Volledige versie bekijken : Probleem met nieuwe pc



RedRum
18 June 2005, 20:34
hoi

ik heb vandaag nieuwe pc gekocht
AMD64 3.0
moederbord 9NDA3 epox
512ddr ram / 400
met maxtor sata 120giga

nu die sata HD is nieuw voor mij

heb die pc samen gestoken alles werkt tot ik windows wil instaleren ik start op van op CDrom van XP en formateer zo me HD dan gaat allemaal goed tot hij de setup bestanen op HD zet blijft die hangen op 11% op t bestand "driver.cab" en start de pc herop

kan er iemand me raad geven wat ik kan doen

ik denk dat ik iets moet veranderen in de bios voor die sata maar die sata HD is dus nieuw voor mij

greetzzz RedRum

SAXO
19 June 2005, 00:22
Hallo RedRum,


Ik heb een gelijkaardig probleem gehad, bij mij vond XP echter mijn HD niet.

Nadat ik mijn DVD-RW en DVD geïnstalleerd had op Channel 1 IDE ipv Channel 0 IDE was het probleem van de baan.

Hopelijk heb je er iets aan.

SAXO

Heezy
19 June 2005, 00:33
Yep, denk ook in die richting. Uw driver.cab bestand bevat allemaal drivers voor hardware, dus wsl moet je in die richting zoeken van het eens anders aan te sluiten of eens in je BIOS kijken naar bepaalde instellingen.

trebel
19 June 2005, 01:18
Is een SATA en heeft niets te maken met IDE,je kunt niet missen met sate,zelfs jumpers spelen geen rol meer.
Uw probleem is dat de hdd niet gereed is om te installeren.
Ga naar webside van maxtor en haal MAXBLAST 4 for windows binnen en op floppy zetten.
Pc opstarten met floppy erin en de sata formateren,ze zal dan geactiveerd worden voor gebruik.
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=58

RedRum
19 June 2005, 11:29
We zullen eens proberen wat Trebel zei over Maxblast 4 en we zullen eveneens een biosupdate doen .Wat Saxo zei over de harde schijf da betwijfel ik want ik heb uit ergeernis de harddisk van een oude pc eruit gehaald( Met IDE kabel , 1 Gig groot) en daar bleek het probleem hetzelfde ----> Tijdens de setupvoorbereiding op het punt dat 'Drivers.cab' wordt geladen, herstart meneer gewoon.... Dusjah , We shall See....

:closeGreetzzzzzzzzzz

SAXO
19 June 2005, 11:52
Is een SATA en heeft niets te maken met IDE,je kunt niet missen met sate,zelfs jumpers spelen geen rol meer.


Wat dat betreft heeft Trebel idd gelijk, maar het in het bios van mijn GIGABYTE mobo wordt mijn SATA HD aangeduid als IDE CHANNEL 3 Master, terwijl er elk 2 plaatsen zijn op channel 0 en 1. Toen ik mijn PC gekocht had, kreeg ik mijn HD niet aan 't booten totdat Channel 0 vrij was.

SAXO

trebel
19 June 2005, 12:08
RedRum,het ziet er een goed moederbord uit.

Nu,uw probleemje is(denk ik)dat uw mobo RAID ondersteund en dat wil zeggen dat er twee schijven moeten gekoppeld zijn minimum en die worden dan herkend als een schijf,volgens de manueel hebt u 4 sata poorten.
Bij mijn ABIT mobo kan ik zelfs 1 ide niet gebruiken als ik sata gebruik,ik moet dat elke keer veranderen in de bios,is wel de eerste sata die uitgekomen was 3 jaar geleden.
Hopelijk ben ik verkeerd maar dus u hebt 2 hdd's nodig en je moet RAID DRIVER installeren met je boot cd rom van het mobo,lees eens de readme op de cd rom van het moederbord.
http://www.epox.nl/downloads/manuals/?product_cat_id=1#product_type_2

Ché
19 June 2005, 13:37
die raid kun je toch disabled zetten in je bios. dan zal je mobo maar naar 1 hd zoeken. kijk ook eens bij de instellingen in je bios of je nergens iets vindt over sata. en zo ja of het enabled staat.

