• Handhelds van vroeger tot nu

    4 april 2010 14:58 door
    Blijf jij tijdens de zomervakantie thuis om speciaal te kunnen gamen? Als doorwinterde gamer kun je de deur best uit met een goede handheld in je zak. De Playstation Portable en de Nintendo DS kennen we, maar hoe zagen de eerste draagbare spelcomputers er uit?
    We zetten ze even op een rijtje voor jullie in deze special!



    Game & Watch (1980 – 1991)

    De Game & Watch was de eerste serie handhelds die bestond uit 59 draagbare elektronische LCD-games die werden ontworpen door Gunpei Yokoi en gefabriceerd door Nintendo. Zij bevatten elk slechts één game dat gespeeld kon worden op het LCD-scherm naast een klok en alarmwekker. De bekendste en meest succesvolste games er op waren The Legend of Zelda, Mario Brothers en Donkey Kong.

    Deze draagbare spelconsoles hadden een vrij simpele knoppenlay-out, maar ze beschikten wel al over de normen van de huidige afmetingen van de handhelds. De meeste apparaten bestonden uit één grote besturingsknop (omhoog, omlaag, links en rechts) en gewoonlijk één, meestal twee, knoppen aan de rechterzijde van de spelcomputer. In de rechter bovenhoek bevonden zich drie knoppen die dienden voor de tijd, het alarm en het spel. Enkele spelcomputers beschikten zelfs over een vierde knop voor ‘spel 2’. Zo waren er ook enkele modellen waarbij het apparaat bestond uit twee scharnierende schermen. Zelfs in deze maatschappij zien we dit model nog steeds terug, denk maar aan de huidige Nintendo DS. Deze is hierop gebaseerd qua model.



    De GameBoy (1989)

    De GameBoy was eigenlijk de eerste echte goede draagbare console die in die tijd beschikbaar was. Deze klassieke handheld is misschien wel de bekendste van allemaal. Door zijn succes heeft hij ook een bijnaam gekregen nl. de baksteen.
    De GameBoy heeft zijn roem vooral te danken aan de games die hierop gespeeld konden worden. Denk maar aan de toppers Mario Bros en Tetris.

    Nintendo heeft verschillende versies van de eerste GameBoy op de markt gebracht. Hier beneden hebben we ze even op een rijtje gezet:

    * De originele GameBoy: 8-bit versie uit 1989. Gebaseerd op een Z80-processor, klein zwart-wit LCD-scherm zonder backlit. Games op ROM-cartridges geplaatst.

    * Super GameBoy: geen draagbare spelconsole. Een plugin cartridge voor de SNES (tv-console). was het mogelijk om games te spelen in beperkte kleuren op tv.

    * GameBoy Pocket: een verkleind model van de originele GameBoy.

    * GameBoy Light: dezelfde grootte als de Pocket, maar uitgerust met backlit. Uitsluitend in Japan verkocht.



    Atari Lynx (1989-1993)

    De Atari Lynx was de eerste draagbare kleuren spelconsole, welke in 1989 door Atari was uitgebracht. De Lynx had veel mogelijkheden, waaronder een multiplayer optie waardoor het mogelijk was om met een Comlynx kabel andere spelers uit te dagen. De Lynx had ook een 3D grafische chip ingebouwd en beschikte ook over een backlit kleurenscherm.
    In dat zelfde jaar werd ook de GameBoy bekend gemaakt m.a.w. Atari en Nintendo werden concurrenten van mekaar. Al snel werden er vergelijkingen gemaakt tussen de Lynx en de GameBoy. Zo had de Lynx veel krachtigere hardware en een backlit kleurenscherm tot zijn beschikking, maar de GameBoy was daarentegen lichter, kleiner en verbruikte ook minder batterijen. Zo was er ook het prijsverschil. Daar waar de Lynx $100 kostte, kostte de GameBoy $109. Daarnaast had Atari slechts een beperkte voorraad van de Lynx, waardoor de consument een jaar moest wachten eer ze terug één konden kopen. De GameBoy was altijd goed verkrijgbaar en werd dus de winnaar voordat de vakantie aanbrak.


    We hadden net gezegd dat de Lynx over meer krachtigere hardware bezat dan de GameBoy. We gaan deze technische specificaties eens eventjes kort bekijken.

    Processor: twee 16-bit custom CMOS chips van 16 MHz
    Geheugen: 64K RAM-geheugen
    Geluid: vierkanaals geluid met 8-bits DAC per kanaal
    Kleuren: 4096-kleurenpalet, 16 simultane kleuren van palette per scan lijn
    Resolutie: 160 x 102
    Beelddiagonaal: 3.5”

    Sega Game Gear (1990-1997)

    De Sega Game Gear is een draagbare spelcomputer van Sega die verscheen begin jaren 90. Het systeem was technisch gezien minder goed dan de Atari Lynx, maar had wel een voordeel van een veel betere ondersteuning. Deze spelconsole was uitgerust met een kleurenscherm en kon met een los verkrijgbare televisietuner ook dienen als draagbare televisie. Daarnaast was er ook nog de Master Gear Converter als uitbreiding die het mogelijk maakte om games van het Sega Master System te spelen op de Game Gear.
    Ondanks dat de Sega Game Gear een krachtig systeem was, lukte het Sega niet om een groot marktaandeel te scoren.


    Hieronder hebben we even de technische specificaties van de Sega Game Gear op een rijtje gezet.

