Volledige versie bekijken : kuisen in uw pc



Whiteman
18 July 2005, 21:38
had een vraag ik zou vanbinnen in mijn pc wat stof willen wegkuisen wat is eigenlijk de beste en veilige manier om dit te doen alvast bedankt

Clioke16V
18 July 2005, 21:45
Er bestaan van die spuitbusen met lucht, die zijn daar normaal goed voor, heb hier al eens problemen gelezen van mensen die hun pc hebben gestofzuigd dus dat raad ik al zeker niet aan.

Ik doe het met compressor ( ook niet zonder gevaar omdat die lucht een beetje water kan bevatten ), maar tot nu toe nog geen problemen met gehad.

Martijnc
18 July 2005, 21:47
Ik doe het met de compressor en er zit een luchtdroger op
Let wel op dat je niet te dicht laast anders gaan je koelers kapot;)

Clioke16V
18 July 2005, 21:54
Ik doe het met de compressor en er zit een luchtdroger op
Let wel op dat je niet te dicht laast anders gaan je koelers kapot;)

Koelers tegenhouden met de hand zodat deze niet gaan draaien :D

Marshall
18 July 2005, 22:13
Het liefst met gezuiverde lucht,er zijn in de handel van die bussen te koop gevult met lucht onder druk(je komt ze ook al eens tegen op een voetbalwedstrijd met toeter op)


wel enige regels in acht nemen voor je begint.rulez :foei: ontkoppel de pc van het electriciteitsnet, alle kabels uittrekken.
1: ontlaat je van statische electriciteit zeker nu met zo'n warmte,ergens een aarding vast nemen = grondleiding. (regelmatig doen tijdens het werk) radiator,waterleiding als het metaalachtig is,het kleine pinneke van het stopkontakt,of buis ijzer diep in de grond kloppen

2: De ventilatoren blokeren eventueel uittrekken, deze geven 'n bepaalde spanning af bij het ronddraaien op hoge snelheid (dus blokeren)liefst de (cpu)ventilator uitrekken van het mobo,niets forceren.

3:Niet al te dicht bij de componenten komen met het spruitstuk(lucht)

4:NOOIT met een (verf) borstel vegen,zelfs NOOIT met de stofzuiger in de pc gaan.

als je de regels 'n beetje volgt kan er weinig verkeerd gaan met je pc en ben je zo terug op het net( klein 1/2 uurtje werk) (y)


mvg Marshall :)

Marshall
18 July 2005, 22:17
Oeps we zijn allemaal van het zelfde gedacht 'k had niet gezien dat er al reactie op was


Marshall

filip
18 July 2005, 22:26
Wel ja ik heb dat ook altijd zo gedaan ik trek zelfs niks uit, de kast buiten op de grond leggen de ventilatoren tegenhouden met een vinger als je erop gaat blazen en met ... tja een bar of 3 is genoeg of je kan met te grote drukken componenten verbuigen of er de jumpertjes afblazen :) en dan heb je direct wat meer zoek- dan kuiswerk ;) .

filip
18 July 2005, 22:31
En ter inlichting het is veel gevaarlijker losse componenten te manipuleren als je electrisch geladen bent dan gemonteerde stukken die liggen allemaal met de connectoren verbonden en zelfs aan een aarding , bedenk maar dat men Cmos ic's verpakt in zilverpapier zodat alles kortgesloten is want die is zo naar de vaan eens hij gemonteerd zit is hij erg duurzaam .
groetjes...

sniffer
18 July 2005, 23:00
ik zou niet weten waarom je niet mag stofzuigen aan je pc?

ik werk in een schoonmaakbedrijf en wij moeten dat ook soms doen.

Wat je wel kan doen is een nylonkous of netje erover spannen om loszittende of loskomende kleine stukjes niet op te zuigen.

succes

Peter.B
19 July 2005, 06:37
sniffer

ik zou niet weten waarom je niet mag stofzuigen aan je pc?
wegens het opwekken van statische electriciteit.daarom hebben ze het mij de vorige keer afgeraden

nightraver
19 July 2005, 09:09
Idd stofzuigen lijkt mij ook geen goed idee, ik doe het ook gewoon met een compressor als hij echt goed vuil is toch anders heb ik er ook al eens met een haardroger die koude lucht blaast gedaan die gaat stof dat echt goed vastzit onderaan er wel niet uitkrijgen maar voor oppervlakkig wel (het grote werk blijft de compressor)

Grtz Nightraver.

