sandro
15 juni 2005, 20:37
kan me er iemand vertellen wat linux eigenlijk is en wat je ermee kan doen:crazy:
|
Volledige versie bekijken : linux sandro 15 juni 2005, 20:37 kan me er iemand vertellen wat linux eigenlijk is en wat je ermee kan doen:crazy: Martijnc 15 juni 2005, 21:42 http://www.translucent.nl/linux.php sandro 15 juni 2005, 22:37 Ja man kheb da allemaal wel es gelezen maar da lijkt wel chinees voor mij. Heb je er voordeel bij als je linux installeert want ik versta er nie veel van. AMD 15 juni 2005, 22:57 Linux is gewoon een ander besturingssysteem. Ofwel kies je voor Windows of wel kies je Linux. Er zijn teveel verschillende versies om het allemaal hier uit te leggen. Je kan naar deze site gaan: www.linuxiso.org en daar kan je alle distro's terugvinden die je gratis kan downloaden. Er staan ook links naar de homepages van die distro's zodat je daar alle uitleg kan lezen. AMD sandro 16 juni 2005, 09:32 en is linux beter dan windows xp pro of niet? AMD 16 juni 2005, 10:24 Ik persoonlijk vindt Linux beter dan eender welke windows versie. Linux draait in het algemeen sneller, beter en stabieler dan windows. Het enige nadeel: je kan geen windows software installeren in Linux. Er zijn wel enkele achterdeurtjes: bv Wine installeren voor unix systemen en dan kan je een win32 console simuleren onder Linux waardoor je toch windows software kan draaien. Het is natuurlijk niet geschikt voor supergrote software tools maar eerder voor kleinere of compactere software. Adobe PhotoShop zou je bv wel kunnen laten werken, Microsoft Visual Studio .NET bv niet. Je kan ook gewoon eerst een liveCD uitproberen. Dan moet je linux niet installeren. Gewoon cd erin en hops je werkt volledig vanaf CD. Genoeg gehad ervan, cd eruit en je windows start terug. Je kan zelfs op internet vanaf de livecd. Gr. AMD permee 23 augustus 2005, 23:44 Ja het linux besturingssysteem is beter,maar niet eenvoudiger.Installatie van softwarepakketten is geen "click & install" zoals bij windows.De meeste distributies hebben echter wel een redelijk eenvoudig pakketbeheer,al blijf je daarmee afhankelijk van de geleverde pakketten.Zelf een tarball dl en installeren kan ook,maar vraagt in het begin wel wat geduld en voorbereiding. Voordeel is meer controle over je systeem,dat stabieler en veiliger is.Nadeel je moet er wat tijd en moeite insteken,maar dat levert al gauw voldoening ;) . Succes !! Mvg, permee. Snakey 24 augustus 2005, 10:17 en tarball is meestal van source die je nog steeds moet compileren. Maar het installeren van programma's is echt niet moeiljk, bv. alle Debian en Debian-gebaseerde distributies hebben Synaptic waar je nieuwe repo's (plaatsen met software) kan toevoegen, synaptic is een zeer gemakkelijk programma die de traditionele apt-get of aptitude in de terminal vervangt. Klik gewoon op zoeken, selecteer een pakket om te installeren en pas het toe, synaptic doet de rest. Er bestaan ook nog RPM's, autopackages,... Er is keuze genoeg hoe je een toepassing wilt installeren ;) zjafa 24 augustus 2005, 12:31 en tarball is meestal van source die je nog steeds moet compileren. Maar het installeren van programma's is echt niet moeiljk, bv. alle Debian en Debian-gebaseerde distributies hebben Synaptic waar je nieuwe repo's (plaatsen met software) kan toevoegen, synaptic is een zeer gemakkelijk programma die de traditionele apt-get of aptitude in de terminal vervangt. Klik gewoon op zoeken, selecteer een pakket om te installeren en pas het toe, synaptic doet de rest. Er bestaan ook nog RPM's, autopackages,... Er is keuze genoeg hoe je een toepassing wilt installeren ;) Sorry Snakey, maar wat jij hier nu allemaal verteld daar gaan de mensen niet veel aan hebben, of ze moeten al serieus wat gestudeerd hebben, vergeet niet dat de meeste mensen hier op het forum maar simpele zielen zijn zoals ik en dat latijn van jou helemaal niet begrijpen, een simpele verstaanbare uitleg was ook voldoende geweest denk ik, of als deze uitleg moest dienen als afschrikking om Linux te gebruiken is het