Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts

    Goed Het eBook, de eReader

    Met de recentste boekenbeurs is het duidelijk geworden dat electronica overheersend wordt in onze leefwereld. Het boek in de vorm van gebonden of gelijmd papier, al of niet met harde kaft, heeft zijn beste periode gekend. Mogelijk wordt het in de toekomst zelfs een collectors item waar grote sommen geld voor zullen neergeteld worden.
    Tip hierbij: hou àl je boeken netjes bij! Je weet maar nooit waarvoor het kan dienen.

    Bij dit jaarlijks terugkerend evenement in het Bouwcentrum van Antwerpen kwam een nieuwe concurrent van het boek uit: de e-reader.
    Tot nog toe was dit enkel gekend in het wereldje van slechtzienden, die voor veel geld het apparaat en de nodige software konden aankopen, zonder tussenkomst van een ziekenfonds, vermits dit als luxe wordt bestempeld.

    Met dit gadget neem je gewoon je hele bibliotheek mee op stap, of je naar je werk of je vakantie-oord gaat. Geen gezeul met kilo’s papier of opletten of je aftershave niet uitlekt op je mooie boek.

    Met een e-reader worden digitale teksten weergegeven, dit in een lettergrootte die je naar eigen wens kan instellen. De meesten kennen de pdf-bestanden die je worden verstuurd als je een abonnement hebt op een tijdschrift of krant, als alternatief voor de gewone papieren versie, de e-paper.
    Je kan deze dan met een pdf-reader op je pc of laptop laten weergeven om te lezen. Een voorbeeld van een is e-book is dat van Menno Schoone, gekend van de gelijknamige website: http://www.schoonepc.nl/
    Hier kon je al langer de uitgave in pdf-formaat aankopen.
    Maar tot nog toe gebeurde dat weergeven vooral op groot scherm, waarbij enkel telt: de grootte in inch en de resolutie.

    Met een e-reader is het net andersom, omdat het apparaatje ongeveer de grootte heeft van je hand.

    De meest gekende e-readers zijn bv die van Amazon (Kindle), Sony (eBookReader) en het Nederlandse Irex (Iliad) en sinds recent bestaat er ook GoogleBooks.
    Wat het meest opvalt, is dat er enkel boekwerken kunnen gekocht/gedownload worden, die geleverd worden door de maker van het apparaat, tenminste tot nu toe. Zo kan je niet eender wel eBook op eender welk apparaat laten weergeven. Dit houdt verband met auteursrechten. Na het gepalaver over auteursrechten en het voortdurend misbruik ervan op het internet, werden een groot aantal uitgegeven boeken omgezet in pdf-vorm en opgekocht door enkele eBookproviders, zoals bv Google, Amazon. Ook al zitten er grote namen achter, de eReader heeft nog steeds geen grote markt veroverd.

    Een afbeelding van bovengenoemde merken readers volgt in een zelfde volgorde:







    De nieuwste modellen zijn uitgerust met een touchscreen, met de stylus kan je ook notities maken naast je lectuur.
    Ook kan het scherm je bewegingen volgen, zo kan je bv je tekst verder lezen als je het apparaat en kwartslag draait, de pagina die je net leest draait gewoon mee, zodat je een andere indeling krijgt. Hoe het nu zit als je graag liggend op je zij leest, zal je zelf moeten uitvissen.

    Een Europees voorbeeld is BeBook van het Nederlandse Endless Ideas. Hier is echt gedokterd aan ecologie én gebruiksvriendelijkheid. De batterij draait zo’n 8000 pagina’s mee, wat weken leesgenot betekent zonder opladen. Het BeBookje ondersteunt ook heel wat van de bestaande bestandsformaten, waaronder PDF en de open standaard ervoor; ePubeBooks. Dit laatste formaat wordt trouwens door zowat alle ebooks gebruikt als standaard. BeBook heeft nog één pluspuntje erbij: het leest ook Worddocumenten.