Ché

trebel
19 June 2005, 13:41
idd che,allemaal eens onderzoeken,is onderdeel van de pc sport hé
groetjes

RedRum
19 June 2005, 14:45
hoi

iedereen bedankt voor te reageren

het probleem leek heel idooit te zijn mijn dvd lezer zat op ide0 na t versteken naar ide1 ging alles normaal

nogmaals bedankt voor de reacties

greetzzz RedRum

Heezy
19 June 2005, 18:09
Yep idd, zoals gezegd heeft dit niet meteen met de SATA schijf te maken, maar met uw driver.cab file die ergens in conflict zat bij het schrijven van de drivers. De IDE poort kan soms lastige problemen geven als er iets niet goed steekt.
Vergeet daarbij niet dat de meeste SATA schijven nog IDE schijven zijn met een brugchip. Als je dus een native sata controller hebt, zal het bios deze meteen zien als een IDE schijf.

SAXO
19 June 2005, 23:39
Wie weet er een verklaring????

SAXO

RedRum
19 June 2005, 23:42
Wie weet er een verklaring????

SAXO

het is al op gelost saxo ben met de pc reeds online :cool:

PeterN
20 June 2005, 08:51
hoi

iedereen bedankt voor te reageren

het probleem leek heel idooit te zijn mijn dvd lezer zat op ide0 na t versteken naar ide1 ging alles normaal

nogmaals bedankt voor de reacties

greetzzz RedRum

Dus net hetzelfde probleem als Saxo voor had. Blijft iets vreemd computers;)

SAXO
21 June 2005, 01:07
Sorry, maar kent iemand een verklaring voor het probleem?
Ik hou namelijk niet van problemen die opgelost raken zonder de achterliggende oorzaak te kennen.
So Whizzkids, dig in your minds!!

Saxo

Heezy
21 June 2005, 20:04
Zoals ik zei gaat mijn vermoeden er naar dat de SATA schijf als IDE schijf wordt gezien (hij heeft geen drivers moeten installeren via F6 denk ik, dus native sata controller). Hierdoor zal mss doordat IDE channel 0 bezet was, een conflict opgetreden zijn.

IDE channels kunnen soms de meest bizarre problemen geven. Heb er al genoeg gezien.

SAXO
23 June 2005, 19:39
Zoals ik zei gaat mijn vermoeden er naar dat de SATA schijf als IDE schijf wordt gezien (hij heeft geen drivers moeten installeren via F6 denk ik, dus native sata controller). Hierdoor zal mss doordat IDE channel 0 bezet was, een conflict opgetreden zijn.

IDE channels kunnen soms de meest bizarre problemen geven. Heb er al genoeg gezien.

Dus als ik het goed begrijp ligt het dan eigenlijk aan het bios, die hoewel de SATA fysiek op een andere poort zit, toch herkend wordt als een IDE???

Saxo

Heezy
23 June 2005, 19:42
Bij wie juist het probleem ligt, kan ik zo niet zeggen, maar ze hebben beiden hun aandeel: bios en de hd controllers.

RedRum
23 June 2005, 22:08
nu ik t probleem zelf heb gehad denk ik dat t probleem ligt dat de bios en de sata HD nog nt op punt staan

standaard wordt een gewone HD op ODE0 gestoken en de cd/dvdrom op IDE1 maar als ge een STAT HD hebt moet ge toch de cd/dvdrom op IDE1 zetten want op IDE0 geeft hij een probleem

volgens mij is die bios nog nt optimaal in gesteld dat bij aansluiten van een sata HD de IDE0 ook als standaard aansluiting voor cd/dvdrom kan gebruikt worden

tot zo ver mijn meening kan er natuurlijk kompleet naast zitten ook

greetzzz RedRum

whugos
24 July 2005, 12:16
Hallo,
Ik heb (nog steeds) hetzelfde probleem bij de her-installatie van xp op een oude pc. Ik ben alleen te beginneling om te snappen hoe en waar je de IDE of iets dergelijks moet veranderen.
Wie kan mij helpen?

Groeten.