Volledige versie bekijken : Drivers vinden en installeren.



Wisperbird
2 June 2012, 14:19
Weet niet of dit de goede plek is maar sinds kort maak ik gebruik van Driver Identifier; http://www.driveridentifier.com/

Het is een programma dat drivers weet te vinden voor bijna alles.
Helaas is het nog niet idot proof.
Dat wil zeggen dat ze drivers vinden en dan roepen dat ze voor alle versie's van windows werken, terwijl dat niet klopt. Vaak krijg je een lange lijst, en daar moet je dan zelf even de goede uit pakken, maar vaak zegt de naam al genoeg.

Het is maar een tip.

peenif
2 June 2012, 15:25
sinds kort maak ik gebruik van Driver Identifier

Is er eigenlijk één goede reden om van dergelijke programma's gebruik te maken. Om systemen naar de knoppen te helpen zijn die dan wel goed. Het is eveneens maar een tip.

PS: ik werk onder andere nog met een desktop pc van HP sinds september 2004, met nog steeds dezelfde drivers als bij aankoop. Ter illustratie kan ik dit getuigen: ik heb ooit (zo'n vier jaar terug) een online scan gedaan (PC-Pitstop) die me aanraadde de driver voor de grafische kaart van nVidia te updaten, resultaat was enkel dat mijn Photoshop CS3 niet meer functioneerde (en ja het was de juiste versie hoor). Na terugzetten van de vorige versie was het probleem opgelost.

Wisperbird
2 June 2012, 17:58
Is er eigenlijk één goede reden om van dergelijke programma's gebruik te maken. Om systemen naar de knoppen te helpen zijn die dan wel goed. Het is eveneens maar een tip.

PS: ik werk onder andere nog met een desktop pc van HP sinds september 2004, met nog steeds dezelfde drivers als bij aankoop. Ter illustratie kan ik dit getuigen: ik heb ooit (zo'n vier jaar terug) een online scan gedaan (PC-Pitstop) die me aanraadde de driver voor de grafische kaart van nVidia te updaten, resultaat was enkel dat mijn Photoshop CS3 niet meer functioneerde (en ja het was de juiste versie hoor). Na terugzetten van de vorige versie was het probleem opgelost.
Had een Global Moderator wijzer gedacht!
Helaas is het zo dat PC boeren en met name HP er nog wel eens een handje van hebben om aangepaste hardware in hun PC te zetten. Veel programma's kijken inderdaad niet verder dan maker en versie. Dus voordat je beslist te updaten eerst een herstelpunt maken, zodat je makkelijk terug kunt.
Maar heb je een PC met een geel vraag/uitroep-teken in de lijst, dan is het het proberen zeker waard.

peenif
2 June 2012, 18:31
Had een Global Moderator wijzer gedacht!

Welnu ik ben van uw reactie in ieder geval veel wijzer geworden.


Dus voordat je beslist te updaten eerst een herstelpunt maken

Daarom kon ik schrijven:


Na terugzetten van de vorige versie was het probleem opgelost


Maar heb je een PC met een geel vraag/uitroep-teken in de lijst

Dan kan je het evengoed met de mogelijkheid in apparaatbeheer die Windows zelf aan boord heeft > Stuurprogramma bijwerken.

De wijsheid van het forum leert eveneens dat er hier meer personen langskomen die te pas en te onpas menen drivers te moeten bijwerken ofwel hun machine toevertrouwen aan allerlei commerciële tweak software, dan personen die een goed werkend systeem met rust laten.

Oh ja, niet vergeten, peenif is in al die jaren nog nooit bij een pc-boer hoeven langs te gaan.

compuchrisje
2 June 2012, 22:44
Met oude(re) hardware is het beter om geen updates meer te doen, zelfs als de producent ze aanbiedt. NVidia sleurt ze zelfs al mee in de Windows updates, maar in 3 op 4 gevallen kom je dan in de knoei. Daarom staan ze ook onder de optionele updates, ze zijn niet verplicht.

Ben je er gerust in en maak je regelmatig een image, is drivers updaten al één van de werkjes die je niet hoeft te doen bij problemen. Zonder image kan je een backup maken van je huidige drivers en deze op een veilige plek, apart van het systeem, bewaren. Drivermax is bv een fijn progje hiervoor. Je moet dan enkel de niet-Windows drivers veilig stellen, bij een eventuele herinstallatie heeft Windows zelf nog wat systeemdrivers op reserve. Het is best mogelijk dat heel die back-up zelfs op een diskette kan opgeslagen worden, handig voor wie nog zo'n drive heeft zitten.

salmax
3 June 2012, 00:02
drivermax heb ik ooit al gebruikt voor drivers te back uppen en het is zoals compuchrisje schrijft een fijn programma vooral handig bij format.

butskristof
3 June 2012, 09:48
Ik moet vaak verschillende computers formatteren waarvan ik op voorhand niet de juiste versie heb. Ik gebruik hiervoor dat DriverGenius, die zoekt automatisch alle beschikbare drivers in de juiste versie (32/64-bit). Nooit problemen mee gehad, en is heel handig als je een computer geformatteerd hebt waarvan je de hardware niet kent. Het heeft me al heel wat tijd bespaard :-).

Merel
9 June 2012, 21:55
Ik moet vaak verschillende computers formatteren waarvan ik op voorhand niet de juiste versie heb. Ik gebruik hiervoor dat DriverGenius, die zoekt automatisch alle beschikbare drivers in de juiste versie (32/64-bit). Nooit problemen mee gehad, en is heel handig als je een computer geformatteerd hebt waarvan je de hardware niet kent. Het heeft me al heel wat tijd bespaard :-).http://www.drivergenius.com/ is voor mij totaal Chinees !? (letterlijk)


http://driver-genius.nl.softonic.com/?ab=1 is Nederlandse pagina. Probeerversie is slechts kort te gebruiken, maar dat is toch genoeg als je het effen wil gebruiken. Interessant te weten dat er nooit problemen mee zijn.

DriverMax mag men niet altijd blindelings vertrouwen en bovendien vind ik het NIET bijzonder handig (wel interessant als analysetool en inderdaad als easy backup+restore van werkende bestanden).

oekandana
15 June 2012, 05:20
Ik gebruik PCwizard wel eens voor analyse. Drivers zoek ik steeds bij de fabrikant zelf indien er een format of nieuwe schijf vereist is en geen drivers aanwezig. Bij het ingeven van het gebruikte moederbord krijg je meer dan voldoende drivers aangeboden. Maar bij vele (Toshiba en Medion bvb) kan je na enkele jaren niet meer terecht wegens einde support. Dan komt een analyze soelaas brengen.
Bij nvidia (voor chipset, netwerkkaarten, videokaarten) is er een autodetect functie die het probleem steeds oplost. Alleen is het vaak onhandig omdat vele draadloze netwerkkaarten niet standaard door windows worden ondersteund. Dan moet je even die kabel gebruiken met rj45 jack. Ook op de site van intel is er een autoscanner die je probleemloos de meest recente driver aanbiedt. Ook met deze nog geen problemen ondervonden.