wel volledig geslaagd, ik heb er in elk geval niets van begrepen en ik denk velen met mij, nogmaals sorry als het kwetsend overkomt. J.W. 24 augustus 2005, 15:54 kan me er iemand vertellen wat linux eigenlijk is en wat je ermee kan doen:crazy: Volg eens een cursus Linux in een CVO. Nieuwe cursussen beginnen in september en duren tot de tweede helft van december. En u krijgt evenveel vakantie als in het gewone onderwijs.:D :) Dan weet je direct of het u aanstaat of niet. Eén avond per week is niet veel en het kost ook weinig. (+/- € 40) voor +/- 16 lessen. Snakey 24 augustus 2005, 16:31 Sorry Snakey, maar wat jij hier nu allemaal verteld daar gaan de mensen niet veel aan hebben, of ze moeten al serieus wat gestudeerd hebben, vergeet niet dat de meeste mensen hier op het forum maar simpele zielen zijn zoals ik en dat latijn van jou helemaal niet begrijpen, een simpele verstaanbare uitleg was ook voldoende geweest denk ik, of als deze uitleg moest dienen als afschrikking om Linux te gebruiken is het wel volledig geslaagd, ik heb er in elk geval niets van begrepen en ik denk velen met mij, nogmaals sorry als het kwetsend overkomt. Het was gewoon een reactie op permee's opmerking over de "slechte" click en install in linux ;) permee 24 augustus 2005, 23:30 Het was gewoon een reactie op permee's opmerking over de "slechte" click en install in linux ;) :wtf: Ik herinner mij niets,geen melding, van een "slechte" installer,wel van een minder eenvoudige. Probeer op debian maar eens een tarbal (gzip (of bzip) van de broncode van een programma/toepassing ) te installeren zonder enige uitleg te lezen. Niet beremoeilijk,maar wel even iets anders dan click-and-install procedure van windows xp bvb. Mvg,en de honden alsnog aan de lijn ;) , permee. Snakey 24 augustus 2005, 23:54 Je maakt een verkeerde vergelijking. Windows installer is een click-and-install oplossing, dus moet het eigenlijk worden vergeleken met DEB's, RPM's, autopackages,... De tarballs kan je dan een beetje vergelijken met een visual studio-project. permee 25 augustus 2005, 15:48 @ snakey: toch niet als je een rpm wil installeren die niet in de repository voorkomt,die mag je eerst gaan omzetten. Blijft de vergelijking,linux afdoen als even gebruiksvriendelijk als bvb windows xp is op zijn minst bedrieglijk ;) Al is er de laatste jaren flink aan gewerkt om linux bij de mensen thuis te brengen. Ik heb zelf in ieder geval meer dan eens gezucht/gezocht . Pluspunt is dat er veel documentatie te vinden is op het net. In geval van twijfel,gewoon doen sandro. Mvg, permee. Snakey 25 augustus 2005, 16:18 RPM's moet je niet omzetten in bv. Red Hat/Fedora, daar werkt het gewoon als een click en install-applicatie. Dat je het moet omzetten komt omdat je die rpm wilt installeren op bv. Debian (of een distro erop gebaseerd), dan moet je het inderdaad met alien omzetten. Trouwens, Windows heeft geen repository's, je moet je software ook zoeken op het internet zelf ;) permee 25 augustus 2005, 23:25 Weet ik snakey ,dat van die repository bedoel ik,en ja ik had het over de installatie van rpm's op een debian systeem,allemaal niet echt moeilijk ,maar toch effe meer werk dan met een xp systeem. Als je je pc enkel gebruikt om te mailen en te surfen,een spelletje te spelen enz en verder geen tijd wil/kan steken in het hoe en wat en waarom , is dat toch geen onbelangrijke overweging dacht ik. Ik wou enkel zeggen dat er toch wat werk en moeite inkruipt ,enfin,meer dan met bvb xp in ieder geval. Als je daar geen schrik van hebt ,go for it zou ik zeggen,het loont sowieso, Mvg, permee. Snakey 25 augustus 2005, 23:53 Dat is bij elke overstap zo. Maar ik spendeer liever mijn tijd om kennis te maken met nieuwe technologieën, dan over hoe je spyware en dergelijke moet verwijderen. En ik bedoelde gewoon dat de RPM's niet bedoeld zijn voor Debian-systemen, maar voor Red Hat en alles dat daarop gebaseerd is ;). Vergelijk die "alien" om te converteren desnoods met de brakke compabiliteits-functie om win95-programma's te draaien in XP. |