• Counter-Strike

    2 april 2010 23:34 door
    Dat Counter-Strike alom bekend is over de hele wereld hoeven we niet meer te vertellen.
    In deze special willen we jullie het één en ander bij "leren" van deze game. Zo gaan we het
    o.a. hebben over de verschillende versies die er geweest zijn en gaan we de verschillende speltypes bespreken.
    Ben jij altijd al een hevige Counter-Strike fan geweest en wil je graag wat goede herinneringen
    boven halen? Dan is deze special zeker iets voor jou!



    Wat is Counter-Strike?

    Counter-Strike, afgekort CS, is het meest gespeelde en bekendste tactical First Person Shooter-game tot nu toe. De game is ontwikkeld door Valve Software en is in juli 1999 uitgebracht door Vivendi als een modificatie van de allom bekende game Half-Life. In 2000 kwam versie 1.0 er aan en werd vanaf toen een officiële mod van Half-Life. Door het enorme succes op de PC, werd de game nog overgezet naar de Xbox. Helaas had deze Xbox-versie niet zo'n denderend succes als de PC-versie.


    In de game zijn er twee verschillende groepen tot je beschikking waar je je bij kan aansluiten nl. de "Terrorists" en de "Counter-Terrorists". De game speelt zich af in de hedendaagse wereld en is zeer realistisch opgebouwd. Je hebt pas van de tegenpartij gewonnen door iedereen van de andere partij uit te schakelen of objectives (doelstellingen) te behalen.


    De geschiedenis van Counter-Strike

    De allereerste Counter-Strike kwam tot leven op 19 juli 1999. De mannen achter deze beta waren Minh Le en Jes Cliffe. De game werd al snel populair en werd dus regelmatig ge-updated. Na een half jaar kwam de versie 5.0 uit, welke ook de tiende update was. Ondertussen had Valve, de makers van Half-Life, Counter-Strike in het oog geschoten en zag de potentie van een modificatie wel zitten. Omdat Counter-Strike al een groot succes kende, had Valve aan de makers gevraagd om zich bij hen aan te sluiten om een officiële mod voor Half-Life te worden. De makers gingen hier uiteraard mee akkoord, waardoor er in november 2000 de eerste volledige game van Counter-Strike uit kwam nl. versie 1.0. In september 2003 verschijnt de laatste klassieke versie van Counter-strike, genaamd versie 1.6, welke tot op heden nog steeds massaal gespeeld wordt.

    Tot 1.5 werd Counter-Strike altijd gespeeld via een service die WON heette, maar daar kwam bij 1.6 verandering in. Vanaf 1.6 begon men gebruik te maken van Steam netwerk. Alle gamers die nog WON gebruikten, moesten helaas overstappen naar Steam doordat de WON servers in 2004 werden gesloten.

    Later werd Counter-Strike geport (overgezet) naar de Xbox in de hoop om wat geld er aan te verdienen. Dit was helaas minder goed gelukt, want de game had niet zo'n groot succes door de kosten van het Xbox Live netwerk en het kleinere publiek ten opzichte van de PC.
    Later kwam er nog een tweede commerciële versie van Counter-Strike in de rekken nl. Counter-Strike: Condition Zero (afgekort CS: CZ). Doordat er tijdens de ontwikkeling van de game gewisseld werd van ontwikkelaar, was de game vaak uitgesteld geworden en verscheen pas op 23 maart 2003 in de winkels. CS: CZ bood je de klassieke CS in dezelfde engine, maar alleen in een nieuw jasje. Doordat de game zo vaak is uitgesteld geweest, kent ook deze versie geen groot succes.
    In maart 2005 is dan eindelijk Counter-Strike: Source (CS: S) verschenen. Deze game draait, net als Half-Life 2, op de Source Engine, wat ons zeer mooie grafics opleverd. Helaas voordat de game uitkwam, werd er eerst geëxperimenteerd met een beta versie, waardoor er een jaar vertraging kwam en veel kwade gamers tot gevolg had.


    De bekendste en meest gespeelde versies

    Counter-Strike 1.6

    Er zijn al vele discussies geweest, wat is er nu het beste? 1.6 of Source?
    Op het eind van deze special zal je zelf wel kunnen beslissen.

    Eerst gaan we even het sterkste punt van 1.6 uitpluizen, namelijk:

    De Gameplay

    Iedereen mag het weten, 1.6 is grafisch niet zo sterk als andere games. Maar er is één ding wat alle fouten goedmaakt, de gameplay. Over CS 1.6 z’n gameplay valt er niet veel slechts te zeggen. De besturing op de ZSDQ-knoppen, richten met de muis. Heerlijk relaxerend, achteroverleunen en wat rondlopen/schieten met een muziekje op de achtergrond. Maar ook voor het serieuzere gamen is de gameplay gewoon goed.

