• [Review] Warhammer 40K: Space Marine

    28 september 2011 22:30 door
    Met Warhammer 40K: Space Marine begeeft Relic Entertainement zich op onbekend terrein. Relic heeft vooral naam gemaakt in het RTS genre met de Dawn of War en Company of Heroes franchise. Of Relic deze vuurdoop goed heeft doorstaan lees je in onderstaande review.



    Het verhaal
    Je kruipt in de huid van Space Marinier kapitein Titus, die deel uitmaakt van een Ultramarines corps. Samen met je squad ga je op missie om de Imperial Forge wereld te redden van zijn ondergang. Deze planeet is bezaaid met Orks en het is aan jou om grote kuis te gaan houden.

    Op weg naar de plaats van het onheil loopt het echter al goed fout. Je schip wordt geraakt door luchtafweer en bij het evacueren raak je je makkers kwijt. Eens op de begane grond vind je deze al snel terug en gaat het orkenbloed rijkelijk vloeien, hell yea!

    Geen verhaal met intriges, onverwachte wendingen of veel zijsprongen. Wel een eenvoudig en degelijk verhaal dat de focus legt op de harde actie die het spel belooft. Wie rekent op veel diepgang komt misschien bedrogen uit.



    De gameplay
    De makers proberen de focus van Space Marine op razendsnelle actie te leggen. Ladingen aan Orcs en ander gespuis zouden elkaar in sneltempo opvolgen en gunnen je amper rust. In de praktijk pakt dit toch even anders uit. Doorheen het spel voelt het aan alsof je van de ene naar de andere lading Orcs loopt. Tussenin loop je rechtlijnige omgevingen af waarin buiten het hier en daar openen van een kist je niet veel beleeft. Eens je in de actie terecht komt is het wel meteen raak en was het afslachten van Orcs nog nooit zo leuk.

    In Space Marine kan je Orcs te lijf gaan met zowel melee als ranged aanvallen. Bij de start van het spel bezit je enkel een bescheiden mes om Orcs van dichtbij een kopje kleiner te maken, maar het duurt niet lang voordat je het beruchte kettingzaag/zwaard vindt. Hiermee kan je verschillende aanvallen uitvoeren wanneer het te heet aan je schenen wordt. Door Orcs wezenloos te slaan heb je de mogelijkheid om een finishing move te triggeren. Deze is een quicktime event waarbij je vijanden op de meest gruwelijke manieren afslacht en op het einde hiermee ook nog eens je levensbalk gedeeltelijk terug aanvult.



    Standaard beschik je over een schild dat zichzelf herstelt en een levensbalk die je resterende leven weergeeft (Deeuh). Wanneer je even buiten vuur bent, wordt je schild terug hersteld.

    Om Orcs vanop afstand te bestoken kan je gebruik maken van vuurwapens, gaande van simpele pistolen tot geavanceerde geweren die gebruik maken van kleefbommen. Je moet trouwens niet kijken op een schot meer of minder, want onderweg is er meer dan voldoende aan munitievoorraden te vinden.

    Het wisselen van close-combat en lange-afstandsgevechten gaat zeer vlot en zorgt voor de nodige afwisseling. De melee aanvallen zijn eerder beperkt, maar worden dan weer goed gemaakt door een gevarieerd aanbod aan wapens.

    Multiplayer
    Ben je de campaign beu of uitgespeeld, dan kan je aan de slag met het multiplayer luik van Space Marine. Samen met 7 andere spelers neem je het op tegen een vijandelijk team. De online strijd zal dus per ronde uitgevochten worden tussen twee teams van elk 8 spelers en dit in twee beschikbare spelmodi: Annihilation en Seize Ground.

    Annilation is een veredelde naam voor team deathmatch. Het team dat het eerst 41 doden op zijn naam heeft staan wint, simpel. Annilation matchen zijn door de lage limiet van zeer korte duur en dus ideaal om even tussendoor te spelen. Deze spelmodus vereist weinig tot geen tactisch inzicht en teamwork. Hierdoor zal een ronde al snel vervallen in een chaotische slachtpartij.