Francis
19 July 2005, 09:46
:p Oei oei ik heb weer alles gedaan wat je niet mocht doen, maar de computer werkt gelukkig nog.

dikkeveertiger
19 July 2005, 10:16
bedankt voor al die info !!!! is het kuismaand toch in de IT -sector.....ik dacht dat het verlof was.......goed idee misschien ook eens die pc kuisen in het verlof ;)

sniffer
19 July 2005, 10:45
wel dat vind ik nu wle eens interessant om te weten(onze district manager heeft nochtans een curcus pc reinigen gevolgd en die laat mij dat zo doen.)

bedankt

zjafa
19 July 2005, 15:18
Wat je ook kan doen is zo een plooibaar drinkrietje nemen en flink blazen, niet te vochtig blazen natuurlijk, of zoals ze hier zeggen, niet te veel zeveren :D

nightraver
19 July 2005, 15:38
Wat je ook kan doen is zo een plooibaar drinkrietje nemen en flink blazen, niet te vochtig blazen natuurlijk, of zoals ze hier zeggen, niet te veel zeveren :D

Dat is toch wel echt de laatste oplossing enkel in geval van nood vind ik zene.
Ge zult nogal moeten blazen door dar rietje denk ik + al dat stof dat ge omhoog blaast vliegt recht in u gezicht. :crazy:

Grtz Nightraver.

Francis
19 July 2005, 18:06
Is wel verrassend hoeveel stof zo'n computer aanzuigd.
Men zou het zeker om de zes maanden moeten doen denk ik.

Clioke16V
19 July 2005, 21:53
Mijn vorige case kwam geen stof in > en nu heb ik een nieuwe gekocht en die TREKT stof aan, is echt niet normaal.

zjafa
20 July 2005, 02:30
Dat is toch wel echt de laatste oplossing enkel in geval van nood vind ik zene.
Ge zult nogal moeten blazen door dar rietje denk ik + al dat stof dat ge omhoog blaast vliegt recht in u gezicht. :crazy:

Grtz Nightraver.

heb je het dan al uitgeprobeert ? het is nochthans een middel dat door profecionals word aangeraden, geen statische electriciteit, geen te hoge druk en afdoende om het ergste stof er uit te krijgen, in elk geval beter dan de stofzuiger er op te zetten of bussen onder hoge druk, beter wat rondvliegend stof dan een pc waar plots veel kosten aan zijn door een verkeerde behandeling.

nightraver
20 July 2005, 09:44
heb je het dan al uitgeprobeert ? het is nochthans een middel dat door profecionals word aangeraden, geen statische electriciteit, geen te hoge druk en afdoende om het ergste stof er uit te krijgen, in elk geval beter dan de stofzuiger er op te zetten of bussen onder hoge druk, beter wat rondvliegend stof dan een pc waar plots veel kosten aan zijn door een verkeerde behandeling.

Nee ik heb het nog niet uitgeprobeert maar kon het mij gewoon voorstellen dat het zo zou uitdraaien. (ik kan mij ook niet echt voorstellen dat k zoveel adem bezit om mijn pc stofvrij te blazen tenzij je dit wekelijks doet mss).
Dat het veiliger is dan stofzuigen daar twijfel ik nie aan.

Grtz Nightraver.

renoltje
20 July 2005, 11:35
Ik doe het met men kruimeldief. Die zuigkracht is niet te groot en als je dit regelmatig doet kan je weinig fout doen

freaky005
22 July 2005, 16:22
Heb al altijd mijne pc en pc van vrienden die iets wou besteken maar er echt teveel stof inzat met de stofzuiger weg gedaan en heb daar nog nooit iets slechts van ondervonden

Frastman
25 July 2005, 08:37
Wel ik heb het onlangs nog gedaan met de stofzuiger en geen problemen gehad.

josB
31 July 2005, 17:51
Ik gebruik zo'n voetpomp waarmee je een luchtmatras of zwembad mee op kan blazen, met het fijnste verloopstukje erop kan je overal tussen blazen.
Is goedkoop en bijna iedereen zal dat wel hebben.