• Help! Ik kan me niet concentreren!

    25 juni 2016 23:02 door
    De tijd dat we uren onder een dekentje een spannend boek konden lezen is iets uit vorige eeuw.

    Microsoft testte 112 Canadezen die uitbundig gebruik maakten van mobiele en minder mobiele elektronica en kwam tot opmerkelijke resultaten, die werden ingepakt in een bundel van 54 pagina's.
    Waar in 2000 het concentratievermogen nog 12 seconden was, was die bij de testgroep gedaald tot 8 seconden. Wat meteen betekent dat een goudvis het zelfs beter doet met 9 seconden.

    Wetenschappers zijn het niet meteen eens of dit een goede of slechte zaak is, maar duidelijk is wel dat er vluchtiger geleefd wordt en dat er meer gebruik wordt gemaakt van korte teksten met een massa aan hyperlinks, die de aandacht meteen weer afleiden naar iets anders. De stroom aan informatie komt langs diverse kanten en het is aan het individu om uit te maken of het belangrijk is of niet, helaas kan niet iedereen dit voor zichzelf.

    Zo schreef Nicolas Carr een boek over dit fenomeen: 'Is Google making us stupid?' Zijn besluit is een definitief ja. Maar niet alleen de manier van lezen is veranderd, ook de manier van denken. Een tekst met drie paragrafen wordt al een opgave om te absorberen, dus leerden we snel-lezen. Of daar veel van blijft hangen is nog de vraag.

    Natuurlijk levert internet veel informatie op die we anders zelden te zien of te horen krijgen, maar multitasken geeft onvoldoende resultaten op de diverse taken waarmee we bezig zijn. Wie autorijdt én tegelijk mailt of telefoneert, heeft een verdeelde aandacht en dus meer kans op auto-ongelukken. Hierbij is het duidelijk dat men niet kan uitmaken wat het belangrijkste is: het rijden op de autoweg of dat telefoontje naar vrouwlief dat ze de soep mag opzetten.
    In gezelschap een redelijk gesprek voeren lijkt onbegonnen werk, want steeds is er iemand die zijn Facebook wil raadplegen, of heeft snel wat te vertellen op Twitter. Enkele restaurants hebben al een verbod op smartphones ingesteld, je mag je apparaat terug ophalen als je vertrekt.

    Eenzelfde fenomeen speelt zich ook af op televisie. Een spannende film bekijken van begin tot einde is nagenoeg onmogelijk geworden. Net als je meegesleept raakt, duikt opeens een douchende dame op die haar douchegel de beste vindt. De reclameblokken tussendoor zorgen ervoor dat films niet echt meer schermbindend zijn geworden en een groot deel van hun aantrekkingskracht verliezen. Soms komen deze reclameblokken wel eens gelegen, als je dringend naar het toilet moet, bijvoorbeeld. Om dan nog maar te zwijgen over zij, die tijdens het TV-kijken ook zo nodig hun smartphone erbij willen hebben.

    Test uzelf: deze tekst telt méér dan drie paragrafen, hoeveel ervan hebt u in één ruk doorgelezen? Niet gelukt? Hopelijk voelt u zich alsnog als een goudvis in het water...


    Bronnen: The Independant, De Tijd, The Atlantic
    Reacties 2 Reacties
    1. Merel's schermafbeelding
      Merel -
      Wil iemand mij aub verwittigen per PM mocht ooit nog een spannende film op TV zijn verwacht , zelfs met reclame tussenin. We hebben ze allemaal al drie keren gezien !


      Nicolas Carr zou een gans boek nodig hebben gehad alleen maar .... om de schuld van stupidity op de rug van Google te kunnen schuiven ?

      Met wat zoeken (met Google Search) zou het niet al te lang duren om een of andere filozoof uit de oudheid te vinden die al wist dat het meest kenmerkend van de mensheid altijd is geweest: stupidity.
      Als er geen enkele filosoof wordt gevonden, neem het dan van mij maar aan.
    1. compuchrisje's schermafbeelding
      compuchrisje -
      Staffe filmkijker dus . Maar je hebt gedeeltelijk wel gelijk, de mens laat zich vlotjes misleiden.