Volledige versie bekijken : multibootconfiguratie



yahoo
18 June 2005, 21:00
:cry: kan er mij iemand vertellen hoe ik een multibootconfiguratie kan opstellen
alvast bedankt
groetjes yahoo:thx

Baloeke
18 June 2005, 21:23
Als ik mij goed kan verstaan wil je 2 versies van windows op je pc installeren
Bv win 98 en win XP

Als het dat is moet je eerst de oudste versie installeren dus win 98 daarna kan je win XP installeren

yahoo
18 June 2005, 21:28
is voor het examen van hardware. Een van de vragen is "kan ik een multibootconfiguratie opstellen" vandaar mijn vraag, dus als ik je goed begrijp gewoon installeren naar telkens met een boot cd
:verlegen:

Heezy
19 June 2005, 00:07
Als het enkel over Windows gaat, zit het grote verschil hem erin om eerst het OS dat het FAT bestandssysteem gebruikt eerst te installeren en dan pas het OS met NTFS (XP). Doe je het andersom, gaan je OS's op een bepaald moment zowiezo onstabiel worden.

trebel
19 June 2005, 01:36
xp onzichtbaar maken met een program,bootmanager installen,win 98 installen

martinusmaes
19 June 2005, 10:01
als er al een OS op staat, en je start de setup van XP dan vraagt hij zelf of het een multi os systeem moet worden. En plaatst hij zijn eigen bootmanager in de mbr
bij andere OSen is de beste oplossing partition magic, waarmee je uw resterende HD ruimte kunt voorbereiden op een nieuw OS. Waarbij PM de nodige partities aanmaakt. e.g. linux ext,...

Ché
19 June 2005, 13:41
het makkelijkst is idd eerst het oudste OS installeren in fat32. dan je xp ecd erin en die zal vragen of je een multiboot wil. je krijg dan bij de volgende opstart telkens een zwart scherm waar de beide OS onder elkaar staan en je kan kiezzen met welke je wil opstarten. zet de tijd voor het venster ook voldoende lang zodat het even leesbaar is.

Ché

AMD
19 June 2005, 14:25
Hier zijn meerdere opties voor:
1) in windows de boot.ini aanpassen of
2) met een andere bootkernel werken bv LILO of GRUB (als het een multiboot moet zijn met linux) of
3) met een os selectie tool werken van bv OS Selector van Acronis (ff googlen hiernaar)

Mvg AMD

yahoo
22 June 2005, 14:53
oke jongens van mij mag er een slotje op bedankt voor de hulp

Heezy
22 June 2005, 20:07
Wil nog ff men post verbeteren. Je kan ook andersom een dual-boot maken, maar dan moet je zoals AMD zei in je boot.ini gaan prutsen, ofwel met de recovery console werken. Maar er zijn geen garanties dat dit 100% lukt.