Volledige versie bekijken : Bootable image maken.



valk
27 July 2005, 18:11
Hallo,

Welke stappen moet ik doen om bootable CD ('s) te maken van de image van mijn harde schijf, eveneens met de diagnostics die op de schijf staan (laptop acer).
Hoe doe je dit als je image bv 2 GB is en de CD's van 700MB. Hoe stel je dit in dat je een melding krijgt voor het plaatsen van de volgende CD.

Dank bij voorbaat,

Valk.

diedie
27 July 2005, 20:10
Ten eerste kunt u een opstartbare diskette gebruiken als basis voor het maken van een opstartbare CD-ROM. Met een brandprogramma zoals Nero kunt u een opstartbare CD maken met behulp van een opstartbare diskette. De inhoud van de diskette wordt gebruikt als basis voor de opstartbare CD. Kies er dan wel voor om een opstartbare data-CD te branden, er wordt dan vanzelf gevraagd naar een opstartbare diskette. Daarnaast kunt u uw CD aanvullen met de gewenste software. Als u van de CD opstart, heeft u twee benaderbare schijfletters: de A: schijf met de gegevens op de oorspronkelijke opstartbare diskette (de gegevens ziet u niet op de CD-ROM staan) en de schijfletter voor de CD speler met daarop de aan de CD toegevoegde gegevens. Zorg er dan uiteraard wel voor dat de CD-ROM drivers worden geladen, anders is deze niet benaderbaar.
Een goede CD met meerdere toepassingsmogelijkheden is de Emergency Boot CD (EBCD, te vinden op ebcd.pcministry.com (http://ebcd.pcministry.com/)). Deze boot CD heeft een aantal leuke opties: je kan gegevens veilig stellen van de harde schijf. Het belangrijkste is de mogelijkheid het administrator wachtwoord (en die van andere accounts) te wijzigen (zonder te weten wat het wachtwoord is!). Ook het maken van een image van de harde schijf en het testen van het RAM geheugen behoort tot de mogelijkheden. Raad u wel aan dan om de pro-versie te downloaden voor gebruik te kunnen maken van alle opties.
mvg,

valk
5 August 2005, 21:18
Hallo,

Vooreerst wil ik U bedanken voor de nuttige info.
Tot op heden heb ik op de laptop een image gemaakt van de partitie met de diagnostics met ghost, en een image van de c-drive.
Verder heb ik het programma ebcd pro geïnstaleerd.
In de laptop heb nu wel geen diskettestation.
Wat moet ik nu doen om een bootabel CD of DVD te maken waarop de diagnostics staan en c drive.
Moet ik dan de image bestanden overzetten op een andere pc met een diskette station? Daar kan ik enkel een CD branden en geen DVD. De grootste image is wel ongeveer 2 GB, dus kan niet op een CD.
Welke stappen moet ik ondernemen.

Hartelijk dank,

Valk

Ché
7 August 2005, 14:04
als ik me niet vergis kun je met norton ghost kiezen om een image te maken met bootable cd. je moet eens goed in dat prog kijken en de verschillende mogelijkheden eventueel eens uittesten.
ik heb het hier niet meer op mijn pc staan, maar heb ooit eens met ghost een image van een laptop gemaakt, met HD van 40GB en dat waren in totaal zo'n 9cd's (het werkte ook met RW disks). telkens als er een volgeschreven was vroeg het prog gewoon om een volgende. bij het terugzetten moest je enkel opstarten met cdrom als first boot en de eerste schijf erin steken. automatisch werden de volgende schijven gevraagd. (Tip: nummer je schijven)

PeterN
8 August 2005, 09:07
één van de eenvoudigste en snelste programma's vind ik voor het maken en terug plaatsen van een image nog steeds 'true image'. Via een kleine wizard wordt alles gevraagd om een image te maken. Deze kan zowel op hd (of een ander media zoals externe hd via usb) als dvd/cd gezet worden (je kan opgeven hoe groot de delen moeten zijn om ze op cd te branden) Ook een opstart cd wordt met de druk op 1 knop gemaakt.
Het terug zetten van de image loopt ook over een keine wizard, die je automatisch de volgende cd/dvd vraagt. Echt een aanrader, enkel niet gratis....

slicky
8 August 2005, 09:34
één van de eenvoudigste en snelste programma's vind ik voor het maken en terug plaatsen van een image nog steeds 'true image'. Via een kleine wizard wordt alles gevraagd om een image te maken. Deze kan zowel op hd (of een ander media zoals externe hd via usb) als dvd/cd gezet worden (je kan opgeven hoe groot de delen moeten zijn om ze op cd te branden) Ook een opstart cd wordt met de druk op 1 knop gemaakt.
Het terug zetten van de image loopt ook over een keine wizard, die je automatisch de volgende cd/dvd vraagt. Echt een aanrader, enkel niet gratis....

Vind ik ook één van de beste en gebruik hem hier ook:p
stuur anders eens pm;)

diedie
8 August 2005, 10:42
Ook ik werk met True Image en vind het zeker een goed programma, ook al is het niet gratis het is z'n geld waard.

Omdat images van grote partities of verschillende schijven erg groot kunnen zijn, biedt True Image u de mogelijkheid images in kleinere bestanden te splitsen(op de harde shijf). Zo kun je ze dan wegschrijven naar verwisselbare media. Dus in uw geval dien je ze eerst op de harde schijf te plaatsen en daarna wegschrijven. Een image die over meerdere cd's is gespreid, wordt ook wel eens een 'spanned volume' genoemd. Als u automatisch een image maakt op cd-r(w) enz, verzoekt het progr. u automatisch om een nieuwe schijf te plaatsen zodra de vorige schijf vol is.

Verder let je er wel op om de compressieverhouding in te stellen. De optimale compressieverhouding voor de image is afhankelijk van het type bestanden dat op de schijf op partities is opgeslagen en kan dus enkel proefondervindelijk worden achterhaald. Voor het branden op een verwisselbare media kies ik steeds Hoog of Maximum.

Verder biedt het programma u de mogelijkheid opstartmedia te maken tijdens of na de installatie. Hiervoor hebt u een lege cd-r(w), vijf geformateerde diskettes (2 als u de compacte versie wilt opslaan)

mvg,

DrKucho
9 August 2005, 22:10
miss met nero?

kurt0015
10 August 2005, 22:02
de cd norton ghost is toch bootable als je dan als je de backup terug wilt zetten opstart met de norton ghost cd en dan kan je effe wisselen of in andere cd speler steken als hij de image vraagt

valk
21 August 2005, 19:15
Heb met norton ghost 9.0 volgende images gemaakt : diagnostics en de c drive. Deze werden direct weggeschreven naar een dvd met de veronderstelling dat deze bootable zou zijn. Blijkbaar is dit niet zo.

Iedereen alvast bedankt voor de info.

mvg,

Valk uit Ingelmunster

lefevre
20 November 2005, 22:00
Bedankt voor de info