Volledige versie bekijken : hoe naast xp window 98 instaleren op de pc



ace
26 July 2005, 19:59
ik heb een vraag onze buren willen een andere pc kopen ivm dat autocad 2000 op hun oude pc pentium 2 niet goed draait
nou hebben ze een pc op het oog in een advertentie van een winkel maar daar is window xp voor geinstaleerd omdat autocad 2000 alleen op win98 draait is mijn vraag is het mogelijk win 98 naast te gebruiken op de dezelfde pc met xp:verlegen::verlegen:

Baloeke
26 July 2005, 20:50
Ja dat kan maar ik denk dat je dan eerst Win 98 moet installeren en daarna WinXP
Andersom lukt het denkelijk niet daar je de besturingssystemen van klein naar groot moet installeren

diedie
26 July 2005, 20:57
klopt zoals baloeke al aanhaalde installeer je eerst Win 98 en dan xp.

installatievoorbeeld:


Maak primaire partitie
Installeer windows 98
Creëer/wijzig extended partition zodat er de nodige logical drives beschikbaar zijn.
Installeer windows XP. deze detecteert Windows98 en XP setup past de bootsector aan voor multi-boot : Windows 98 of Windows XP
Klaar.
Door software in een aparte partitie te installeren kan die zowel onder win nt als onder win9x gebruikt worden terwijl er toch maar 1 kopie geïnstalleerd is. De installatie moet wel 2x uitgevoerd worden (Registry van beide OS moet aangepast worden, beide OS moeten de nodige bestanden in \system krijgen, …)

De software en data partities moeten wel voor beide OS bruikbaar zijn : FAT file system gebruiken, geen NTFS.

De partitie waarop de NT bestanden terechtkomen kan eventueel wel NTFS zijn, maar in dat geval zal ze onder Windows 9x niet zichtbaar zijn, zodat alle volgende partities 1 drive letter naar voor opschuiven …

mvg,

Whiteman
26 July 2005, 21:02
bedankt voor de uitleg diedie nog iets dat ik bijgeleerd heb

diedie
26 July 2005, 21:05
(a) no problem, nu ga ik vlug gaan werken (n) wat eigenlijk nie zo leuk is, maar ja...

mvg,

slijkdabberke
19 August 2005, 00:05
is dat mischien mogelijk om door de comptabiliteitmodus aan te passen dat programma onder xp te draaien ?

slicky
19 August 2005, 04:55
is dat mischien mogelijk om door de comptabiliteitmodus aan te passen dat programma onder xp te draaien ?

zat hier net hetzelfde te denken(a)
Ik zou dat toch eerst eens proberen:p