• [Review] Total War: Shogun 2

    20 maart 2011 14:09 door
    Total War: Shogun 2 is de achtste game uit de Total War reeks van ontwikkelaar 'The Creative Assembly' (TCA).
    Opmerkelijk is dat men ervoor gekozen heeft om de woorden 'Total War' voor de titel van de game te zetten in tegenstelling tot de andere games (Medieval: Total War, Napoleon: Total War, ...). Uitgever SEGA wil hiermee de aandacht vestigen op de naam van de franchise en heeft ook gezegd dat de Total War reeks het begin van TCA's epische strategie games vormt, niet het einde.



    Inleiding
    De voorlaatste game van de Total War reeks, Napoleon: Total War, nam ons mee naar de 18e eeuw waar we in de huid van Napoleon of één van zijn aartsrivalen mochten kruipen om zo de heerschappij over Italië, Egypte en Europa te verkrijgen.
    Het was dus een grote verbazing toen Shogun 2 in 2010 aangekondigd werd. Met Shogun 2 keert TCA terug naar de roots van de serie: Japan in de 16e eeuw. Ondanks wat de naam doet vermoeden is Shogun 2 geen opvolger van Shogun: Total War (tevens de eerste game uit de reeks)
    uit 2000. Shogun 2 is net zoals Medieval II: Total War een remake van de originele game met nieuwe features en uiteraard betere graphics. Of Shogun 2 het niveau van zijn voorgangers haalt en misschien zelfs overstijgt, zullen we direct zien.

    Het verhaal
    Total War: Shogun 2 situeert zich in het 16e eeuwse Japan, vlak na de Odin-Oorlog. Deze burgeroorlog resulteerde in een verscheurd Japan met veel kleine clans die allen strijden voor de heerschappij van het land. Het is nu aan jou om één van de clans aan de overwinning te helpen!

    Gameplay
    De games uit de Total War games onderscheiden zich van andere games vanwege het feit dat ze zowel Turn-Based Strategy als Real-time Tactics (RTT) aspecten bevatten. Je zal dus een clan moeten managen op een kaart van Japan en je kan ook alle gevechten zelf in Real-time uitvechten.

    Singleplayer
    Campagne
    De spelers moeten bij het begin van de campagne kiezen uit één van de 9 speelbare clans waarmee ze Japan willen veroveren. Elke clan start op een verschillende plaats op de kaart van Japan en heeft tevens ook een unieke eigenschap. De clan waar ik mee begon te spelen, de 'Chosokabe Clan', krijgt bijvoorbeeld extra inkomsten van boerderijen en kan superieure booginfanterie recruteren ten opzichte van andere clans.

    (De 'Chosokabe Clan' is ook de clan waar je mee kan spelen in de Shogun 2 Demo die je gratis via Steam kan downloaden).

    Eénmaal je een keuze hebt gemaakt, afhankelijk van de startplaats, bonussen en moeilijkheid van de clan, krijg je een kort introfilmpje te zien alvorens je de kaart van Japan te zien krijgt. Nu begint dus het echte werk!

    Het is namelijk aan ons om respectievelijk 20, 40 of 60 regio's (Short, Long, Domination Campaign) in te nemen en zo de heerser van Japan te worden.

    Hetgeen direct opvalt aan de kaart is dat je in tegenstelling tot vorige games, niet meer het hele landschap kan zien. De gebieden waar je legers of agents nog niet naar toe zijn geweest, zijn bedekt in een soort 'fog of war' zoals je hieronder op de foto kan zien.


    Net zoals bij de vorige games kan je agents recruteren die je kunnen helpen om je taken te vervullen. Zo heb je onder andere de ninja. Deze kan gebouwen saboteren, generalen elimineren of vijandelijke legers saboteren zodat ze zich niet meer kunnen verplaatsen voor 1 beurt.

    Ook zijn er monniken, geisha's en metsukes beschikbaar voor een zowel offensieve als defensieve opdrachten.

    Net zoals in de andere Total War games kunnen agents ook stijgen in skill-level waardoor ze meer kans hebben om te slagen in toekomstige opdrachten.

    Dit brengt ons tevens bij de volgende feature, namelijk dat generaals nu ook een skilltree hebben. Elke keer als je generaal een level omhoog gaat, kan je skillpoints (punten) opgebruiken in een skilltree. Deze skilltree bevat bepaalde unieke abilities die handig kunnen zijn voor je generaal. Zo kan je je generaal +1 command geven bij zee/land gevechten of kan je je generaal een extra defensieve bonus geven op het slagveld.


    Op deze manier kan je je generaals dus specifieke rollen geven en deze dus uitbuiten om de vijanden te verslaan.

    Total War fans zullen waarschijnlijk weten dat de campagne naar verloop van tijd te makkelijk wordt omdat je bijna de halve spelwereld veroverd hebt, waardoor de andere clans geen uitdaging meer vormen.
    Hier heeft The Creative Assembly iets op gevonden. Na elke beurt gaat de AI van het spel de sterkte van je clan berekenen. Indien de AI je clan te sterk vind, zal de Shogun alle clans oproepen om samen te spannen tegen jouw clan. Dit heeft als gevolg dat je clan ineens aangevallen wordt door alle andere clans waardoor de game weer uitdagend wordt.