    Processor: Zilog Z80 met een kloksnelheid van 3.58 MHz.
    Schermafmetingen: 81 mm (3.2”)
    Resolutie: 160 x 144
    Kleuren: maximaal 4096 en 32 simultane kleuren
    Sprites: maximaal 64, grootte: 8 x 8 of 8 x 16
    Geluid: vierkanaals toongenerator
    Geheugen: 24 KB

    GameBoy Color (1998)

    De GameBoy Color is de opvolger van de originele GameBoy. Alle games van de originele GameBoy kon je ook spelen op de GameBoy Color. Daarnaast was het ook mogelijk om tegen andere gamers te spelen met behulp van een kabeltje of draadloos via infrarood. In de latere GameBoys om draadloos te spelen via infrarood geschrapt. Op de GameBoy Color was het ook mogelijk om een hoofdtelefoon aan te sluiten.

    Hieronder vind je de technische specificaties van de GameBoy Color.

    Processor: 8-bit Z80, werkend op 4 MHz of 8 MHz
    Geheugen: 32 Kbit (128 Kbit extra op de spelcassette)
    ROM: tot 64 Mbit
    Video-RAM: 16 Kbit
    Geluid: vierkanalen stereo
    Beeldscherm: reflecterend TFT LCD, 160 x 144 pixels
    Kleurenpalet: 32.768 (10, 32 of 56 kleuren tegelijk op scherm)
    Besturing: 8-richtingen D-Pad, A-, B-, Select- en Startknop
    Communicatie: serieel of infrarood
    Voeding: 2 AA-batterijen voor ongeveer 13 uren speeltijd ofwel AC-adapter (DC 3V)



    GameBoy Advance (2001)

    De GameBoy Advance is de opvolger van de GameBoy Color en beschikte als eerste over een 32-bits processor.
    Hieronder vind je de technische specificaties terug.

    Afmetingen: 144,5 mm x 82 mm x 25,5 mm
    Gewicht: 140g
    Beeldscherm: 2.9” LCD scherm
    Kleuren: 32.768
    Resolutie: 240 x 160 pixels
    Processor: 16.8 MHz 32-bit met intern geheugen
    Energie: 2 AA-batterijen voor ongeveer 15 uren speelduur
    Geheugen: 32 KB met 96 KB VRAM (intern in processor), 256 KB WRAM (extern)



    GameBoy Advance SP (2003)

    De GameBoy Advance SP (SP = Special Project) is eigenlijk een verbeterde versie van de GameBoy Advance uit 2001. Deze GameBoy Advance SP beschikt over een ingebouwde schermbelichting waardoor gamen in het donker mogelijk wordt, een oplaadbare Lithium ion batterij en een geheel nieuw design. De spelconsole is nu opvouwbaar om zowel ruimte te besparen als het LCD-scherm te beschermen wanneer deze niet gebruikt wordt.



    GameBoy Advance Micro (2005)

    De GameBoy Advance Micro is alweer een verbetering op de GameBoy Advance. Bij deze GBA Micro is het niet meer mogelijk om GameBoy Color- en originele GameBoy-games te spelen, slechts nog alleen GameBoy Advance-games.
    Het kleine schermpje in deze spelconsole wordt verlicht met dezelfde technologie die te vinden is in de Nintendo DS. Deze technologie zorgt er voor dat het scherm uitstekend verlicht is en dat de ingebouwde Lithium ion batterij niet snel leeg zal lopen.



    Playstation Portable (2004)

    De Playstation Portable (PSP) is de draagbare spelcomputer van Sony en verscheen in 2004. Deze draagbare spelcomputer heeft de mogelijkheid om video- en audio-bestanden af te spelen en om foto’s te bekijken. Vanwege het grote succes van de PSP, heeft Sony een nieuwe versie van de PSP bekend gemaakt. Deze nieuwe PSP kan videobestanden afspelen in hoge kwaliteit, zodat gebruikers hem kunnen aansluiten op een HD-televisie. Deze nieuwe PSP is ook 19% lichter en 33% dunner dan de huidige versie.


    Hieronder vind je de technische specificaties terug van de Playstation Portable.

    Afmetingen: 170 mm x 74 mm x 23 mm
    Gewicht: 260g
    Display: LCD 16:9 breedbeeld
    Kleuren: 16 miljoen kleuren
    Resolutie: 480 x 272 pixels
    Ingebouwd: stereoluidsprekers, hoofdtelefoon- en microfoonaansluiting
    Aansluitingen: USB 2.0, 802.11b draadloos LAN (Wi-Fi), Memory Stick (Pro) Duo, IR
    Opslag: USB, Memory Stick, UMD

    Nintendo DS (2004)

    De Nintendo DS is de nieuwste draagbare spelconsole van Nintendo en verscheen net als de PSP in 2004. DS staat voor Dual Screen, omdat het apparaat ook echt twee schermen bevat. Dit is overgenomen van de oudere Game & Watch-serie. Zo biedt het onderste scherm touch screen-mogelijkheden. Verder beschikt de DS over stereo-geluid, een ingebouwde microfoon, twee schouderknoppen, vier speelknoppen (X, Y, A, B), een vier-richtings D-Pad, een Start- en Select-knop en een Power-knop. Zo is het ook mogelijk om via Wi-Fi andere DS gebruikers uit te dagen vanaf 10 meter afstand.


    Hieronder vinden jullie de technische specificaties van de Nintendo DS terug.

    Processor: 32-bit ARM 9 en 32-bit ARM 7
    Scherm: 3” TFT met backlit
    Kleuren: 260.000 kleuren
    Resolutie: 256 x 192 pixels
    Grootte: 84.7 mm x 148.7 mm x 28.9 mm
    Gewicht: 275g
    Voeding: interne Lithium batterij