Volledige versie bekijken : Onscherpe plaatsen.



wizaron
21 August 2008, 20:46
Een probleem waar ik geregeld last mee heb, is de onscherpe plaatsen op een foto (auto) voorkant of achterkant waazig, nu je kan stellen sluitsnelheid verhogen maar dan raak je de drive uit de wielen kwijt.
Ben benieuwd naar jullie reacties of tips.
Paar voorbeelden.

rechterkant waazig

http://users.telenet.be/wizaron/IMG.bd_4.JPG


Linker kant slecht

http://users.telenet.be/wizaron/IMG.bd_1.JPG

Krikkie
21 August 2008, 22:50
Reden van onscherpte kan je vinden bij voornamelijk twee oorzaken.

- Scherpte-diepte, dit is de afstand waarop je een foto scherp hebt, dit kan verbetert worden door het aanpassen van uw diafragma, hoe kleiner uw diafragma hoe groter uw scherpte-diepte wordt, nadeel hoe kleiner uw diafragma hoe minder lichtinval, dus hoe langer uw sluitertijd moet worden.

- Beweging, de sluitertijd is de tijd dat uw filmrol of -cel open staat voor belichting, de belichting hangt onder meer van de diafragma... Voel je hem komen?

Heb je al geprobeerd om de ASA (lichtgevoeligheid) aan te passen, je camera moet daar wel van voorzien zijn, vroeger, in de tijd van de filmrolletjes stond de ASA-waarde op de filmrolletjes. Filmrolletjes die minder licht/belichtingstijd nodig hadden waren grover van korrel.

Groetjes Krikkie

compuchrisje
22 August 2008, 00:40
ASA-waarde kan zelfs op mijn beginnersmachientje, dus op die van Wizaron al zeker. Maar licht het nu aan de lichtgevoeligheid of diafragma sluitertijd?

peenif
22 August 2008, 12:13
Uit de Exif waarden van beide foto's blijken die genomen met respectievelijk F/9 - 1/250" en F/5.6 - 1/125" en zou men inderdaad geen problemen met de dieptescherpte verwachten. U werkt wel met telelenzen, om hiermee onscherpte te voorkomen is er dan wel weer een regeltje dat de ideale sluitertijd best gelijk is aan de focuslengte : 300mm = 1/300" 200mm = 1/200" enz.
Uw objectief echter is het creëren van een combinatie van scherpte met een suggestie van beweging en precies daar zit U met een probleem.
Hoe dan ook denk ik dat in uw voorbeelden het een bewegingsonscherpte is. Een rallywagen gedraagt zich nu eenmaal niet als een paardenkoets of zelfs een formule 1 wagen waar de bewegingen eerder rechtlijnig zijn. In de eerste foto bv. bewegen de voorkant en achterkant van de wagen zich met een verschillende snelheid met als gevolg bewegingsonscherpte.
Uw camera beschikt over de AI servo Auto Focus modus - die al eens geprobeerd?
Naar mijn persoonlijke smaak echter zijn het precies deze actiefoto's die een evenwichtige combinatie van scherpte en onscherpte vereisen om goed te zijn.
Groetjes.

PS : heb er toevallig ook zo eentje waarbij net bij het afdrukken de twee personen links op de foto zich bewegen ten opzichte van de persoon rechts op de foto, let wel, ook de fles is scherp maar hier stoort het dus duidelijk wel :

http://img155.imageshack.us/img155/1272/p1020641jo2.jpg

Krikkie
22 August 2008, 14:26
ASA-waarde kan zelfs op mijn beginnersmachientje, dus op die van Wizaron al zeker. Maar licht het nu aan de lichtgevoeligheid of diafragma sluitertijd?

Aangezien je bij beide foto's kunt opmerken dat voorgrond, achtergrond en object scherp zijn, op de plaatsen van de waas na, concludeer ik dat het beweging is.
Het moeilijke is nu net een evenwicht te vinden tussen sluitertijd en diafragma om de ideale foto te verkrijgen.

Belichting, kleur, vormen, ect. kan met dikwijs nog corrigeren met een fotobewerkingsprogramma, onscherpte wordt al heel wat moeilijker om te corrigeren.

Groetjes Krikkie

peenif
22 August 2008, 19:28
Proficiat Krikkie, U hebt mijn post niet eens gelezen denk ik.

wizaron
23 August 2008, 19:01
@ Peenif.
In feite komt het er op neer dat als je foto's goed zijn je niet veel meer experimenteerd, maar na een tijdje toch hier en daar enkele details wil verbeteren.
Eigenlijk gebruik ik altijd de AI servo modus niet de AI focus modus, daar die constant sneller scherp stelt, toch zal ik het eens uittesten.(y)
Kan ik ook inkomen in de verhouding focuslengte/sluitsnelheid, je probeerd de sluitsnelheid zo laag mogelijk te houden, doch bijna onmogelijk door de veiligheidsafstand voor het publiek.

