• [Review] Rage

    19 oktober 2011 22:41 door
    Met Rage keert John Carmack samen met zijn collega’s van Id Software terug naar het First Person Shooter genre. Door kanjers zoals Wolfenstein, Doom en Quake in het verleden, staan de verwachtingen hoog gespannen voor Id’s nieuwe titel. Zetten ze met Rage een nieuwe standaard voor het FPS genre of werd het een post-apocalyptische puinhoop?


    Het verhaal
    Rage begint met het wakker worden van je personage. Na 109 jaar stil te hebben gelegen in een ondergrondse bunker die kon weggelopen zijn uit één van de Starwars films, ben je eindelijk weer bij bewustzijn.

    In augustus 2029 trof de meteoriet Apophis de aarde en nam de volledige beschaving met zich mee. Jij bent één van de uitverkorenen die op die tragische dag in één van de vele Arks werd gestopt, met de bedoeling later de menselijke samenleving herop te bouwen. Die Arks, die deel uitmaakten van het Eden Project, bleken de tand des tijds niet zo goed te hebben doorstaan en jij bent de enige overlevende van de 12 koppige Ark-“bemanning”. Je stapt naar buiten, snakkend naar die eerste portie frisse lucht in meer dan honderd jaar, maar wordt meteen aangevallen door een bende bandieten. Gelukkig weet Dan Haggard, een plaatselijke overlever, je te redden en brengt je mee naar een kleine nederzetting. Hij kon zich als één van de weinige veilig houden in “The Wasteland”. Je ziet dat de wereld een grote chaos is geworden waar mutanten en verschillende facties er geregeld een bloedbad van maken. Het is aan jou om daar een einde aan te maken.

    Dit alles klinkt zeer nobel en leuk, maar in realiteit blijf je wachten op de grote climax of “big finish” die het verhaal één maakt...maar die komt er uiteindelijk niet. Ook het gebrek aan identiteit van het hoofdpersonage is een van de redenen dat de storyline van Rage maar een flauw nasmaakje heeft.


    De gameplay

    Singleplayer
    Rage is een (semi-open world) First Person Shooter. De gameplay van Rage bestaat uit twee grote componenten: het actievolle First Person Shooting boordevol gadgets enerzijds en het rond cruisen, racen en neermaaien van mutanten met je quad of buggy anderzijds.

    Het FPS gedeelte, waarin je de meeste tijd zal doorbrengen, zit strak. De shooter controls zitten als gegoten en met meer dan twee dozijn aan wapens en gadgets maai je je zonder enige problemen doorheen de campaign. Naast de standaard shotguns, granaten en machinegeweren, vind je in Rage ook een uitgebreid gamma aan dodelijke gadgets. Dankzij een simpel crafting-systeem maak je verwoestende boomerangs, sentry guns, explosieve RC auto’s en gewapende robotspinnen die meermaals je hachje zullen redden. Als je dan toch eens het leven laat door de toch wel slimme A.I., krijg je een minigame voorgeschoteld die je met enkele drukken op de knop weer nieuw leven inblaast. Sterf je meer dan twee keer na elkaar voordat de minigame opnieuw beschikbaar is, moet je onverbiddelijk terug starten vanaf je laatste save. Er is geen autosave in Rage, enkel als je een nieuw gebied binnengaat zal je game worden opgeslagen. Geregeld handmatig saven is dus de boodschap.


    Naast het uitroeien van vijandelijk gespuis, zal je in Rage ook enige tijd vertoeven in je virtuele buggy. De controls en algemene feel zijn vlot en doen denken aan de Motorstorm franchise terwijl het uitzicht van het post-apocalyptische landschap je soms doet terugdenken aan Borderlands. Verwacht zeker niet een wereld op schaal van Borderlands, want dan zal je van een kale reis terugkomen. Een echt vrijheidsgevoel krijg je nooit en je wordt steeds van missie naar missie gestuurd. Op zich niet slecht, maar de woestijn schreeuwt gewoon om meer verkenning en sidequests.

    Met je vierwieler rij je vooral van en naar missies, superboost je over heuveltjes of neem je deel aan races in het stoffige Wellspring en flashy Subway Town om zo upgrades zoals miniguns, betere pantsers en raketwerpers voor je buggy te bemachtigen. Deze kunnen vervolgens gebruikt worden in de races of om verwoestend uit te halen naar de oppositie die onderweg naar je missie plots opduikt. In het begin zijn de races een verfrissende afwisseling van de missies, maar deze gaan snel vervelen en blijken uiteindelijk toch maar een kleine afleiding te zijn van het verhaal. Dit komt vooral omdat er maar een tweetal tracks zijn die voortdurend gerecycleerd worden en omdat de andere racers niet veel tegenstand bieden.


    Met de singleplayer van Rage zal je overigens niet bedrogen uitkomen. Met een goede 14 uur op de teller, keken we toe hoe de credits het scherm afrolden. Hier kan je zeker nog wat uren aanbreien met enkele sidequests.