    Alle knoppen zijn in te stellen, alles ligt binnen het bereik van je linkerhand. Er is maar één klein nadeel aan de besturing: het is niet mogelijk te veranderen naar een AZERTY-toetsenbord. Na enige tijd geraak je de QWERTY wel gewoon, maar toch.

    Ook valt de gameplay gemakkelijk aan te leren. Enkele dagen gesukkel en dan gaat het al redelijk vlot!


    Het grafisch uitzicht

    Waarschijnlijk dé slechtste kant aan 1.6. Zelf de puurste fanboy kan niet zeggen dat CS 1.6 er mooi uitziet. Hakerige bewegingen, de wapens zien er niet fantastisch uit en de personages zijn moeders mooiste niet. De textures zijn alles behalve gedetailleerd en met enige dingen van zonlicht of zo wordt geen rekening gehouden.

    De obstakels die bescherming moeten bieden tegen aanvallers zijn ook niet goed bedacht. Zo kan je gewoon door de dozen en hoeken schieten, waardoor je dus iemand kan doden door een houten doos, zonder dat er iets aan de doos zelf is. Ook kun je dus iemand stoppen van de bom te ‘planten’ door op hem te schieten terwijl hij beschutting zocht achter een doos om de bom te planten. Irritante bugs waar bugusers gulzig gebruik van maken.


    De wapens

    Er is een uitgebreide keuze aan wapens in CS 1.6, maar bijna niemand gebruikt er echt allen van.
    De meest gebruikte blijven toch de deagle (pistool), mp5, m4a1 en de AK-47.
    Ook wordt het gebruik van sommige wapens verafschuwd door de spelers. Als er bijvoorbeeld iemand in het hoekje zit met een awp(krachtig scherpschuttersgeweer), wordt die gegarandeerd uitgescholden door het vijandig team via de chat.



    Counter-Strike: Source

    systeemeisen:
    Minimum: 1.2 GHz Processor, 256MB RAM, DirectX 7 level graphics card, Windows 2000/XP/ME/98, Mouse, Keyboard, Internet Connection


    Aanbevolen: 2.4 GHz Processor, 512MB RAM, DirectX 9 level graphics card, Windows 2000/XP, Mouse, Keyboard, Internet Connection

    Wat is Counter-Strike: Source?

    Counter-Strike: Source is de opvolger van de vorige edities van het spel. Dit kwam omdat Half-Life 2 uitkwam op de source engine,
    daarom kwam er ook van de razendpopulaire multiplayer een source versie. Counterstrike Source werd ontwikkeld door het team dat
    oorspronkelijk Counterstrike gemaakt had, maar deze keer in samenwerking met Valve en het team van Day of Defeat. Dat verklaard
    de verschillen tussen CS:S en CS. Maar wat zijn nu juist die verschillen en was er nieuw aan de Source?

    Nieuwigheden:
    Als je al een heel lange tijd Counterstrike 1.6 of andere versies speelt en je schakelt over naar de Source dan is het eerste wat
    je opvalt dat de game er grafisch enorm op vooruit is gegaan. De maps waarop gespeeld wordt zijn ook vernieuwd maar niet in zo'n erge
    mate. Natuurlijk zijn er ook nieuwe maps verschenen, dit zijn onder andere: cs_compound en de_port.
    Iets wat onlangs nog maar is ingevoerd is DWP. Dit staat voor Dynamic Weapon Pricing. Het systeem gaat als volgt: wapens die tijdens deze
    week enorm véél gekocht worden, zullen volgende week in prijs stijgen. Wapens die minder of bijna niet gebruikt worden zullen de week erna
    enorm goedkoop staan. Er zijn niet zoveel servers die dit systeem gebruiken omdat de reacties van de gamers niet echt positief was. Gelukkig
    kan de admin van de server DWP uitschakelen zodat het gewone koopmenu terug beschikbaar wordt. Iets wat ook nieuw is voor Counterstrike Source is HDR. Dat staat voor High Dynamic Range. Valve is bezig met alle 14 standaard mappen voor CS:S om te zetten naar HDR. High Dynamic Range zorgt er voor dat details zoals zonlicht, reflecties, schaduwen, ... er véél echter gaan uitzien. Natuurlijk is dit belastend voor je PC, maar als je een vrij recente computer hebt, vormt dat geen probleem.

    Verschillen:
    Er wordt enorm veel gediscussieerd binnen de wereld van Counterstrike over het feit welk spel nu het beste is: Counterstrike 1.6 of
    Counterstrike: Source. Maar welke discussie je ook volgt, het resulteerd altijd op een conclusie dat het een kwestie van smaak is.
    In Counterstrike Source kregen de wapens een opknapbeurt, niet alleen op grafisch gebied maar ook op de manier hoe ze reageren, recoil,...
    Ook de manier waarop de personages zich voortbewegen in het spel is verschillend. Mensen die met 1.6 gestart zijn blijven rapper hangen
    bij 1.6 en vinden Source niet altijd even leuk om spelen.