    In Seize Ground daarentegen kan je het spel wel in je voordeel keren door goed samen te werken met je makkers. In deze modus draait het allemaal om veroveren en behouden van bepaalde punten op de map. Door dichtbij dit punt te staan neem je dit geleidelijk in. Bij het behouden van een punt wordt je team constant beloond met overwinningspunten. Bereik je de 1000 punten- of tijdslimiet, dan eindigt het spel. Ook deze modus is simpelweg een andere naam voor Capture the Flag.



    Door het behalen van kills en overwinningen verdien je ervaringspunten. Het behalen van een aantal van deze punten doet je stijgen in level. Hiermee ontgrendel je extra’s zoals wapens, aanpassingsmogelijkheden van je karakter, classes en perks. Deze perks geven je extra mogelijkheden zoals sneller herladen, extra ammo, …

    In totaal zijn er drie classes aanwezig die aan elke zijde exact hetzelfde zijn maar gewoon een andere naam dragen. Deze voelen goed uitgebalanceerd aan en stimuleren de verschillende speelstijlen. Eén class voorziet je marinier van een jetpack. Hiermee kan je een beperkte afstand vliegen en verder zweven om uiteindelijk met een smak terug op de grond te belanden.

    Na het behalen van het vierde level ontgrendel je ook de mogelijkheid om je karakter aan te passen. De mogelijkheden van deze aanpassingen zijn werkelijk enorm. Van elk stuk armor kan je bijvoorbeeld de vorm en/of kleur veranderen. Dit brengt zeer gevarieerde en soms lachwekkende uitzichten van spelers met zich mee.

    Multiplayer is leuk maar biedt buiten de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden van je alter ego niet veel vernieuwing. Relic beloofde aan een uitgebreidere multiplayer te werken en deze beschikbaar te maken via een patch. Mijn voorkeur gaat uit naar een afgewerkt spel en niet een light versie dewelke uitgebreid wordt naargelang de motivatie van het ontwikkelteam of het succes van de game.



    Grafisch en audio
    De grafische weergave van het spel is mooi en gedetailleerd. Vooral de animaties die getoond worden bij een finishing move zijn een plezier om naar te kijken. Het meest van de tijd spat de actie en het nodige bloed letterlijk van je scherm. De tussenfilmpjes zijn leuk om naar te kijken, al mochten het er wel enkele minder zijn om de swoeng beter in het spel te houden.

    Space Marine ademt de sfeer van het Warhammer Universum uit. Je voelt werkelijk bij elke stap het armor zwaar op je doorwegen. De bewegingen die je maakt zijn log en zwaar, maar zonder dat het hinderlijk wordt. Een extra wave van Orcs overleven is een overwinning voor jou en je team. Al is het gemiddelde IQ van je teammaten doorgaans aan de lage kant om mee tot deze victorie te komen.



    Conclusie
    Warhammer 40K: Space Marine is zeker geen slecht spel, maar ook geen absolute topper. Het spel situeert zich boven de middenmoot en is een aanrader voor gamers die houden van een schietspel vol snoeiharde actie en gore. Ook degenen die volledig weg zijn van het Warhammer Universum zullen deze game kunnen smaken.

    Persoonlijk heb ik me geamuseerd met Space Marine. Een mooie grafische weergave, keiharde actie en intense multiplayer matchen zijn enkele punten waarin Space Marine echt uitblinkt. Daar tegenover staat de lineariteit, simpele AI en beperkte multiplayer modi. In een notendop: een leuk tussendoortje in afwachting van de echte kleppers.

    Positieve punten
    + Keiharde actie
    + Multiplayer Marine volledig aanpasbaar
    + Veel bloed voor de liefhebbers
    + Mooie Quicktime events

    Negatieve punten
    - Simpele AI
    - Beperkte multiplayer modi
    - Lineair
    - Eenvoudige verhaallijn

    Verdict
    Verhaal: 6.5/10
    Gameplay: 7/10
    Grafisch: 8/10
    Geluid: 8/10
    Replay: 7/10

    Totaal: 73%



    Met dank aan THQ voor het bezorgen van een review exemplaar!
    Reacties 1 Reactie
    1. savatage's schermafbeelding
      savatage -
      thankx