Volledige versie bekijken : emailadres verplicht, waarom ?



Spoorzoeker
27 January 2008, 12:54
Het valt me de laatste tijd op, dat als je schriftelijke informatie van een bedrijf wilt, dat je bij het invullen van je adresgegevens verplicht bent ook je emailadres in te vullen.

Ik vraag me af waarom ?. Verkopen ze die gegevens door of gebruiken ze het om je vol te spammen met hun eigen opdringerigheid ?.

ik vul dan gewoon in: ikheb@geenmail.nl :D

2B's
27 January 2008, 13:18
Krijg je met de vermelding van dat mail adres dan toch de gevraagde gegevens via de post? Als ik dat bepaald bedrijf zou zijn, dan zou ik je aanvraag niet ernstig nemen en je ook geen documentatie toesturen. Je bent toch niet bang voor spamming neem ik aan? Ieder bedrijf dat zichzelf respecteert zal niet aan spamming doen.

Stel nu het volgende. Je bent onvolledig in de informatie die je vraagt. Op dat moment kan iemand van het bedrijf meer info vragen zodat men je gericht kan helpen of antwoorden. Jij maakt duidelijk dat je via de mail niet lastig gevallen wil worden door het opgeven van een fake mail adres, waardoor je aanvraag dan weer niet meer ernstig genomen wordt.

Voor bedrijven (en dan vooral kleinere KMO's of zelfstandigen) is publiciteit een heel dure kost. Vooral het opmaken van brochures of documentatie mappen kosten handen vol geld en het is voor hen niet zo vanzelfsprekend om dat geld op straat te gooien.
Grote bedrijven, zoals bv postorder bedrijven, geven een belangrijk deel van hun inkomsten uit aan dergelijke publiciteit omdat het ook hun enige vorm van contact met hun klant is. Koop gewoon eens een weekblad... wat betaal je ervoor? Dergelijk blad is gedrukt op gewoon papier of recyclage papier. Brochures of gidsen worden op heel ander materiaal gedrukt en kosten dus ook meer. Wil jij een goedkopere kwaliteit? Zoa ja, dan kun je dat via je mailbox ontvangen in pdf formaat en het eventueel zelf afdrukken als het erop aan komt.

Ik wil hiermee geen preek afsteken maar, bekijk het ook eens van de kant van het bedrijf zelf. Ik doe alleszins geen zaken met mensen die op die manier aan mijn bedrijf informatie vragen.

Spoorzoeker
27 January 2008, 13:31
Ik wil declaratieformulieren van onze dierenverzekeraar en ik wil online gaan bankieren.

Waar haal jij dan die dure brochures vandaan ? :D

Vandeweek de Opel gebeld, want tussen een advertentie en hun website zat 600 euro verschil. Is het uiteindelijke antwoord: (echt waar !!!!) We zoeken het voor U uit, geef Uw gegevens maar even.
Okee, mijn emailadres is.....
Nee meneer, Uw volledige adresgegevens, anders mogen wij geen informatie aan U verstrekken. Dit moet volgens de wet op de privacy (of zoiets)
O, mijn wet zegt mij juist dat ik geen gegevens verstrek voor zulke onzinnige dingen.
Dan mogen wij U geen informatie geven, goedendag.

En waar ging het om ?, dat er in de advertentie al rekening was gehouden met een subsidie vanaf 1 februarie.

Waarom moeten ze mijn volledige gegevens hebben om mij dat mee te kunnen delen ?

2B's
27 January 2008, 14:18
Kijk, hiermee heb ik al touch met wat ik in mijn tweede paragraaf stelde. Je bent onvolledig met je info, dus kan ik je via dat fake adres niet bereiken.

Voor dat tweede... er is nog zoiets als concurrentie maar... er zijn ook zeveraars. Uit ervaring weet ik dat er genoeg werknemers zijn die op een zo snel mogelijke manier een probleem uit de weg willen lopen. Je afschepen is zo één van die manieren.

Er bestaat inderdaad een wet op de bescherming van gegevens van private personen. Wil je de inhoud daarvan kennen, lees dan even hier http://www.e-privacy.be/privacywet.pdf je kan deze pdf opslaan op je PC en hem daarna even rustig doorlezen. Neem van me aan dat het hier voornamelijk gaat over de bescherming van je eigen gegevens. Simpel voorbeeld? Ik ben je bankier en jij belt me om de stand van je rekening te vragen.... een aantal controles stellen me in staat om er zeker van te zijn dat jij dat bent... Als ik weiger om die gegevens te verstrekken, dan kan ik me inderdaad beroepen op deze wet. Niet alleen onze zwijgplicht maar dus ook deze wet beschermen uw persoonlijke gegevens...

Dat verhaal van Opel begrijp ik dus niet helemaal, tenslotte gaat het hier over een prijszetting en publiciteit... die je trouwens niet via internet hebt opgevraagd.

Spoorzoeker
27 January 2008, 14:28
Je bent onvolledig met je info, dus kan ik je via dat fake adres niet bereiken.