Vincent
23 August 2008, 19:44
Ik ben dezelfde mening toegedaan, heb de foto's meerdere malen bekeken, en denk dat de scherpte niet juist was ingesteld. Bij foto 1 voor de wagen, bij foto 2 achter de wagen.( foto 1 de grasrand en rechts aan achterwiel de aarde niet scherp, bij foto 2 tussen het asfalt en het fietspad zijn 4 putjes, je moet kijken om ze te zien, ook de voeg in het fietspad voor de wagen , de kasseien achter de wagen, terwijl achter in de wagen alles scherp is) denk dat de wagen niet zo snel reed, haarspeldbocht ? :)

Krikkie
23 August 2008, 19:54
Proficiat Krikkie, U hebt mijn post niet eens gelezen denk ik.

Toch wel peenif (http://www.minatica.be/member.php?u=8805),

Knappe uitleg, professioneel en er staan dingen in waar ik nog van geleerd heb.
Zeker heb ik deze gelezen!
Maar toch voelde ik mij verplicht te antwoorden op de vraag van compuchrisje (http://www.minatica.be/member.php?u=657), ik had de indruk dat haar vraagstelling gedeeltelijk ging over mijn eerste post in dit topic.
Jouw uitleg dekte zeker de lading, maar 't heeft mij niet weerhouden deze te bevestigen.

Het spijt me indien mijn antwoord overkwam als een negatie van het uwe, dit was geen sinds de bedoeling.
Ik moet leren meer de bedank-knop te activeren...

Groetjes Krikkie

Phil O'Sophe
23 August 2008, 20:32
@ Peenif: hoe geraak je aan die Exif waarden van een foto die op de site staat?

peenif
24 August 2008, 00:19
Hallo Phil O'
Rechtsklik op de foto > Afbeelding opslaan als (bv op bureaublad)
Ga nu naar het bureaublad > rechtsklik op de foto > eigenschappen > tabblad samenvatting > geavanceerd en daar staan dan de Exif gegevens van de foto indien die niet door een of ander softwareprogramma werden verwijderd.

Phil O'Sophe
24 August 2008, 14:44
Hallo Phil O'
Rechtsklik op de foto > Afbeelding opslaan als (bv op bureaublad)
Ga nu naar het bureaublad > rechtsklik op de foto > eigenschappen > tabblad samenvatting > geavanceerd en daar staan dan de Exif gegevens van de foto indien die niet door een of ander softwareprogramma werden verwijderd.


Is goed gelukt Peenif ! Dankjewel !!!

Vincent
24 August 2008, 16:52
Peenif bedankt ,heb ook iets begeleerd. Heb de Exifwaarden van de foto's bekeken en zie dat zijn toestel staat ingesteld op 100ASA. Uit mijn ervaringen weet ik dat je 200ASA en meer gebruikt.:)

peenif
24 August 2008, 18:16
Peenif bedankt ,heb ook iets begeleerd. Heb de Exifwaarden van de foto's bekeken en zie dat zijn toestel staat ingesteld op 100ASA. Uit mijn ervaringen weet ik dat je 200ASA en meer gebruikt.:)

Zonder afbreuk te doen aan uw ongetwijfelde ervaring moet ik U dan toch resoluut tegenspreken hoor Fernandel.
Het toestel van Wizaron is een digitaal SLR toestel en heeft absoluut geen problemen met ISO 100 in normaal daglicht, meer nog, zijn toestel heeft geen problemen met ISO instellingen tot ISO 8OO net omdat zijn sensor waar de pixels op zitten groter is dan bij de compacttoestellen zoals de onze en hij dus scherpe foto's kan nemen zelfs onder minder ideale lichtomstandigheden.
Net zoals in de analoge fotografie - hoe lager de ISO gevoeligheid,hoe fijner de korrel en dus scherpere foto's - is in de digitale fotografie - hoe lager de ISO instelling, hoe minder ruis - en dus scherpere foto's.

Het scherpe heeft uiteraard niets te maken met focus (als de focus niet optimaal is, is de foto sowieso om zeep) maar om detail in de opname en dan blijkt bij digitale compactfototoestellen, in het geval van JPEG formaat, de ingebouwde ruisreductie van groot belang, hoe hoger de instelling van die ruisreductie hoe minder ruis maar helaas ook minder detail met als gevolg minder scherpe foto's.
Elk fototoestel heeft fabrieksinstellingen betreffende kontrast, kleurverzadiging, scherpte en ruisreductie waarmee zijn software de opgenomen data gaat omzetten naar een foto in JPEG.
Vermits die toestellen gemeen hebben dat er miljoenen pixels op een kleine sensor gezet worden hebben ze quasi allemaal een ruisprobleem, en de megapixel wedloop is helaas nog niet voorbij.
De evolutie van de Lumix FZ8 naar de FZ18 bijvoorbeeld ging gepaard met een toename van 7,1 naar 8 Mp op dezelfde sensor en dus heeft de FZ18 dan ook nog meer last van ruis.
Na het doornemen van verschillende fora in verband met de Lumix toestellen is bij mij dan ook voor immer en altijd de ruisreductie op laag ingesteld en de ISO gevoeligheid op 100 zo ik JPEG fotografeer, idealer in RAW formaat om dit probleem grotendeels te omzeilen.
Hier een interessante link naar de review van het Lumix FZ18 toestel waarbij vooral het hoofdstuk over 'noise' en de 'conclusion' belangrijk zijn http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18/.

