Volledige versie bekijken : Kassa systeem in calc



nightraver
4 April 2014, 17:45
Hoi hoi,

Ik had hier eens een vraagje, ik doe heel mijn boekhouding in calc (de excel van open office). Ik heb dan ook het voorbije jaar heel wat bijgeleerd, maar een pro ben ik nog lang niet.
Nu ik heb lang zitten zoeken naar een kassa systeem maar deze zijn allemaal vrij kostelijk en als beginnend zelfstandige is dit niet altijd te betalen, dus ik dacht bij mezelf mhm....misschien is dit wel mogelijk in calc.
Nu dit hoeft zeker niets uitgebreidt te zijn, gewoon de artikels die ik verkoop in een file zetten zodat ik die dan kan aantikken wanneer ik ze verkoop, dat dan op het einde 'of ergens in het blad' het totaal bedrag komt.
Wat ook handig zou zijn is dat die ergens op een ander blad word opgeslagen dat zou het voor mij een pak handiger maken om savonds mijn kassa te tellen, en daarna in te vullen in mijn calcscheat waar mijn boekhouding in zit. Nu tel ik elke avond mijn kassa, en het verschil is dan mijn omzet van die dag, dan zou dat niet meer nodig zijn omdat alle verkopen perfect worden bijgehouden.

Iemand hier ervaring mee? of weet hoe ik hieraan begin?

Grtjs Nightraver.

compuchrisje
4 April 2014, 22:42
Dan is het de bedoeling dat die toepassing de ganse dag open blijft staan en dat je per verkoop iets invult?

nightraver
4 April 2014, 22:55
Ja Chrisje, wat ik eigenlijk wil maken is zoals een soort POS maar dan in calc. Dus bijv op werkblad 1 maak ik knoppen aan:
Hamburger
Cheeseburger
Hotdog
Braadworst
enz....
Als ik dan bijv een klant heb die 2 hamburgers een hotdog en een braadworst bestel dat ik gewoon dat aantal keer op die knoppen kan drukken en dat het totaal onderaan erop komt dat hij moet betalen (bespaart mij rekenwerk en tijd).
Als dan elke bewerking die ik daar op doe (of elke afgerond verkoop) wordt opgeslagen op werkblad 2 dan weet ik op het einde van de dag normaal wat er in mijn kassa zit. Wat mij dan weer een pak tijd bespaart omdat ik niet elke avond opnieuw mijn kassa moet tellen dan.
Ik weet dus alleen niet of dit mogelijk is in calc, en het moet op mijn tablet kunnen draaien, laptop staat geen hele dag open wegens plaatsgebrek in mijn kraam.

compuchrisje
4 April 2014, 23:00
Dan moet die tablet de hele dag actief blijven, waarom opteer je niet voor een app zoals deze (http://education.ti.com/nl/nederland/products/applications/cellsheet-app/features/features-summary)?

nightraver
4 April 2014, 23:05
Zal ik morgen eens bekijken hoor. Probleem is dat bij de meeste apps die je vind wel ergens iets zit dat niet werkt als je niet betaald. Onlangs werd ik opgebeld door de mensen van openerp (https://www.openerp.com/) omdat ik daar een account aangemaakt had om te testen. Op zich een bangelijk systeem en zeer uitgebreid, misschien zelfs TE uitgebreid voor mij. Maar je kan hem maar bepaalde tijd testen en dan moet je met die mannen een contract afsluiten en believe me dat kost geld, veel geld (voor een beginnend zelfstandige toch zeker). Dan had ik unicenta (http://www.unicentaopos.co.uk/) gedownload om te testen, maar voor één of andere reden krijg ik dat ding niet deftig aan de praat (ik denk omdat ik het op de laptop test en die is uiteraard niet touchscreen) maar op tablet kun je die niet instaleren, dus dat verhaal eindigt daar dan ook meteen.

compuchrisje
4 April 2014, 23:11
Als je met Excel/calc werkt en via knoppen wil werken, zal je toch wat script moeten gebruiken, denk ik. Als je nu eens gewoon een rekenblad maakt met alles wat er aan betalende ingrediënten voorkomt. Zet daar de eenheidsprijs naast en dan een kolom die het aantal verkochte producten vermenigvuldigt met de prijs, onderaan autosom en je weet wat er moet binnengekomen zijn. Natuurlijk moet je overdag dan wel bijhouden wat je verkoopt.

nightraver
4 April 2014, 23:15
Daar zit het probleem net Chris, dat had ik in eerste instantie ook al allemaal geprobeerd, maar dat is niet bij te houden, als ik op de voetbal sta en er staat 20+ man aan te schuiven heb ik niet de tijd om dat allemaal in te geven. En aan school waar ik sta al helemaal niet, daar krijg ik vanaf 16u05 tot 16u30 gemiddeld 30 - 50 studenten aan mijn kraam, als ik dan elke keer die aantallen manueel moet ingeven dan zijn die om 18u nog niet weg. Daarom wil ik iets dat op touchscreen werkt en dat maar op de knoppen klikken is de rest moet automatisch gaan gewoon, anders is het gewoon niet bij te houden. Maar ik vrees inderdaad dat ik met scripts ga moeten werken.

J.W.
5 April 2014, 01:15
Macro's maken in OpenOffice Calc die dan ook nog moeten werken op een android tablet... ik wens u veel geluk toe.

Ik denk dat u beter af bent door een kassa te kopen waarop onder iedere druktoets een artikel (met prijs) staat.

nightraver
5 April 2014, 13:29
Is android en open office misschien zo'n probleem J.W?

J.W.
5 April 2014, 14:54
Waarschijnlijk kunt u best eerst een mailtje sturen naar Openoffice met de vraag of dit wel mogelijk is of anders, download AndrOpenOffice en test het eens uit op uw tablet (het programma is immers gratis) door zelf een eenvoudige macro te maken in Calc.

Denk er ook aan dat AndrOpenOffice GEEN officiële uitgave is van OpenOffice.org

Hier staat een beetje uitleg in het Nederlands: http://www.gratisapps.nl/AndrOpen-Office-kantoor-zakelijk-doc-xls-pps-android

Pjotr
10 April 2014, 10:57
in excel zie ik niet echt een probleem om zoiets te maken met knopen met een macro achter.
Maar macro's in open office, gaat niet lukken denk ik.

nightraver
10 April 2014, 14:24
In open office kan je nochtans ook Macro's aanmaken, beheren, opnemen....die optie is althans beschikbaar. Of het ook werkt zoals het hoort weet ik niet, maar dat weet ik in excel ook niet want ik heb nooit met macro's gewerkt.

J.W.
10 April 2014, 15:30
Natuurlijk kan men in OpenOffice macro's aanmaken (als je weet hoe het moet), maar de vraag is: gaan die werken op een tablet met "AndrOpenOffice"???

nightraver
10 April 2014, 16:06
Geen idee eerlijk gezegd, ik gebruik op mijn android eigenlijk een andrOpenOffice, maar kingsoftoffice. :)

J.W.
10 April 2014, 19:59
Ik weet dus alleen niet of dit mogelijk is in calc, en het moet op mijn tablet kunnen draaien, laptop staat geen hele dag open wegens plaatsgebrek in mijn kraam.

Misschien is dan de aanbieding van Medion "notebook en tablet in één toestel" een oplossing.

Voor inlichtingen: zie folder Aldi van deze week. U kunt dan werken met volwaardige software van OpenOffice of MSOffice.