Dit is dus bullshit, want degene waar het over gaat heeft alle gegevens ze ze nodig hebben.
En weet je zeker dat ik niet TWEE emailadressen moet opgeven ?
Stel dat eentje het niet doet (mailbox vol) of de server ligt plat door een storing, of misschien heb ik me wel een letter vertypt.
3 emailadressen opgeven is dan misschien nóg beter. :D

2B's
27 January 2008, 15:09
En zo kunnen we nog uren doorgaan... nu pas in je derde commentaar laat je weten dat die gegevens bij het betrokken bedrijf al gekend zijn, althans zo begrijp ik nu toch uit je info. Als je die gegevens MOET opgeven in de website, dan kan dit zo zijn redenen hebben... probeer eens een nieuw paswoord op te vragen bij minatica als je niet ingelogd geraakt. Wat wordt er gevraagd denk je? Hier op het forum gaat het enkel over je mail adres. Om veiligheids redenen gaan sommige bedrijven of sites héél ver, soms té. Zo moet je maar eens proberen om op hotmail een verloren paswoord op te vragen, dan begrijp je meteen wat ik bedoel...
enfin, voor mij end of this story

compuchrisje
27 January 2008, 21:41
Ik denk dat je hierbij inderdaad moet kijken over welk onderwerp het gaat. Mij maakt het bv niet uit of een opel duurder of goedkoper is, omdat ik er (hopelijk) geen nodig heb. Maar als ik goed geïnformeerd wil worden, moet ik ook de nodige info doorgeven aan degene die me de documentatie gaat doorsturen.
Laten we even teruggaan in de tijd en het per briefwisseling doen: hoeveel documentatie/informatie zal je in je brievenbus ontvangen als je geen afzender aan je aanvraag toevoegt?....

Spoorzoeker
28 January 2008, 10:51
Een beetje manke vergelijking Chrisje.

Als jij informatie opvraagt, vermeld jij dan je bankgegevens ??????
Waarom niet ?

Jule
28 January 2008, 23:24
Mocht u een zekere korting krijgen als u uw mailadres opgeeft, zou u nog klagen?

compuchrisje
28 January 2008, 23:29
Nee meneer, Uw volledige adresgegevens,
Spoortje toch!! ze vroegen enkel je volledige adres, niet je bankgegevens. Dus daarop is mijn antwoord dan ook gebaseerd. Ik ben nog nooit een handelaar in eender wat tegengekomen, die meteen ook mijn geboortecertificaat of bankrekening vroeg. Zelfs op 't autosalon mochten we binnen zonder eerst ons paspoort te moeten laten zien. Beetje overreactie?

Jule
29 January 2008, 00:00
Zelfs op 't autosalon mochten we binnen zonder eerst ons paspoort te moeten laten zien. Mocht ook wel na dat rectale onderzoek? :D :p :evil: :lol:

Sarana
1 February 2008, 20:44
Ik kan Spoorzoeker volgen hoor.
Ik kijk ook altijd na of ze die gegevens wel degelijk nodig hebben om mij te kunnen informeren. Gegevens als e-mailadres, geboortedatum enzo vul ik enkel in als het bedrijf die echt nodig hebben en als ze te veeleisend worden zal ik ten zeerste vermijden zaken te doen met dat bedrijf.
Zo is spam wel uiterst irritant en vaak is het ook nog een miserie om je uit te schrijven voor allerhande ongevraagde Nieuwsbrieven en dergelijke. De link onderaan de Nieuwsbrief om je zogenaamd uit te kunnen schrijven werkt dan "toevallig" niet en als je het bedrijf via hun website contacteert krijg je alweer "toevallig" geen antwoord.

Ik zie bedrijven nog niet meteen even de hele "autobiografie" van een klant screenen om hem toch maar beter van dienst te kunnen zijn. Bedrijven zijn enkel bereid echt een inspanning te leveren voor een klant als er iets achter te verdienen valt. En dat is wel ergens te begrijpen, de firma moet ook draaien, maar als ze gegevens misbruiken dan krijgen ze het ferm aan de stok met me hoor.

Ik geloof niet in goed bedoeld teveel informatie vragen aan een klant.
Bedrijven die zichzelf respecteren weten dat ook:p

Spoorzoeker
1 February 2008, 21:53
En weet je wat nou het leukste is ?

Ik heb van beide bedrijven toegestuurd gekregen waar ik om gevraagd had,
ZONDER emailadres.

Zie je dat het wel kan ? :D

2B's
1 February 2008, 22:21
Dus heb je ze wél je adres gegeven...

Spoorzoeker
1 February 2008, 22:48
Ja waar moet de postbode anders de post afgeven ?.

wel mijn adres, NIET mijn emailadres.

2B's
1 February 2008, 23:41
En nu maar hopen dat ze geen verkopers langs zullen sturen hé! Ha ha!

Jule
1 February 2008, 23:55
En nu maar hopen dat ze geen verkopers langs zullen sturen hé! Ha ha!:lol: Daarom kan het wel handiger zijn om uw mailadres te geven ... :lol:

Maar u kan er niet onderuit, een mailadres word belangrijk! Trouwens, een mail staat zwart op wit, een telefoontje wordt niet opgeslegen en vormt geen bewijslast. U weet nooit hoe een dubbeltje rolt? Maar dit is eigen ervaring ... :cool: