Volledige versie bekijken : Gloeiworm



PeterN
12 July 2010, 23:58
Daar ik niet echt een fotograaf ben maar deze u niet wilde onthouden post ik dit hier maar :p
Vroeger zag je veel gloeiwormen maar tegenwoordig valt het echt op als je nog eens een groen ledje in je tuin ziet. Omdat dit nu de derde dag was dat er drie op dezelde plaats zaten in de tuin ben ik naar buiten gegaan, gewapend met fototoestel om te proberen iets op foto vast te leggen. Zoals je ziet heb ik het takje op een marmeren tafel gelegd waardoor de refectie van het gloeilicht te zien is op de tafel. De oranje toon van foto komt omdat ik buiten zo'n oranje nachtverlichting heb zoals de verlichting langs snelwegen. Na de opname heb ik de arme stumper terug op zijn vertrouwde plaats gelegd;)

http://img96.imageshack.us/img96/1395/glimworm.png

De gloeiworm of Lampyris Noctiluca is eigenlijk een kever. Aan de onderkant van het achterlijf is een apart orgaan dat door biochemische wijze een groen-geel licht afgeeft. Meestal zijn het de vleugelloze wijfjes die op die manier de vliegende mannetjes willen aantrekken om te paren.

De foto is zeker niet optimaal en daar ik geen makro lens heb, heb ik een uitsnijding gemaakt zodat je niet mijn tuinmeubels moet keuren:)
Nikon D90 standaard lens 35-105mm. Zonder flash, met de hand scherpgesteld (wat ook wel te zien is :p) Scherptediepte 105/diafragma 5,6/iso 1600/belichtingstijd 0,625.

Obsessed
13 July 2010, 00:00
Toch best wel een prachtige én unieke foto Peter :good:

Baloeke
13 July 2010, 12:50
Blijven oefenen Peter en je wordt nog een fotograaf :p. Je moet maar geluk hebben dat dat diertje 3 dagen achter elkaar in je tuin zit, en wij hier van je kunstwerk mee mogen genieten :good:.

compuchrisje
13 July 2010, 22:13
Vermits het in Limburg altijd warmer is dan elders in de zomer, gloeien de vliegjes er ook helderder en langer. Bespaart meteen tuinverlichting. Voor nachtopnamen heb je geschikte apparatuur nodig, maar ik vind deze toch al best geslaagd.
En je tuintafel blinkt PeterN :lol: