Volledige versie bekijken : unix



koenj
12 April 2008, 13:02
Ik zou me graag verdiepen in de unix cultuur door een multibooting van allerlei osen. Maar ik ben alleen een beetje bekend met linux. Mijn vraag is dus: wat zijn de andere populaire unix systemen? En welke bootloader is mij aangeraden? Volstaat grub?

Jelle
12 April 2008, 16:23
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Unix#Belangrijke_Unix-varianten voor een overzichtje van alle Unix varianten. Naast Linux is vooral BSD de bekendste, waarvan de Mac OS kernel ook een afgeleide is. De bekendste opensource BSD variant is FreeBSD.

Met Grub zit je prima: die ondersteunt Linux, BSD (inclusief Solaris), Windows en DOS.

Snakey
13 April 2008, 12:17
Hier vind je een gedetailleerde tijdslijn: http://www.levenez.com/unix/history.html
Het grootste verschil tussen linux en bsd is dat bsd een unix-variant is (soort port van unix naar pc) terwijl linux een kloon van unix is. De gebruiksvriendelijkheid bij BSD is wel wat minder als bij linux-gebaseerde systemen (Mac OSX is dan weer een uitzondering). Voordeel met BSD is dat je wel pakketten voor linux kan installeren terwijl je met linux geen BSD pakketten kan installeren.

koenj
13 April 2008, 17:51
OK bedankt voor de uitleg. Nog even een vraagje Is het zo dat freebsd nog eens is onderverdeeld in distibuties? Of zijn Openbsd, freebsd, os X... de distributies van bsd?
Ik zou naast freebsd ook graag OS X uitproberen. Welke versie raden jullie aan voor een oude amd xp processor.

Merel
30 May 2008, 21:18
Momenteel is Ubuntu een Linux distributie die zeer populair aan het worden is.
Wie met de allerlaatste versie (Hardy Heron) voor de eerste maal kennis maakt met Ubuntu, moet weten dat er kans bestaat dat een probleem kan optreden met de schermresolutie (afhankelijk van de hardware).

Maar deze bug kan worden gefixed met een eigen ingreep.

Voor wie dus pas begint is het wellicht beter met vorige versie Ubuntu 7.10 van start te gaan. Daar was geen resolutieprobleem na de installatie en die versie loopt volledig stabiel.

RoestVrijStaal
8 June 2008, 23:03
Als je MacOS X wilt hebben moet je die samen met een mac kopen (of uitproberen in de Mac-store), omdat het (op uitzonderingen na) niet installeerbaar is op een pc.