    De verschillende speltypes

    Bomb defusal

    In dit onderdeel krijgt één van de terroristen een rugzak met daarin een bom. Zo is het de bedoeling
    dat je medespelers je beschermen begeleiden naar de bombspot waar je de bom moet planten.
    Deze bom zal (standaard) na 35 seconden ontploffen, maar dit is servermatig aan te passen. Mocht je
    bij de CT's horen, dan is het de bedoeling om de terroristen niet bij de bombspot te laten geraken.
    Mocht dit wel het geval zijn, dan is er nog één manier om de ronde te winnen: door de bom te defusen.
    Standaard duurt dit 10 seconden, waardoor de speler gedurende deze tijd niet kan rond lopen of
    het gebruiken van zijn wapen. Beschik je over een Defkit, dan defuse je de bom in standaard 5 sec.
    Bomb defusal is het populairste speltype dat er is binnen Counter-Strike en is dus ook het enige
    speltype dat gespeeld wordt tijdens wars. Deze mappen beginnen altijd met "de_".

    Hostage

    Hier nemen de terroristen gijzelaars (hostages) en is het dus aan de CT's om deze gijzelaars
    te bevrijden. De gijzelaars lopen achter de CT aan van zodra je een key indrukt totdat ze de
    veiligsheidszone hebben bereikt. Door gijzelaars te bevrijden, verdien je geld en door ze allemaal
    in veiligheid te brengen, krijgt het gehele team $ 2400. Als je een gijzelaar dood, wordt er
    $ 2250 afgetrokken.
    Hostage was het eerste speltype dat bestond en begint met "cs_".

    Assassination

    Dit speltype wordt zo goed als niet meer gespeelt. Één van de CT's begint als VIP d.w.z.
    dat de speler geen geld kan uitgeven, spawnt met een Heckler und Koch USP .45 met 24 kogels
    en 200 AP. Je moet er dan voor zorgen dat je ontsnapt door naar een bepaalde zone te gaan.
    De overige teamleden moeten dan voor bescherming zorgen, want met zo weinig kogels
    zul je niet ver geraken.
    Deze assassination mappen beginnen met "as_".

    Escape

    Ook dit speltype wordt zo goed als niet meer gespeeld. De terroristen kunnen in dit onderdeel
    geen wapens kopen, maar ze liggen verspreid door de map. Hun doel is, zoals de titel zegt, ontsnappen.
    Je wint pas een ronde als alle spelers levend het eindpunt behalen, anders niet.
    Deze mappen beginnen altijd met "es_".

    Climb

    Hier is het de bedoeling dat de speler naar boven klimt. Deze maps zijn zo
    ontwikkeld met hoge punten dat er blokjes zijn die je helpen met het naar boven klimmen.
    Zo is het ook alleen mogelijk om de CT te joinen, zodat er niemand gedood kan worden.
    Het gebruik van checkpoints is mogelijk, dus hoef je niet telkens opnieuw te beginnen.

    Surf

    In deze mappen kunnen zowel de CT's als de T's doorheen de map surfen. De spelers beginnen
    bovenaan de map en moeten hard naar beneden glijden om aan het eind van de map te komen.
    Hierdoor bestaat zo'n map vooral uit grote stukken platte platen.
    Dit zijn officiële maps, maar zijn gemaakt door fans met behulp van de Valve Hammer Editor.
    Deze maps beginnen altijd met "surf_".

    Fightyard

    Hier staan de CT's en T's tegenover mekaar. Deze maps zijn vaak heel klein en beschikken over
    muurtjes en kisten waar je je achter kunt verschuilen. De bekendste en meest gespeelde mappen
    van dit speltype zijn: fy_iceworld en aim_ak_colt.
    Deze maps worden vooral door fans gemaakt, omdat ze klein zijn en geen tactische aspecten bevatten.

    Sniper

    In dit onderdeel kan de speler meestal geen wapens kopen. Wel krijgt iedere speler bij het begin
    van de rond een sniper in handen. In de maps staan obstakels waar je je achter kunt verschuilen
    en waar niemand je ziet. De bekendste maps van dit speltype zijn: awp_map en awp_city.

    Kreedz

    In dit speltype komt totaal geen geknal voor. Net zoals bij Climb is het de bedoeling om naar boven
    te klimmen, maar nu door te springen. Dit zijn grote mappen waar je moeilijke sprongen op moet
    maken en op moeilijke en smalle stukken moet lopen om naar boven te kunnen.
    Deze mappen beginnen altijd met "kz_".