• [Review] Medal of Honor (2010)

    31 oktober 2010 23:32 door
    Medal of Honor (2010), de First Person Shooter ontwikkeld door Danger Close en EA DICE, werd al op voor de release gezien als grote concurrent van de Call of Duty reeks die het momenteel zeer goed doet op vlak van single -en multiplayer. De vraag is alleen of MOH 2010 erin geslaagd is om zijn concurrent te verslaan?


    Inleiding

    Het verhaal
    De singleplayer campaign speelt zich af in het jaar 2002 in Afganistan. Het spel begint bijna direct na de aanslagen van 11 september op het World Trade Center en het Pentagon. Gedurende het begin van de operatie in Afganistan wordt een squad van United States Naval Special Warfare Development Group (DEVGRU) operatoren, die bestaat uit de leden met operatorcode: Mother, Voodoo, Preacher en Rabbit, erop uitgestuurd om een Afgaanse informant, genaamd Tariq, te ontmoeten om handige informatie voor de CIA te verkrijgen.



    Ondanks dat trouwe aanhangers van Tariq de squad gerust stellen dat de taliban al lang uit het dorp vertrokken is, is het eigenlijk een hinderlaag aangezien de squad aangevallen wordt door Tsjetsjeense rebellen. Nadat de squad de hinderlaag nipt overleeft heeft, gaan ze opzoek in het dorp naar Tariq. Deze blijkt gevangen te zijn gehouden door de rebellen. Maar de squad slaagt erin om Tariq te bevrijden en daders te doden.

    Tariq vertelt de squad dat de taliban een strijdkracht van 500 tot 1000 man heeft gelegerd in de 'Shah-i-Kot Valley', dat zijn veel meer soldaten dan de CIA gedacht had.



    Gameplay

    Singleplayer

    Eerlijk gezegd begint de singleplayer zeer zwak. Het verhaal sprak me totaal niet aan, de textures van bepaalde zaken zoals muren, tafels waren soms abominabel slecht. En dan zat ik soms nog met vervelende bugs zoals AI teammates die vastzaten in rotsen, of teammates die door elkaar liepen (letterlijk door elkaars lichaam) en dergelijke.



    Naarmate ik verder speelde, zag de omgeving er steeds beter en beter uit. Mooie fleurijke bossen tot besneeuwde bergtoppen enzovoorts. Ook het verhaal werd beter en de situaties waarin je verzeild geraakt waren ook iets spannender dan in het begin.



    Qua gameplay valt de game zeer goed mee. Je kan wapens opnemen van dode vijanden en je kan zelfs extra munitie vragen aan je teammates. Een zeer handige feature als je zonder zit.

    Daarbuiten zit er ook wat variatie in de missies aangezien je soms moet snipen of eens achter het geweer van een gevechtshelicopter moet plaatsnemen.

    Multiplayer
    De multiplayer van Medal Of Honor (2010) werd ontwikkeld door EA Digital Illusions CE (DICE) werkt met klassen. Dit wil zeggen dat de game verschillende unieke klassen voorziet met specifieke wapens, en dat de speler 1 klasse mag kiezen waarmee hij speelt. MOH voorziet de klassen 'Rifleman', 'Special Ops' en 'Sniper'.

    De multiplayer voorziet ook de mogelijkheid dat spelers experience verdienen naarmate ze meer spelen en hierdoor kunnen levellen. Hoe hoger je level hoe meer wapens en wapen accessoires je ter beschikking hebt. Op level 1 heeft je sluipschuttergeweer nog geen visier bijvoorbeeld. Die speel je pas vrij op level 3.



    Net zoals in de Call of Duty multiplayer, voorziet deze multiplayer ook een soort 'beloningssysteem' voor spelers die lang in leven blijven en vijanden doden zonder te sterven. Beloningen kunnen onder andere een mortar strike (mortier aanval inroepen) of een missile attack (rakket aanval inroepen) aanvragen of kunnen vragen voor munitie of informatie (intel).

    Het enige verschil met de multiplayer van Call of Duty is dat je bij MOH constant punten verdient en kan spenderen. Bij Call of Duty waren die beloningen verbonden aan je killstreak, waardoor je bijvoorbeeld niet 2 keer een luchtaanval kon inroepen. Bij MOH kan je dus onbeperkt veel beloningen verdienen en gebruiken als je goed speelt.



    De multiplayer laat de speler toe om te kiezen uit 2 kampen, de 'The Coalition' en 'The Opposing Forces'. The Coalition zijn troepen met een Amerikaanse wapenuitrusting en 'The Opposing Forces' zijn troepen met een wapenuitrusting te vergelijken met die van de Taliban. Het spreekt voor zich dat dit element van de game zeer omstreden is. Veel mensen hebben zware kritiek op de game omdat het spelers toelaat om te spelen als de taliban.

    Over de gameplay van de multiplayer heb ik gemengde gevoelens. Langs de ene kant is het een redelijk realistische multiplayer want je hebt niet veel kogels nodig om dood te gaan. Dit heeft echter ook een irritant gevolg, namelijk camping. Spelers gaan vaak met machinegeweren of sluipschuttergeweren campen in een hoekje, of op een dak, en schieten iedereen af die voorbij komt.

    Mensen die graag snel over de map lopen met een machinegeweer, zullen dit dus frustrerend vinden in het begin. Zeker omdat je geen killcam hebt, en dus niet weet vanwaar je neergeschoten bent.

    Ik heb nog een aantal opmerkingen over de multiplayer:
    - Trage herlaadtijd van het sluipschuttergeweer. (Die schiet 1 kogel en moet dan de volgende kogel in de kamer brengen. En dat duurt relatief lang, zeker als je ondertussen nog beschoten word.)
    - Elke keer als je dood gaat, moet je klikken op "Return to base" om te spawnen.
    - Geen spawnprotection (Waardoor je dus direct kan doodgeschoten worden als je spawned.)

    Conclussie
    Medal of Honor (2010) krijgt een gemiddelde score van ongeveer 75% op andere sites/fora.
    (Tabel aan de rechterkant toont de gemiddelde scores)

    Score:

    Audio: 8/10
    Video/Graphics: 15/20
    Gameplay: 16/20
    Replay Value: 8/10
    Totaal: 78.3%

    Details

    Naam: Medal of Honor (2010)
    Uitgever: Electronic Arts
    Ontwikkelaar: Danger Close (EA Los Angeles) (singleplayer) en EA DICE (multiplayer)
    Componist (soundtrack): Ramin Djawadi
    Genre: FPS
    Singleplayer: Ja
    Multiplayer: Ja
    Collectors Edition: Ja
    Release: 14 oktober 2010
    Platforms: PC, Xbox 360, PS3
    Rating: 18+
    Must-have: Voor FPS fans wel!
    Negatieve punten:
    - Nog wat bugs in de singleplayer (Teammates die vast komen te zitten en dergelijke)
    - Textures zijn soms echt slecht
    - Ondertitels bevatten geen nametag, zodat je niet weet wie wat zegt. Alleen stemmen die je veel hoort, zoals die van je teammates zal je snel herkennen.
    - Singleplayer is ietwat aan de korte kant
    Positieve punten:
    + Mooie graphics op sommige textures na
    + Leuke gameplay
    + Sterk verhaal
    + Leuke multiplayer op een paar punten na (zie Gameplay: Multiplayer)
    Opmerkingen:
    - De game werkt met checkpoints - Je kan dus niet zelf saven.
    Reacties 1 Reactie
    1. Mrjraider's schermafbeelding
      Mrjraider -
      Geweldige Revieuw, ik heb het spel zelf ook en ben er heel erg blij mee!