Volledige versie bekijken : Nieuwe hd



élenias
4 July 2005, 18:49
Ik heb mij een nieuwe hd aangeschaft, een maxtor 160 gig met 8 gig cache. Hij is volledig aangesloten op m'n pc, als slave, m'n primaire hd staat op master, maar de pc vindt gewoonweg die nieuwe hd niet ??? Zelfs bij systeembeheer is hij niet te vinden en in het bios staat hij ook niet vermeld. Kan er mij iemand helpen hiermee?

Alvast bedankt

Joky
4 July 2005, 18:53
ik denk in je bios eerst op auto detect klikken dan zoekt ie naar je nieuwe schijf

élenias
4 July 2005, 19:31
auto detect staat aan, bij andere hd's vond hij ze wel :s :s

Pilote
4 July 2005, 20:26
recht klikken op deze computer in klikken op beheren & dan op schijfbeheer

nightraver
4 July 2005, 20:53
Misschien zelfde probleem dan ik voor heb gehad met mijn nieuwe hd van 200gig.
Ik zat met een iets ouder moederbord en deze herkennen enkel harde schijven tot 130gig, oplossing = ik heb hiervoor partition magic gebruik en partities aangemaakt zodat hij ze in stukken gaat zien en ze dan wel herkent, een andere mogelijkheid is normaal gezien om een bios update uit te voeren maar vermits ik zelf bang ben om daar aan te beginnen heb ik dat nooit gedaan maar het zou de beste oplossing zijn naar het schijnt.

Grtz Nightraver.

g_man
4 July 2005, 21:24
Verschillende redenen waarom een HDD niet herkent wordt:

Slechte data kabel: UDMA kabels hebben gekleurde connectoren. De blauwe moet altijd op het mobo. De grijze is voor de slave en de zwarte voor de master.

De powerkabel is niet aangesloten : Dit kan je checken door aan de zijkant van de HDD te voelen als de PC draait. Als je een lichte vibratie voelt is er power.

Verkeerde jumper setting : Je kan hem zetten op master, slave of cable select. Als je deze laatste neemt en de grijze connector aangesloten hebt, neemt hij automatisch de slave setting.

De capaciteit van de HDD is te groot voor de BIOS : Je kan de parameters van de HDD eerst manueel ingeven. Deze staan op de HDD vermeld. (vb. 1024 cylinders, 16 heads, 63 sectors)
Zet LBA op Normal, Standard or Disabled, Write Pre Comp (WpCom) en Landing Zone (LZ) settings kunnen op 0 gezet worden.
En flash eventueel je BIOS van je mobo eens.

élenias
4 July 2005, 22:21
recht klikken op deze computer in klikken op beheren & dan op schijfbeheer

Staat er ook niet bij

élenias
4 July 2005, 22:23
Misschien zelfde probleem dan ik voor heb gehad met mijn nieuwe hd van 200gig.
Ik zat met een iets ouder moederbord en deze herkennen enkel harde schijven tot 130gig, oplossing = ik heb hiervoor partition magic gebruik en partities aangemaakt zodat hij ze in stukken gaat zien en ze dan wel herkent, een andere mogelijkheid is normaal gezien om een bios update uit te voeren maar vermits ik zelf bang ben om daar aan te beginnen heb ik dat nooit gedaan maar het zou de beste oplossing zijn naar het schijnt.

Grtz Nightraver.


Heb een redelijk nieuw mobo: p4p800-x

élenias
4 July 2005, 22:26
Verschillende redenen waarom een HDD niet herkent wordt:

Slechte data kabel: UDMA kabels hebben gekleurde connectoren. De blauwe moet altijd op het mobo. De grijze is voor de slave en de zwarte voor de master.

Kabels zitten op hun plaats

De powerkabel is niet aangesloten : Dit kan je checken door aan de zijkant van de HDD te voelen als de PC draait. Als je een lichte vibratie voelt is er power.

Ik voel een lichte vibratie, dus is hij goed aangesloten.

Verkeerde jumper setting : Je kan hem zetten op master, slave of cable select. Als je deze laatste neemt en de grijze connector aangesloten hebt, neemt hij automatisch de slave setting.

Jumpers staan perfect in orde, pin in DS voor opstartschijf en voor de slave geen pin.

De capaciteit van de HDD is te groot voor de BIOS : Je kan de parameters van de HDD eerst manueel ingeven. Deze staan op de HDD vermeld. (vb. 1024 cylinders, 16 heads, 63 sectors)
Zet LBA op Normal, Standard or Disabled, Write Pre Comp (WpCom) en Landing Zone (LZ) settings kunnen op 0 gezet worden.
En flash eventueel je BIOS van je mobo eens.

M'n moederbord is een p4p-800-x dus ik denk wel dat hij 320 gig aankan.
Voor het BIOS zal ik morgen eens piepen voor de LBA, ...
Maar ev. het flashen zal ik aan iemand anders overlaten die er meer verstand van heeft wan daar begin ik zelf niet aan, ik ben maar een noob ;)

élenias
10 July 2005, 22:58
Probleem is opgelost geweest op share-lan :d
Alles zat in orde, slave zat bij slave op ide en master op master op ide
Ze hebben gewoon de slave op de master op de ide gezet en de andere ook omgekeerd en het werkte (y)

Bedankt toch voor de hulp