Toen ik mijn Lumic FZ8 gekocht had deed ik de moeite om met alle mogelijke instellingen qua saturatie, scherpte, kontrast en ruisreductie en dit op 100 ISO en 200 ISO, hetzelfde stilleven (kleurrijk en kontrastvol) en op statief, te fotograferen (een pak foto's btw).
Het beste resultaat was - contrast : std - sharpness : std - saturation : std - noise reduction : low (voor panorama's zet ik ook wel eens de scherpte op high).

Vincent
24 August 2008, 19:30
Ik ken de FZ8 niet, maar ik heb er op Minatica al op gewezen, dat men betere foto's kan nemen en meer mogelijkheden heeft als men zijn toestel insteld op 5Mp. Bij de FZ18 kan je die instellingen aanpassen. ik weet ook wel dat hoe meer ASA hoe meer korrel en bij digitaal het zelfde.:)

peenif
24 August 2008, 19:42
De FZ8 is de onmiddellijke voorloper van de FZ18 en in grote trekken identiek.

'ik weet ook wel dat hoe meer ASA hoe meer korrel en bij digitaal het zelfde' - dit betwijfel ik niet in het minst.

'Uit mijn ervaringen weet ik dat je 200ASA en meer gebruikt' - is dan weer voor compacte digitale fototoestellen een absolute afrader. :)

Mijn post was ook bedoeld als bijdrage voor andere forumleden die het mogelijks interesseren.

Vincent
24 August 2008, 20:00
Peenif, toen U uw Lumic FZ8 had gekocht, wat denkt U dat ik al na aankoop van de FZ18 doe, ik doe wat jij ook hebt gedaan, ik sta er mee op ,en ga er mee slapen. Ik probeer alle mogelijkheden dat het toestel kan geven. Werk meestal niet st ,werk meestal Manueel,omdat het meer mogelijkheden bied.:)

Vincent
24 August 2008, 20:21
Indien U meer dan 100 ASA afraad, hoe denkt U dat meerdere van mijn foto's zijn genomen?:frown:

Phil O'Sophe
24 August 2008, 22:11
Alles in #14 gelezen Peenif; :good:
ga het uitprinten want ... het is een hele boterham (voor mij toch). :D
Bedankt voor deze deskundige uitleg ! :bow:

Vincent
24 August 2008, 22:14
Peenif indien jou lesje (Exif) juist is, dan zijn de foto's door Warizon genomen met een Canon 350D (data foto 1/ 12-11-2006 foto 2/05-11-2006) en niet met een recente Nikon. Ik heb dan ook mijn mening gegeven op de mij gegeven gegevens.

Vincent
25 August 2008, 17:17
Toestelinstellingen: Focus 17mm F3.6 Belichtingstijd 1/80 sec ISO 400


http://img125.imageshack.us/img125/4858/vlindersdie041edited600nt3.jpg

Focus 36mm F3.6 sluitertijd 1/50 ISO 400
http://img71.imageshack.us/img71/8564/vlindersdie055edited600kr2.jpg

Phil O'Sophe
25 August 2008, 21:46
Waaw !!! :good:

Beatje
28 August 2008, 19:19
Als je een foto helemaal scherp wil hebben zet je je F zo rond 11 en pas je daar de sluitertijd en iso op aan..
Macrolens en een telelens heb je meestal zulke foto`s als jij heb wizaron..
Fernandel vind je vlinder foto`s wel mooi maar jammer dat de vlinder zelf niet scherper is het blad bij foto 1 is nu scherper en het hout op de achtergrond bij foto 2..

wizaron
29 August 2008, 22:51
:shy: Beetje laat met het vervolg, heb afgelopen weekend eens uitsluitend een wedstrijd foto"s genomen op instelling AI Focus modus, zoals Peenif voorgesteld had.
Nu mijn éérste bevinding vind ik het beter, althans met de 70-300 IS USM lens omdat deze toch toch zo stabiel niet is als mijn andere 70-200 USM als je op AI Servo modus werkt (constant scherpstelling) geeft het een gevoel dat bij de 300 alles binnenin los zit, je voelt de schokken in de hand en bij de 200 niet.
Misschien kan de onscherpte daaraan ook soms te wijten zijn door die schok.
Volgend keer zet ik er de 200 eens op.
Als voorbeeld, hier een gelijkaardige beweging van het voertuig.

http://www.wizaron.be/famenne_08/medium/47-061.jpg

http://www.wizaron.be/famenne_08/medium/50-066.jpg