Volledige versie bekijken : Backup systeem via netwerk



deejaythieu
27 June 2005, 12:30
Yooo,
Mijn pa heeft een bedrijf waar momenteel 5 PC's in ziten in netwerk.
Nu willen we is investeren in een deftig backup systeem dat automatisch 2x per dag backup neemt van alle pc's.
Ik had zitten denken aan een netwerkstorage zoals
Maxtor Shared Storage Drive hard drive - 200GB - USB2.0 - Ethernet
Of hebben jullie andere ideeen een server misschien?
Grtz, Thieu

Heezy
27 June 2005, 17:07
Ik weet niet of dit voor bedrijven zo handig is, maar RAID1 kan je ook overwegen. Maar de kosten zullen dan wel hoger uitvallen dan dat je zo'n shared hard drive koopt.

deejaythieu
27 June 2005, 19:20
nx goed kopers? zo'n spel kost namelijk 1500€

spruit
27 June 2005, 20:05
als het over backups gaat, kan men alleen het beste aanschaffen die er op de markt is. Een investering, idd, maar laat eens iets gebeuren...dan heb je toch je data terug, indien geen backup, zal het je wel veel meer kosten ;)

Martijnc
27 June 2005, 20:07
Hier dan we dat met automate (http://www.networkautomation.com/automate/index.htm?redirfrom=unisyn&) deze maakt iedere dag een backup naar de server en geeft dan een melding
(http://www.networkautomation.com/automate/index.htm?redirfrom=unisyn&)

AMD
27 June 2005, 20:36
En heb je al eens overwogen om gewoon een linux fileserver aan te schaffen?
Vervolgens kan je op alle pc's een netwerkhdd toekennen die naar je linux fileserver leidt.
Met cronjobs kan je dan automatisch taken laten uitvoeren.
Op die manier zal het niet zoveel kosten en dan kan je wat meer uitgeven aan snelheid + capaciteit van de harde schijf. Dan denk ik bv in eerste instantie aan hdd's met 10.000 rpm en/of een opslagcapaciteit van 1TB. Voor een 500 € heb je zo al een harde schijf. Ik heb mij er zo een aangeschaft (van fabrikant LACIE) en ik ben er heel tevreden over. Voor de rest koop je een simpel serverke zonder extra apparatuur en je installeert een gratis linux distro bv SoL of RedHat of Debian en je bent vertrokken.
Je zit niet met dure licenties, je hebt op de koop toe een heel stabiele netwerk file server en je hebt voldoende capaciteiten (soms zelfs extra voor toekomstige uitbreidingen)

Enige nadeel voor u is mss: je hebt wat kennis van linux nodig, maar zo erg is het nu ook weer niet. Er zijn duizenden hulpbronnen te vinden op internet en de meeste linux distro's zijn tegenwoordig zeer gebruiksvriendelijk.

AMD

AMD

deejaythieu
27 June 2005, 20:47
Ja dat is wel waar, zo een server hebben we al zitten overwegen maar die licenties...
Neem nu dat we een server bouwen. Wat raden jullie me dan aan van configratie?
Mja, ben mss nog maar 14 jaar maar heb al veel problemen in mijn pa zijn bedrijf opgelost... Dus zal ik me eens bezig houden met linux te leren kennen:p 'k Heb namelijk toch vakantie;)
Thx voor de reacties!!!

AMD
27 June 2005, 20:52
Ja dat is wel waar, zo een server hebben we al zitten overwegen maar die licenties...
Neem nu dat we een server bouwen. Wat raden jullie me dan aan van configratie?
Mja, ben mss nog maar 14 jaar maar heb al veel problemen in mijn pa zijn bedrijf opgelost... Dus zal ik me eens bezig houden met linux te leren kennen:p 'k Heb namelijk toch vakantie;)
Thx voor de reacties!!!
Licenties? Met linux heb je toch geen licenties? Gewoon een gratis distro downloaden en branden op CD('s)
Ofwel een kopietje bestellen voor een 10 a 20EUR en dan krijg je er nog een gedrukte manual bij.

downloads: www.linuxiso.org
bestellen: http://www.kooplinux.nl/

Mvg. AMD

deejaythieu
28 June 2005, 09:33
Daarom dat we dachtn het nie te doen maar aan linux had ik nog niet gedacht...