    Multiplayer
    Naast de uitgebreide singleplayer bevat Rage ook een multiplayer. Maar wees gewaarschuwd, het is geen multiplayer waar je dagen zoet mee zal zijn. De multiplayer bestaat uit twee modi: “Road Rage” en “Legends of the Wasteland”. In Road Rage spelen vier spelers met buggy’s tegen elkaar in races of om het meeste “rally points” te verzamelen die in de arena’s verspreidt liggen. In Legends of the Wasteland speel je met één andere speler in co-op bonus missies. Dit is allemaal plezierig voor een uurtje of twee, maar veel tijd ga je hier waarschijnlijk niet in stoppen. De multiplayer-ervaring biedt eigenlijk niets dat je niet in de singleplayer kan terugvinden. Het rijden voelt hetzelfde aan als in de singleplayer en de upgrades die je kan verdienen zijn identiek aan de upgrades voor je singleplayer-buggy. Het co-op schietfestijn is leuk, maar biedt niets waarvoor je het meer dan één maal zou uitspelen. Helaas ontbreekt ook de modus om het schietend tegen je virtuele kompanen om te nemen. Rage zijn sterkste kant is dus zeker niet het multiplayer luikje.


    Grafisch en audio
    Rage mag dan wel enkele tekortkomingen vertonen op bepaalde vlakken, maar waar het echt uitblinkt is de grafische pracht. Rage is een absoluut pareltje. De nieuwe Id Tech 5 game engine zorgt voor fenomenale graphics op consoles. De wolken in de dorre woestijn zijn amper te onderscheiden van echte wolken en de belichting ademt de troosteloosheid van het universum uit. Of je nu een mutant zijn hoofd er af knikkert met een welgemikte wingstick, in een smal gangetje loopt waar de zon door het raam piept of met een explosieve kruisboog-pijl je vijand tot duizenden stukjes vlees herleidt. De animaties, levels, vijanden zien er allemaal P-R-A-C-H-T-I-G uit. Het geluid van de wapens klinkt realistisch en het gevoel van een headshot is heerlijk. Ook in de lip sync is er veel tijd gestopt en dat merk je. Daarbovenop zal de game ook amper onder de 60 frames per seconde te zien zijn. Als je weet dat de meeste games maar aan 30 fps lopen en nog niet half zo mooi zijn als Rage, dan weet je dat de mannen van Id over één van de beste engines van het moment beschikken. Helaas heeft Rage wel te kampen met texture pop-ins. Als je snel omdraait zal je zien dat het spel even nodig heeft om de textures op tijd te laden van de Bluray of DVD. Hierdoor ziet het er eventjes “wazig” uit tot de textures op hun plaats staan. Dit kan behoorlijk afleidend zijn als je je er te veel op concentreert en kan de spelervaring voor sommige spelers wat in de weg staan.


    Conclusie
    Met Rage toont Id Software nog maar eens dat ze ervaring hebben in het shooter-genre. De afwisseling tussen het schieten en rondcrossen op de buggy voelt natuurlijk aan en de controls zitten als gegoten. Op vlak van animaties en belichting is Rage een visuele oogstreling en wellicht de mooiste op de markt. Jammer genoeg weet de storyline niet echt te charmeren en zal je na een bezoekje aan de 14 uur durende campaign niet veel redenen zien om de multiplayer in te duiken of nog eens het post-apocalyptische landschap van Rage te doorlopen.

    Positieve punten:
    + Leuke wapens en gadgets
    + Grafisch pareltje
    + Sfeervol
    + Spelduur
    + Vlotte combat + buggy controls

    Negatieve punten:
    - Geen vrijheidsgevoel
    - Teleurstellende story
    - Weinig replay value

    Verdict
    Verhaal: 7/10
    Gameplay: 9/10
    Grafisch: 9.5/10
    Geluid: 9/10
    Replay: 6/10

    Totaal: 81%
    Reacties 1 Reactie
    1. JimmyJump's schermafbeelding
      JimmyJump -
      Goeie review. Was zelf niet zo te spreken over "Rage". Eerst en vooral omdat de gekochte game voortdurend crashte tijdens het opstarten (CTD, ofte crash to desktop) iets dat eigenaardig genoeg verholpen was toen ik een gedownloade versie pleegde. Een maand of zes later mijn gekocht game nog eens geprobeerd en toen marsjeerde het wel...

      Ten tweede vond ik de bewegingsvrijheid nogal beperkt, zeker voor een Bethesda game, FallOut 3 & New Vegas, Elder Scrolls Oblivion en Skyrim indachtig.

      De meeste graphics zijn inderdaad schoon om naar te kijken, maar sommige details zijn aartslelijk.

      Komt daar nog bij dat het verhaaltje flinterdun is en eigenlijk een mak excuus voor het neermaaien/ondersteboven rijden van allerhande geteisem. Een beetje à la "Hard Reset": knallen, lopen, knallen, bukken, springen, knallen en The End.

      Hebben we ons geamuseerd? Jazeker. Maar de glimlach aan het einde was een tikkeltje geforceerd.