Volledige versie bekijken : Internetprobleem!

GuntherS
12 mei 2005, 21:33
Beste mensen,

Ik heb Mandrake Linux 10.1 als dualboot samen met Windows XP.
Maar nu heb ik het probleem dat ik telkens opnieuw de internetverbinding moet instellen in linux wanneer ik het net op wil. Hij vraagt dan of hij deze verbinding wil laden telkens hij opstart en dan neem ik ja, en dan gaat hij volgende keer gewoon niet meer.
Iemand tips zodat dit wel kan? (ik heb telenet internet)

Groetjes,
Gunther.

john
12 mei 2005, 22:14
Ga naar het configuartiescherm van Mandrake (hoe deze juist noemt weet ik niet)... Zoek daar naar 'Netwerk & Internet'.Ga in deze subfolder opzoek naar 'Lan configuratie' voor 'eth0' ...daar zoek je naar:`Aangezet bij het opstarten´ en zet daar 'YES' achter als optie...bevestigen doe je met 'OK'.
suc6

GuntherS
14 mei 2005, 18:08
Ik heb dit geprobeerd maar ik moet hem telkens opnieuw blijven instellen.
Het staat aangevinkt: Altijd opstarten na opstartfase.
Zou het kunnen omdat ik soms xp ook nog opstart, zodat xp het ipadres overneemt en wanneer ik dan terug in linux kom, het ipadres niet meer herkend wordt?
Want wanneer ik het telkens opnieuw handmatig instel gaat het weer wel.

Tetris
15 mei 2005, 10:12
cronjob instellen? :D

john
15 mei 2005, 19:20
Ik heb dit geprobeerd maar ik moet hem telkens opnieuw blijven instellen.
Het staat aangevinkt: Altijd opstarten na opstartfase.
Zou het kunnen omdat ik soms xp ook nog opstart, zodat xp het ipadres overneemt en wanneer ik dan terug in linux kom, het ipadres niet meer herkend wordt?
Want wanneer ik het telkens opnieuw handmatig instel gaat het weer wel.
Dat zal wel een bugje zijn in Mandrake...

GuntherS
25 mei 2005, 21:13
Van dit probleem ben ik nu af, ik heb mandrake opnieuw geinstalleerd omdat er vanalles mis bleek te zijn met sommige dingen.
Nu heb ik in windows xp een cmd bestandje gemaakt met ipconfig/release zodat mijn ipadres wordt vrijgegeven.
Als ik mijn ip in windows niet vrijgeef, kan ik in linux niet op internet.
Daarom mijn kleine vraag, weet iemand toevallig hoe ik mijn ip automatisch kan laten vrijgeven door windows bij het afsluiten?
Heb op google al een mogelijke oplossing gevonde zodat ik bij uitvoeren gpedit.msc moet ingeven en dan iets moet aanpassen maar dit bestand kan hij niet vinden zegt hij..

AMD
25 mei 2005, 22:24
Ik denk dat het alleen maar via gpedit kan.
In gpedit kan je opgeven welke commando's er moeten uitgevoerd worden tijdens opstarten/afsluiten. Dus als ge een batchbestand maakt die ipconfig /release all uitvoert en die opgeeft bij afsluit parameters zou het moeten lukken.
Plaats da bestand anders eens in c:\windows\system32 of in c:\ of in c:\windows.

Op 1 van die 3 plaatsen zou het moeten gaan.

AMD

Goldie
27 mei 2005, 11:05
Je kan een snelkoppeling op je desktop plaatsen naar dat batch bestand en daarmee telkens afsluiten. Begin het met die gpedit en eindig met
%windir%\system32\shutdown -s -t 10
-t 10 staat voor de tijd die hij neemt vooraleer het afsluiten. Ik vind het veel makkelijker dan gewoon afsluiten.
Ps, probeer Ubuntu eens , die geeft gn prob met netwerk bij dualboot.

Grtz,

Goldie

GuntherS
28 mei 2005, 14:38
Goldie zijn tip heeft gewerkt! Ik heb een batch bestand gemaakt met als eerste regel ipconfig/release
en als tweede regel %windir%\system32\shutdown -s -t 10.
Die andere van AMD hebben niet gewerkt, die gpedit kan hij niet vinden bij mij.

Bedankt voor de hulp mensen, hier mag een slotje op!

AMD
28 mei 2005, 16:12
Normaal zou het met gpedit wel moeten werken hoor. Mss dat gpedit alleen bij Windows XP Professional zit. Het enige verschil wat je nu doet is dat je handmatig op die snelkoppeling klikt, en als je het via gpedit doet, gebeurt het automatisch.
Zie screenshot van mijn pc: Mvg AMD

http://www.ivanhoejupiler.be/gallery/galleryimages//4/gpedit_msc.jpg