Volledige versie bekijken : Register defragmenteren, en het werkt hé!!!



Simply
3 May 2005, 22:18
Zowel mijn user.dat als system.dat en daarmee ook het wisselbestand, begon hier al serieuze proporties aan te nemen. Sommige items zijn al meer dan een jaar niet meer in gebruik en toch wordt dat hier allemaal maar continu bijgepropt door Windows. Een tip die ik vond op de site "Schoone pc" en die werkt ook, want ik heb veel meer vrij geheugen over nu.


Na verloop van tijd vervuilt het Windows register, niet alleen door onnodige sleutels maar ook door het regelmatig toevoegen en weer verwijderen van sleutels. Met het programma REGCLEAN is het Windows register reeds ontdaan van onnodige sleutels in dit gedeelte wordt besproken hoe het register defragmenteerd kan worden, zodat lege ruimtes uit het register verwijderd kunnen worden met als resultaat een kleiner register (het regsiter wordt dan opnieuw opgebouwd).

Het defragmenteren van het register is heel goed en snel mogelijk met het programma TuneUp Utilities (www.tune-up.com). Op een verse XP installatie met de nodige updates en geïnstalleerde software is in de regel een 10 procent kleiner register mogelijk. Dat bespaart toch weer systeembronnen. Het programma is een beperkt bruikbare trial versie, maar voldoende om het register eenmalig te defragmenteren voordat u een systeem back-up maakt.

Kies in het programma Optimize & Improve en vervolgens RegistryDefrag.



Het register wordt vervolgens onderzocht (het scherm wordt even grijs), waarna de mogelijke prestatiewinst wordt weergegeven: Klik vervolgens op Finish om de computer opnieuw te laten opstarten en het regsiter te laten defragmenteren.



Het programma TuneUp Utlilities heeft overigens nog een aantal andere leuke instelling- en optimalisatie mogelijkheden, welke u op eigen risico kunt uitproberen. Nadat het register is geoptimaliseerd kunt u in principe het programma weer verwijderen, voordat u een systeem back-up maakt. Het programma is immers beperkt bruikbaar.