam is hetzelfde.

Hoe kan ik nu controleren of ik wel gemachtigd ben om de gedeelde mappen te openen,
en hoe los ik dit op ?
gr. jobo

AMD
11 June 2005, 01:20
gebruik je een paswoord op beiden? Ik dacht dat je een wachtwoord MOET gebruiken om toegang te krijgen tot gedeelde mappen.

AMD

Kokki
11 June 2005, 10:08
Heb je een firewall? Zo ja, dan moet je deze ook instellen dat ie dit verkeer toelaat.

Succes

PS. Bij bv. Sygate kan/moet je een advanced rule instellen dat verkeer van je "interne" IP-adressen toelaat.

jobo182
11 June 2005, 15:11
er is geen wachtwoord ingesteld, nergens ook niet in XP,

ook is de firewall van Norton geconfigureerd via Networking, maar ook zonder firewall zijn de gedeelde mappen van de desktop niet toegankelijk via de laptop, steeds weer die melding van niet de juiste machtiging; via de desktop kom ik dus wel in de gedeeelde mappen van de laptop. Hoe kom ik niet aan die juiste machtiging ?

ghost
11 June 2005, 17:25
http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?t=170

spruit
11 June 2005, 19:16
zoals kokki al aangaf, firewall-instellingen...men kan in- en uitgaand verkeer controleren..dus best beide ff checken...in en uit...

Ché
11 June 2005, 19:57
staat er in je configuratiescherm / beveiligingscentrum / windows firewall / bij uitzonderingen een vinkje bij bestands- en printerdeling??

Ché

jobo182
11 June 2005, 22:18
ook met de firewall uitgeschakeld kom ik niet via de laptop in de desktop,

dat vinkje is ook geplaatst op beide pc's, want ik ik kom wel via de desktop in de gedeelde mappen van de laptop

spruit
12 June 2005, 09:19
ook met de firewall uitgeschakeld kom ik niet via de laptop in de desktop,

dat vinkje is ook geplaatst op beide pc's, want ik ik kom wel via de desktop in de gedeelde mappen van de laptop

staat er een handje op de gedeelde map?

jobo182
12 June 2005, 10:40
ja er staan een handje onder de gedeelde map, als ik een printscreen kon sturen, dan kon je zien, heo het er uit ziet

spruit
12 June 2005, 18:29
ja er staan een handje onder de gedeelde map, als ik een printscreen kon sturen, dan kon je zien, heo het er uit ziet

RK eens op die map, dan delen en beveiliging. Daar vind je machtigingen, wat staat er daar? Hetzelfde bij beveiliging, wat staat er daar ook?

jobo182
12 June 2005, 19:50
ik zie daar geen machtigingen, tabblad Delen staat standaard tekst en ik heb aangevinkt: van deze map een gedeelde netwerkmap maken, in het val Share-name staat de naam van die map

spruit
12 June 2005, 21:08
ik zie daar geen machtigingen, tabblad Delen staat standaard tekst en ik heb aangevinkt: van deze map een gedeelde netwerkmap maken, in het val Share-name staat de naam van die map

xp home of pro?


Kijk ook eens via verkenner naar extra, mapopties, weergave, daar moet je eenvoudig delen van bestanden uitvinken...

jobo182
12 June 2005, 23:24
werk met xp home - en bij mapopties/weergave staat niets van delen van bestanden, is dus niet aan of uit te vinken

ghost
13 June 2005, 11:42
Je kunt dit eens lezen heel vanonder staan 4 oplossing punten .



http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/bestanden_delen/1

jobo182
13 June 2005, 16:31
dez esite was mij ook al bekend en alles staat zoals vermeld word bij

Bestanden delen problemen oplossen,

behalve punt 1 geeft problemen; Ik kan dus niet pingen naar het Ipnummer van de desktop
als ik dat doe dan zie ik 4x time-out bij opdracht
ook kan ik niet pingen naar het IPnummer van de laptop, ook dus 4x time-out
wel kan ik pingen naar de localhost en als ik het nummer van de standaardgateway (LAN IPadres) intyp. Via ipconfig/all zie ik dus de Windows IP-configuratie
Ik denk dat hier het probleem zit, maar hoe los ik dit op ?
ook zonder de firewall aan kan ik niet pingen

ghost
13 June 2005, 17:43
Scrol eens tot bijna onder daar staat er iets van in , dus bij het onderwerp ping

http://www.habotex.nl/info_netwerk_-1%20.htm

jobo182
13 June 2005, 21:07
het pingen vanaf de desktop naar de laptop is opgelost, alleen niet pingen naar mijn eigen IPnummer, dat ik zie via ipconfig, maar vanaf de laptop kom ik nog steeds niet in de gedeelde mappen van de desktop-melding: Toegang geweigerd

jobo182
15 June 2005, 17:31
weet niemand hoe ik dat probleem met pingen oplos, want volgens mij is dat de oorzaak dat het netwerk niet funktioneerd,

gr, jobo

kurt0015
15 June 2005, 20:13
heb je miscchien service pack 2 die blokt da bij mij ook altijd gebruik nu een andere firewall van pc cillin internet security en deze kan je instellen op lan :D
misschien even windows firewall uitschakelen als je dit nog niet geprobeert hebt (y)