Volledige versie bekijken : Linux voor beginner.
peterus 12 mei 2005, 16:22 Hallo leden
Ik zou willen starten met Linux maar daar ik er geen kennis van heb.
Zoek ik een Linux voor beginners.
Iemand een suggestie?
Dank bij voorbaat
Je kan eens SUSE, Fedora of Ubuntu uitproberen, van deze laatste kan je zelf gratis CD's bestellen op http://shipit.ubuntulinux.org
Je kan van verscheidene distributies ook de cd-image downloaden: http://www.linuxiso.org/
Hallo Peterus
Als je een moderne linuxdistributie wil gaan installeren kies dan voor een nieuw concept als ubuntu...
Je zou ook kunnen kiezen voor FreeBSD te installeren welliswaar is dit geen Linux maar een unix variant.Als je dit op een aparte schijf of een tweede pc kan installeren , zal je over een veilig,stabiel en OH zo SNEL syteem beschikken.Je zal nog nooit zo snel gesurfd hebben...nog maar naar een pagina gaan met de muiscursor en hop de pagina is al in volle glorie op je scherm te bekijken.
GuntherS 12 mei 2005, 22:17 Ik ben een week geleden ook beginnen experimenteren met linux.
Omdat ik niet wist welke de beste was om mee te beginnen, ben ik eventjes gaan rondsurfen via google.
Toen heb ik op een paar sites gevonden dat SuSe, Fedora of Mandrake de beste waren om mee te beginnen.
Ik heb nu gekozen voor Mandrake Linux 10.1 en hij bevalt wel goed, alleen dat het natuurlijk wennen is maar dat is logisch wanneer je de makkelijke windows gewend bent.
peterus 13 mei 2005, 09:52 Allemaal bedankt voor de informatie
Ik heb ubuntu gedownload en ga daar eens mee beginnen.
Omdat je deze van een live cd kan starten moet ik niet mijn gehele Hd formatteren.
Indien het niet bevalt kan ik ook de andere eens testen.
Nogmaals allen bedankt voor de info.
Den Jappe 13 mei 2005, 10:58 Ik ben de Unbuntu aan het downloaden, maar ik zie dat het verpakt zit in een rar bestand. Moet ik eers alles uitpakken en in een map zetten eer ik deze op een cd brand?
Den Jappe
ja,dan heb je een ISO bestand en dat branden met nero als image
Den Jappe 13 mei 2005, 12:08 Bedankt ik begin er dan eens aan
Den Jappe
ik probeer nu knoppix en het valt mee
Den Jappe 13 mei 2005, 12:59 Ik heb nu UNBUNTU op een cd als iso bestand gebrand met nero.
Maar moet ik nu iets instaleren ik krijg dit te zien?
Want ik wil eerst eens uitproberen.
kan u niet helpen,ken er niets van
daaag
Ik betwijfel of je de juiste manier hebt gevolgd...
Om van .iso een opstartbaar medium te maken via Nero bvb:
Open je 'Nero Burning ROM'... je sluit het eerste schermpje (nieuwe compilatie) je hebt nu het Nero basisscherm voor ogen.
Hier klik je op 'Recorder' en kies je voor :
Image branden...nu opent er een verkenner-achtig raampje waar je je net opgeslagen 'Ubuntu.iso' bestand moet aanstippen om te branden.
Daarna brand je het 'Ubuntu-bestand' weg op een verse CD...
Breng het net aangemaakte cd-tje in je cd-lezer...herstart de computer....als je 'bios-settings' goed staan zal Ubuntu opstarten.
Als je computer niet opstart aan de hand van Ubuntu?
Hieruit concludeer ik dat het systeem niet opstart vanaf een CD-Rom...dan moet je in de BIOS de opstartvolgorde van het rebooten wijzigen, waarbij de CD-Rom als eerste moet worden gecontroleerd.
john
Den Jappe 13 mei 2005, 16:59 k'ga eens opnieuw beginnen en branden zoals je zegt
Tot later eens en bedankt voor de info
Den jappe
YO den Jappe.
Je dinet je pc opnieuw op te starten en de boot device sequence aanpassen in je BIOS en zien dat het Ubuntu cdtje in je bekerhouder zit ;-)
Grtz
Goldie
Den Jappe 14 mei 2005, 11:56 Ja dat dacht ik al, deze week komt een vriend die mijne pc zal aanpassen, in mijn bios durf ik niet zomaar te gaan.
Ik laat nog iets weten hoor
De bios aanpassen ...dat moet je eens gaan leren!
Gewoon bij het starten van de pc druk je op F1,F2,F10,DEL of een andere toets een beetje afhankelijk van merk (type moederbord).Je kan dat zien bij de selftest van de computer komt een bericht in de aard van 'press DEL to enter BIOS'...moet je wel vlug zijn, want met die snelle pc's gaat dat zeer vlug voorbij...ben je te laat moet je terug de pc starten.
Echt moeilijk is het niet...je moet 't gewoon doen.Je Bios bekijken zeg maar navigeren/controleren zonder effectieve veranderingen door te voeren kan,zolang je niet bevestigd met op F10 te drukken gebeurt er niets ...heel leerrijk om te zien wat de mogelijkheden zijn van het bios van jouw computer.
