Volledige versie bekijken : CMYK modus en contrast in photoshop



tommy_055
8 August 2009, 15:57
Hallo leden,

Wanneer men een afbeelding maakt in de RGB modus en men converteert deze naar de CMYK modus om te zien hoe de afbeelding er zal uitzien als deze wordt afgedrukt op een drukpers komt men tot de vaststelling dat de kleuren minder contrast hebben.

Hoe kan men ervoor zorgen dat dezelfde afbeelding zowel in de RGB modus als in de CMYK modus er hetzelfde eruitzien ?

In het complete photoshop handboek heb ik iets gelezen dat men kleuren kan bijwerken door de kleurkanalen bij te werken maar ben nog niet volledig uit.Iemand met raad ?


Groeten,
Tommy

peenif
8 August 2009, 20:36
Hallo Tommy,
Probeer zo eens : dupliceer je achtergrond (bescherming van je origineel) -omzetten naar CMYK - plaats een niveauaanpassingslaag bovenop deze achtergrond kopij - open het uitklapmenu waar staat CMYK, kies voor cyaan - verschuif nu de rechter (witte) driehoekige slider tot waar het histogram links begint - daarna idem met de linker (zwarte) slider tot waar het histogram rechts begint - is de kleur gespreid over het ganse histogram laat het zo - is het enkel één zijde corrigeer dan deze en laat de andere zo. Vervolgens kies je magenta en doe hetzelfde, idem voor yellow en idem voor zwart. Let wel het is niet nodig om telkens een andere aanpassingslaag te maken hé. Beoordeel nu je foto - door het aanpassen van de tonaliteit over het ganse histogram van de vier kleurkanalen krijg je nu een contrastrijkere foto en heb je bovendien de kleurbalans in orde gebracht. Ben je tevreden over het resultaat voeg je de lagen samen en klaar is kees.

Succes : laat ook even iets weten over het resultaat hé.

tommy_055
9 August 2009, 13:35
Hallo Tommy,
Probeer zo eens : dupliceer je achtergrond (bescherming van je origineel) -omzetten naar CMYK - plaats een niveauaanpassingslaag bovenop deze achtergrond kopij - open het uitklapmenu waar staat CMYK, kies voor cyaan - verschuif nu de rechter (witte) driehoekige slider tot waar het histogram links begint - daarna idem met de linker (zwarte) slider tot waar het histogram rechts begint - is de kleur gespreid over het ganse histogram laat het zo - is het enkel één zijde corrigeer dan deze en laat de andere zo. Vervolgens kies je magenta en doe hetzelfde, idem voor yellow en idem voor zwart. Let wel het is niet nodig om telkens een andere aanpassingslaag te maken hé. Beoordeel nu je foto - door het aanpassen van de tonaliteit over het ganse histogram van de vier kleurkanalen krijg je nu een contrastrijkere foto en heb je bovendien de kleurbalans in orde gebracht. Ben je tevreden over het resultaat voeg je de lagen samen en klaar is kees.

Succes : laat ook even iets weten over het resultaat hé.

Hallo peenif,

Heb vandaag even de aanpassingslaag gemaakt, maar is toch nog niet wat ik wil ,maar is wel een stukje beter.
Ik heb even zitten experimenteren met kleur afstemmen daar kreeg beter resultaat maar ook nog niet wat ik wil bereiken.
ik ga morgen nog wat verder experimenteren.in de afbeelding zit een laag verwerkt met kleur tegenhouden dekking 100%.
ik laat zeker nog iets weten.

Groeten,
Tommy

peenif
10 August 2009, 08:18
Toch nog even dit Tommy - opletten met CMYK afbeeldingen - heb hier in de rubriek 'uitdagingen' ooit een affiche gemaakt voor iemand om te drukken -300dpi en CMYK.
Een voorbeeld op 460-640 pixels heb ik toen hier op het forum geplaatst na uploaden naar ImageShack en die zag er gewoon heel slecht uit gewoon omdat internet CMYK niet ondersteunt maar sRGB. 'k Heb dit voorbeeld toen omgezet naar het sRGB kleurprofiel en toen zag die eruit op het scherm als mijn origineel in CMYK.
Het beste is natuurlijk een proefdruk.