Volledige versie bekijken : grootte digitale foto's



theo2602
14 July 2011, 13:49
Waarom zijn digitale foto's bv 1,5 meter groot ipv het DPI (eigenlijk ppi) te vergroten.
Ik dacht dat dit lag aan mijn digitaal amateur toestelletje, maar een beroepsfotograaf met zeer duur materiaal zegde dat dit bij hem hetzelfde was. Dus waarom grote maten en weinig dpi ipv omgekeerd?

peenif
14 July 2011, 14:36
Een digitale foto heeft geen dpi theo2602, uw 'amateur toestelletje' maakt foto's in pixels niet in dpi. Ik heb er hier reeds genoeg over geschreven, dus zoek maar eens in het fotografieforum.

theo2602
15 July 2011, 09:13
Ik dacht dat ik duidelijk tussen haakjes (PPI) schreef, ik weet dus over dat verschil, maar mijn vraag dus opnieuw: waarom niet meer PPI ipv zo'n grote afmetingen.

peenif
16 July 2011, 10:02
DPI en PPI zijn exact hetzelfde namelijk Dots Per Inch of Pixels Per Inch. Ik herken in feite uw probleem niet want zoals ik reeds zei een foto heeft geen PPI of DPI maar pixels. Indien je nu in je beeldbewerkingsprogramma het aantal PPI opschroeft zal je foto kleiner worden. Een computerscherm heeft voldoende aan 72 dpi om er goed uit te zien, drukwerk vereist 300 dpi. Ik herhaal nog eens, zoek in het fotografieforum op dpi en je zal genoeg uitleg vinden.

berger
16 July 2011, 11:48
Over een digitale foto van 1.5 meter spreken heeft geen zin, een digitale foto bestaat uit een aantal pixels of dots. Er komen slechts afmetingen bij kijken indien die digitale foto bvb wordt afgedrukt op papier.