    Ook zijn er tijdens de campagne andere leuke dingen voorzien zoals missies die je kan volbrengen, bijvoorbeeld een bepaalde technologie ontwikkelen of een bepaalde stad veroveren. Daarbuiten krijg je ook af en toe dilemma's voorgeschoteld waar je een keuze moet maken. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen welke religie je clan gaat volgen. Maar denk eraan, beslissingen kunnen zowel een positieve als negatieve impact hebben op je clan!

    En om het spel wat levendig te houden kan je ook een kortstondige bonus verdienen. Deze bonus is enkele beurten actief en kan zowel militaire als civiele voordelen bieden.

    Net zoals in Empire: TW en Napoleon: TW heb je een soort 'research' onderdeel in de campagne. Gelukkig is TCA afgestapt van het gedoe met die universiteiten en gentlemans. In Shogun 2 heb je namelijk gewoon een apart research menu waar je kan aanduiden wat je wilt onderzoeken, je hebt hiervoor dus geen speciale gebouwen of agents nodig. Deze foto zal het iets meer verduidelijken:


    Een ander voordeel aan Shogun 2 is dat we terug meer variëteit hebben in de eenheden. We hebben boogschutters, cavalerie, zwaard -en speerinfanterie maar ook eenheden met geweren. Dit maakt het spel al een stuk interessanter dan de 2 vorige Total War games. Om veldslagen te winnen is aan jou de taak om een leger op de been te zetten dat bestaat uit verschillende soorten eenheden, waarmee je de vijand kan verslaan.
    Een veel gebruikte tactiek is om bijvoorbeeld 2 cavalerie eenheden mee te nemen die je linker-en rechterflank kunnen verdedigen en eventueel zelf de flanken van de vijanden kunnen aanvallen.


    Gevechten
    De Real-Time gevechten zijn gewoon zalig. Het landschap en de troepen zijn zeer mooi en gedetailleerd weergegeven.




    De belangrijkste verandering is dat de AI verbeterd is en dus betere beslissingen zal maken. Als je een groep speerinfanterie naar de vijand stuurt, zal deze dus niet zijn paarden recht op je speren af sturen, maar zal je proberen te flankeren of zal zijn cavalerie terugtrekken.






    Net zoals in de vorige Total War games, hebben sommige eenheden 'special abilities'. Zo zal je generaal een bepaalde eenheid kunnen "inspireren" waardoor deze voor een korte tijd beter zal vechten. Maar ook andere troepen zoals boogschutters kunnen om de zoveel tijd brandende pijlen afschieten die desastreuze effecten kunnen hebben.

    Bij Shogun 2 zal je ook forten kunnen belegeren, hierbij moet je de muren van het fort beklimmen om daarna de troepen binnen het fort te verslaan. Later in de game zal je ook speciale wapens ter beschikking krijgen om een belegering uit te voeren, we denken hierbij direct aan de Mangonels om grote stenen op de vijanden en/of muren te laten katapulteren.








    Ook de zeegevechten zijn gebleven. De meeste schepen uit deze eeuw waren gemaakt uit hout en vertrouwden voornamelijk op boogschutters om schade aan te richten aan de andere schepen (branden pijlen + houten schip = slechte combinatie) of hun bemanning.




    Multiplayer
    Als je aan de multiplayer wilt beginnen moet je eerst een avatar customizen. Dit wilt zeggen dat je je eigen vlag moet maken voor je clan, en ook jezelf mag customizen (je kan je avatar verschillende soorten harnas, helmen, ... geven). Daarna moet je een startplaats kiezen op de multiplayer kaart van Japan.


    Hierna kan je gewoon je door middel van 'drag and drop' je leger naar de aangrenzende gebieden verplaatsen en dan een online gevecht spelen. Als je wint, krijg je dat gebied in bezit en ook de aanwezige bonus (bijvoorbeeld als je een nieuwe eenheid unlocked hebt).


    Ook heeft je eigen avatar een soort skilltree zoals bij de singleplayer waar je punten in kan besteden.

    De multiplayer is ook goed gebalanceerd, je zal dus enkel tegen spelers van je eigen niveau spelen.

    Audio

    We waren blij dat Jeff Van Dyck (Shogun 1, Medieval 1 & 2 en Rome: Total War) weer terug was voor de soundtrack van Shogun 2. De soundtrack is zeer sfeervol en zorgt op de gepaste momenten ook voor spanning tijdens de gevechten.

    Conclussie
    De Total War reeks is weer helemaal terug met deze topgame, het is dus zeker een aanrader, ook voor de gamers die niet zo tevreden waren over Empire: TW en Napoleon: TW. Total War is back!

    Audio: 9/10
    Video/Graphics: 17/20
    Gameplay: 19/20
    Replay Value: 9/10
    Totaal: 90%

    Details

    Naam: Total War: Shogun 2
    Uitgever: SEGA
    Ontwikkelaar: The Creative Assembly
    Componist (soundtrack): Jeff van Dyck
    Genre: Real-Time Tactics en Turn-Based Strategy
    Singleplayer: Ja
    Multiplayer: Ja
    Collectors Edition: Ja
    Release: 15 maart 2011
    Platforms: PC
    Rating: 16+
    Must-have: Ja. Zowel voor Total War fans als RTT / Turn-Based Strategy fans.
    Negatieve punten:
    - AI heeft nogaltijd wat kuren
    Positieve punten:
    + AI is sterk verbeterd ten opzichte van Napoleon TW
    + Veel leuke features zoals skilltrees voor generals
    + Zeer weinig bugs/fouten/crashes

    Met dank aan SEGA voor een review exemplaar van deze geweldige game.