Volledige versie bekijken : Vraagje over kopen nikon d40x tweedehands



minQkel
20 May 2013, 14:04
Hey dames en heren,

Ik zit er aan te denken deze te kopen:
http://tweakers.net/aanbod/526397/nikon-d40x-+-18-55-+-55-200-+-extras.html

Heb er alleen niet zo heel veel voor over :P wat is een redelijk bod? :D

Met vriendelijke groet,

Quinten

eplerra
22 May 2013, 18:17
De D40 is een reeds wat verouderd model met minder mogelijkheden, Nikon heeft dit toestel ook niet lang in zijn aanbod opgenomen. Als het plan is deze als instapcamera te kopen om dan later te vervangen, zou ik zeggen misschien OK, al zijn er op andere tweedehandssites ook wel koopjes te doen. Wens je verder als fotograaf te evolueren ben ik van mening dat een recenter model beter zou zijn.
Het hangt er natuurlijk van af welk budget je ter beschikking hebt, een D90 zou meer geschikt zijn, denk ik.

minQkel
22 May 2013, 20:53
Hey Eplerra, dankjewel. Na je bericht eens wat beter gaan zoeken op internet en daar komt dus inderdaad wel uit dat de d40x een historisch model is haha.

Ik wil wel gewoon een mooie spiegelreflex camera kopen. Die heb je natuurlijk nodig om er bij te horen haha! Als beginner moet ik natuurlijk niet te groot beginnen, ik wil hem vooral gebruiken om landschappen e.d. te fotograferen. En ik denk dat m'n vriendin hem wilt pikken voor fotosessies.

Ik heb eens op het internet gekeken naar de d90, maar die is tweedehands ook nog steeds erg duur (op marktplaats). Ik heb nog niet uitgebreid gezocht en zal dat zeker wel eventjes doen.

Verder ben ik nog tegen de Canon EOS 1100d aangelopen. Is dit ook een goed instapmodel of kan ik dan beter nog even doorzoeken?


Edit: Wat is een beetje een minimaal budget waar ik wel aan moet denken als ik een goede (tweedehands) camera wil hebben?

Met vriendelijke groet,

Quinten

eplerra
28 May 2013, 18:44
De Canon EOS 1100D is zeker een mooi instapmodel, net als de Nikon 3200. Persoonlijk zou ik geen tweedehandscamera kopen, je weet maar nooit hoe ermee werd omgegaan, maar ja dit is een persoonlijk standpunt. Op het internet kun je zeker wat "rondsnuisteren", bv hier (http://www.camerashop.be/category/205712/alle-spiegelreflexcamera-s.html) of hier (http://www.fotokonijnenberg.be/productlist/80238/spiegelreflexcameras.html#?brands=&types=&stock=&kw=9128-4E696B6F6E204433303030&pricerange=-&pager=0&sort=rel&items=20) al zijn er nog veel andere mogelijkheden. Bepalen van een minimaal budget is moeilijk, alles hangt af van wat je van een camera verwacht: instelmogelijkheden, RAW of niet, filmen of niet, welke maximale ISO-waarde wens je etc...
Als je nog alles (of veel) moet leren denk ik dat het beter is met een low budget camera te starten en als je de microbe te pakken krijgt, kan je nog altijd op een later tijdstip, maar dan meer méér kennis van zaken, naar een ander type overstappen en kan je bv. de eerste camera verkopen of als tweede toestel gaan gebruiken.

minQkel
29 May 2013, 15:16
Ben toch weer gek gaan doen voor mijn inkomen xD. Heb de EOS 600d gehaald met 18-55 en 75-300 opzetstuk. Nu een hoop gaan leren en lekker fotograferen.

Dankjewel Eplerra :-).

Met vriendelijke groet,

Quinten

Vincent
29 May 2013, 19:26
Proficiat Quinten veel plezier met de EOS 600D

gr, Vincent

eplerra
2 June 2013, 21:08
Veel succes met de aankoop minQkel, je hebt er nu zelfs twee objectieven bij en dat zal de ruimte voor experimenteren en leren enkel maar door vergroten! Het loont echt wel de moeite om de handleiding grondig door te nemen zodat je alles later snel kunt terugvinden. "Oefening baart kunst" is een uitdrukking die nergens zo dwingend van toepassing is als bij fotografie in al zijn disciplines. Veel fotogenot ! :good::good:

minQkel
5 June 2013, 18:35
Haha dankjewel, heb wel door de handleiding gebladerd. Maar heb een hekel aan lezen xD. Ik ben nu wel wat aan het spelen ermee maar snap er nog niet veel van. Volgende week ga ik een weekje naar Spanje, kijken of ik daar een paar leuke plaatjes kan schieten. Vind het jammer dat ik geen redelijke camera had met mn reisje naar China.

eplerra
10 June 2013, 22:24
Het is toch belangrijk om goed met je camera te kunnen omgaan en snel instellingen te kunnen wijzigen. Daarom is het wel nuttig om de handleiding toch aandachtig door te nemen. Hier (http://www.bol.com/nl/p/bewuster-beter-fotograferen-met-canon-eos-600d-650d-eos-1100d/9200000005423008/) vind je voor onderweg nog wat leeswerk over de EOS 600D, het leest misschien gemakkelijker dan een (saaie) handleiding van de fabrikant.