• Al iets ondervonden van de wet op dataprotectie?

    28 mei 2018 22:37 door
    Wie er niks van heeft gemerkt, is vast blijven hangen in de vorige eeuw

    De GDPR, meer omstandig de General Data Protection Regulation of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is sinds vorige vrijdag van kracht.

    Wat is het doel ervan?
    Het over-enthousiast vergaren van persoonlijke data van klanten, website-bezoekers, werknemers, kortom iedereen die data in zijn fichenbak heeft over andere personen beperken tot het noodzakelijke en deze veilig bewaren zonder deze aan derden door te spelen of eventueel te verkopen.

    De slachtoffers, de 'gedateerden', krijgen de mogelijkheid om op elk moment bij elke instantie de data op te vragen en deze eventueel laten verwijderen. We krijgen dus meer controle over onze eigen gegevens.

    De aanpak
    Het internet heeft zowat gegonsd tot op Mars door de overmaat aan mails aan klanten, website-
    bezoekers, enz om deze ervan te overtuigen dat hun data in goede handen is en nooit zomaar zullen doorgespeeld worden met of zonder winstbejag.
    Als je diverse mails van dit genre naast elkaar legt, kan je zien dat er flink is gepanikeerd en
    dat het er allemaal nogal chaotisch uitziet, want na lectuur ervan, snap je er eigenlijk nog niks
    van.

    Gevolgen
    Opeens werken sommige toepassingen niet meer omdat je in Europa woont, VS-websites sluiten ons uit en bij ander website-bezoek moet je eerst een hinderlijke pop-up wegklikken.

    Was dat de bedoeling?
    Ik denk van niet. Eigenlijk is die GDPR een herwerkte versie van wat voor de eeuwwisseling al was gesteld. Mails waarin je eerst wordt verteld akkoord te gaan met hun voorwaarden of je krijgt geen toegang meer, was niet wat GDPR in gedachten had.

    Wat we blijkbaar ook vergeten is dat zelfs voor die technologische data-opslag ook al een
    grabbelcultuur heerste, toen nog meer op papier. In Temse bv was zo'n centrum, dat ervoor zorgde dat je uit het niets abonnementen werden aangeboden door Huppeldepup en Hieperdepiep, terwijl je daar nog nooit geweest was. Dank zij dat adressenbestand daar. Toen al werden data misbruikt in het voordeel van de nijverheid.

    Een leuk voorbeeld hebben we zelf meegemaakt. Wij waren klant bij een diepvriesleverancier die om de twee weken bestellingen kwam rondbrengen. Dat ging aanvankelijk eerst via degene die de waren bracht, maar kon later ook online. Naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum en -plaats.... wt??? Waarom willen ze weten wanneer je geboren bent om een bakje ijs te bestellen? Ik ben dus gestopt met dat bestellen, want hun neus werd te lang.

    De vraag is dan dus ook: als we onze data opvragen, hoe zeker zijn we dan dat we de hele inhoud van ons 'dossier' te zien krijgen?

    GDPR is een goedbedoelde regeling van onze overheden, maar de toepassing ervan wordt nogal
    artistiek aangepakt.
    In elk geval kunnen wij nu ook grote schoonmaak maken in onze eigen websites-database, bezoek je die niet meer? Laat je account dan verwijderen, of pas je instellingen aan tot het absolute minimum aan data.



    Alles wat je moet weten van GDPR