• Volg-me-niet-knop in Chrome

    25 februari 2012 00:00 door
    Google is de laatste van de meest gebruikte browsers die deze knop gaat toevoegen

    Om aan gebruikers, die niet zo gediend zijn met een stortvloed van advertenties, tegemoet te komen. Die advertenties worden gericht gebruikt, afhankelijk van de websites die men bezoekt.
    Heb je onlangs even naar meubels of schoenen gezocht of heb je net de details over een auto bekeken, dan krijg je advertenties die betrekking hebben met deze onderwerpen. Je wordt als het ware 'gevolgd'.
    Firefox was vorig jaar de eerste die de do-not-track knop implementeerde in een speciale http-header. Dit betekent niet dat je totaal geen reclame meer krijgt, maar wat er wel komt zal tamelijk algemeen van inhoud zijn.
    Internet Explorer en Safari volgden al gauw het voorbeeld van Firefox, bij Opera zit men nog in een experimenteel stadium.
    Voor Internet Explorer heeft men een add-on ingevoegd, de Private Mode, bij Firefox is die gewoon ingebouwd.
    Nog maar pas is gebleken dat wie Google bezocht met de voorkeur om niet gevolgd te worden, toch om de tuin werd geleid. Google omzeilde gewoon de privacy-instellingen van andere browsers.
    Nu ook Chrome zal voorzien worden van de functie, blijven er nog afspraken te maken tussen de reclamemakers, de Amerikaanse overheid en de ontwikkelaars van de browsers. In deze gesprekken moet vastgelegd worden hoe men de privacy van de gebruikers mag en zal gebruiken en hoe die gegevens zullen worden bewaard.
    In zijn Blog feliciteert Mozilla Google alvast en hoopt dat de advertentiebedrijven de beslissingen van het FTC (Federal Trade Commission) zullen respecteren.

    Bron