Volledige versie bekijken : stiftjes



Iced Dragon
4 July 2008, 16:22
Hoi,

wat is jullie mening over het beschrijven van CD/DVD-ROMs? Zijn die speciale (dure) stiftjes echt de moeite waard of is dit afzetterij?

compuchrisje
4 July 2008, 16:40
Hm, ik kreeg er ééntje van mijn pc-boer, klantenkadootje, en zo'n massa CD's brandt ik ook niet, dus ik heb geen idee van de prijs.

coopman
4 July 2008, 19:23
ik doe dit met alcoholstift

Baloeke
4 July 2008, 22:12
Een gewone permanente alcoholstift, liefst met een kleine schrijfdikte zijn ideaal

GuntherS
5 July 2008, 22:00
Ik gebruik een Staedtler permanent Lumocolor DrySafe.
Watervast op meeste oppervlaktes + CD/DVD

berger
5 July 2008, 22:05
Zo'n speciale stiften kosten in een grootwarenhuis 3.39 euro voor twee stuks. Eigenlijk heb je dat niet nodig, een gewone stift is ook wel OK.

J.W.
5 July 2008, 22:22
Ik gebruik hiervoor een "Nashua" CD writer. Deze stift gaat toch al enkele jaren mee. Van de prijs weet ik niets, ik heb deze ooit eens gekregen.

zariash
6 July 2008, 00:15
in bepaalde stiften zit een stof die de bovenlaag van je cd aantast.
bij dvd's zou dit niet het geval zijn .
hier kan je dit eens nalezen wel in het engels
http://www.wisegeek.com/can-i-use-a-marker-on-a-cd-or-dvd.htm
grtjs

Merel
9 July 2008, 17:43
in bepaalde stiften zit een stof die de bovenlaag van je cd aantast.
bij dvd's zou dit niet het geval zijn .
hier kan je dit eens nalezen wel in het engels
http://www.wisegeek.com/can-i-use-a-marker-on-a-cd-or-dvd.htm
grtjs
De laatste paragraaf van het artikel is interessant. Het is ook gezond boerenverstand.

Voor familiefoto's en filmpjes of voor andere zaken die men nog zolang mogelijk wenst te behouden, zou men wellicht best ...
1. De CD/DVD helemaal niet beschrijven of beplakken
2. Ze in een een doosje bewaren, op gewone temperatuur
3. Zoals het artikel zegt, ook copies te bewaren op externe USB aansluitbare harde schijven of USB-drives (stick), die men kan gebruiken om eventueel op latere media te copieren. Dat laatste is mogelijk als de filmarchieven niet gigantisch groot zijn.

Al bij al zou (volgens een artikel in EOS) met de BlueRay de limiet zijn bereikt voor verdere ontwikkeling van opslagmedia. Valt nog te zien !




Het is wel verassend dat men "eventueel" schade kan ondervinden door stiften. Maar het artikel geeft blijkbaar ook geen "definitief" antwoord ter zake.