Heb je iets aangepast dan druk je op F10 op de net aangemaakte veranderingen aktief te zetten bij de volgende start...
ps.Eén ding onthou steeds wat je net hebt verandert...schrijf het desnoods op...heb je problemen of werkt 't niet wel dan zet je toch gewoon de 'bios' terug naar de status van net voor de veranderingen.
john
Den Jappe 15 mei 2005, 20:24 Bedankt 'k zal nog veel moeten leren hoor
piwie999 18 mei 2005, 20:24 Ik denk gewoon dat je de lifecd van ubuntu hebt gedownload. Je moet de install-cd van linux downloaden om hem te installeren. Je kan tijdens de installatie va
piwie999 18 mei 2005, 20:26 van linux je harde schijf virtueel in twee delen waardoorj e ook nog windows kan gebruiken. Dan zal je het probleem niet meer ondervinden zoals op de tekening op de vorige pagina van deze topic, want dan wordt firefox en tunderdinges er mee op geinstalleerd. De installatie kost ongeveer 1.8 gigabites. Sorry van het in twee delen van mijn antwoord, maar ik drukte perongeluk op enter daarjuist ;-)
wnsnipes 19 mei 2005, 14:54 Hi iedereen, ik weet dat Linux een opensource praogramma is, betekent dat als je het download gratis is? Of staan er toch auteursrechten op?Als je naar de officiele site gaat, kun je betalen voor een jaar. Maar mag je de cd kopiëren en doorgeven aan vrienden?Het is toch opensource???
greetz,
snipes
Opensource betekent vrij vertaald: open bron. Je mag het gratis downloaden en aanpassen, je mag het kopieren, doorgeven alles wat je wilt.
MAAR: als je het aanpast en zeg maar eventueel verbetert moet je je bron terug vrij geven en delen met de rest van de wereld. Er is uiteraard ook een soort van auteursrecht op maar die verbiedt het niet om te kopieren en dergelijke tenzij het een commeriele linux distributie is zoals bv Red Hat EntrePrise Server of iets dergelijks.
Sommige sites zoals mandrake bv, daar kan je betalen voor een jaar support. Dan heb je toegang tot exclusieve downloads en dergelijke, en je krijgt daarvoor ook een jaar lang hulp als je problems hebt. Of je krijgt voor die prijs bv een officiele cd in een mooi hoesje en met een gedrukte handleiding erbij. Ziet er in ieder geval mooier uit dan een cd'tje van tdk :p
AMD
pitbull.spikey 24 mei 2005, 12:39 ik had graag eens geweten of den jappe nu zijn ubuntu heeft kunnen booten?
Den Jappe 24 mei 2005, 17:54 Nee mijne vriend heefd nog geen tijd gehad om mijn pc aan te passen. wat hij heeft het zeer druk op de Cool fn radio.
Tririge 3 juni 2005, 04:57 ik heb ubuntu geinstalleert samen met winxp mijn vraag is nu of ik de partities van windows nog ergens kan bekijken om mp3 files af te spelen of gaat het niet en moet ik de mp3's ergens in een map bij ubuntu zetten
Dat kan perfect als ........... Ubuntu ntfs schijven kan lezen. Normaal gezien wel. Het enige dat je moet doen is je mp3's ergens in een mapje zetten op je schijf in windows en dan onder linux naar die map navigeren en je kan ze afspelen.
Mvg AMD :cool:
Snakey 3 juni 2005, 18:47 http://ubuntuguide.org/#automountntfs
Tririge 4 juni 2005, 02:36 ok bedankt zal het eens gaan uitzoeken lijkt wel leuk om mee te werken wel een beetje zoeken maar dat zal wel loslopen hoop ik
essetee 19 juni 2005, 12:59 Probeer niet te schrijven naar een ntfs partitie. Support voor schrijven is meestal niet aanwezig en heel gevaarlijk. Aangezien microsoft de eigenschappen van zijn filesysteem niet vrijgeeft ( monopolie boven alles ) is schrijf support niet aan te raden.
De oplossing bestaat erin om een tweede partitie aan te maken in fat32 formaat, zowel linux als windows kan dan deze partitie lezen en schrijven.
Mosquitos 10 juli 2005, 17:48 Euh ik heb 10 ubuntu cd's besteld via die ene site.
Zijn dat nu 10 dezelfde CD's?
Snakey 10 juli 2005, 22:10 Ja, je zal er wel 20 krijgen, het zijn er 2 per pak, een gewone installatie-cd en een live-cd
brۍht 27 augustus 2005, 16:09 Ik heb daarnet het Linux magazine gekocht met een starter edition van Fedora Core 3, mag ik een tweede partitie bijmaken op mijn hd en daar deze versie op installeren en zal dit geen problemen teweeg brengen??
GuntherS 27 augustus 2005, 16:52 Dat moet goed lukken ja.
Een tweede partitie maken, en dan bij de reboot opstarten van de Fedora Core 3 cd en dan installeren op de gewenste partitie.
Zou geen problemen mogen geven denk ik.
Alvast, veel succes ermee! :)
|