    Adobe zou Adobe niet zijn moest het ook een lepel in de pap willen hebben, het levert gratis conversiesoftware om online aangekochte ebooks om te zetten naar het BeBook. Hiervoor stelt het Adobe Digital Editions ter beschikking.

    Welke boeken kan je tot nu toe al vinden?
    Meestal gaat het om grote klassiekers, nog lang niet alle geschreven leesvoer is omgezet in pdf. Een ruim aanbod kan je echter al vinden op Feedbooks.

    Het eBook steunt de formule ecologie, want met de elektronische inkt wordt niet alleen bespaard op dure inktcardridges, maar ook op de CO² uitstoot. Het bespaart ook op papier. Twee flinke boeken zijn verantwoordelijk voor 2,5 kg CO².

    En het zou geen nieuwigheid zijn, moesten er ook geen nadelen aan vasthangen. Want stel je voor, dat het eBook een geïntegreerd gadget zou worden in het onderwijs. Met cursussen in A4-formaat wordt het veel peuterwerk om een pagina degelijk in beeld te krijgen. Men kan natuurlijk de resolutie zo verhogen dat de hele pagina wordt weergegeven, maar dan wordt de tekst nagenoeg onleesbaar.
    De meest gangbare eBooks geven slechts een kwart van zo’n pagina weer met een normaal lettertype. Wie oogproblemen heeft zal dus veel meer moeten verslepen, scrollen, enz.
    Ook het bladeren is omslachtig, hier kan men de bladzijden niet voorbij laten ritselen op zoek naar een bepaalde alinea.

    Fervente lezers zien het alvast niet gebeuren dat hun geliefde boeken zouden verdwijnen. Zij houden aan traditie van papiergeur en gezellig bladeren, met een bladwijzer die ze desnoods zelf in elkaar hebben geknutseld.

    Naargelang de specificaties kunnen de prijzen erg uiteenlopen, net als bij computers trouwens. Men moet rekening houden met het besturingssysteem, de opslagcapaciteit, de batterijduur, de mogelijkheden voor connectie met internet en natuurlijk de omvang van het apparaat op zich.

    Een overzicht van de reeds bestaande eBookReaders, met specificaties en prijs:

     

    Schermgrootte AansluitingSchermtechnologieBatterijduurIntern geheugenSD-cardePub GewichtAdviesprijs
    Bebook Mini5"USBeInk8000 pag512 MbJaJa160 gr€ 199
    Cybook Opus5"USBeInk8000 pag1 GbJaJa150 gr€249
    Sony5"USBeInk7200 pag440 MbNeeJa220 gr€199
    BeBook6"USBeInk

    8000 pag

    512MBJaJa220 gr€249
    BeBook 26"USB, 3GeInk touchscreen8000 pagniet bekendJaJa200 grniet bekend
    Cool-er6"USBeInk8000 pag1 GbJaJa178 gr€299
    Cybook Gen36"USBeInk>8000 pag512 MbJaBinnenkort174 gr€329
    FoxIt eSlick eReader6"USBeInk8000 pag128 MbJaNee180 gr€299
    Kindle 26"USB, 3GeInk± 4 dagen2 GBNeeNee290 gr€249
    Sony PRS-600 Reader Touch Edition6"USBeInk touchscreen7500 pag380 MbJaJa286 gr€299
    Iliad 2nd Edition8"Wifi, USBeInk touchscreen - stylus bediening10 uur256 MBJaNee390 gr€599
    Iliad Book Edition8"USBeInk touchscreen stylus bediening10 uur256 MBJaNee435 gr€549
    iRex DR1000S10,2"USBeInk touchscreen stylus bediening8 uur1 GbJaBinnenkort570 gr€699


    © compuchrisje voor minatica.be

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  2. De volgende 9 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Baloeke (15 November 2009), carl (16 December 2009), g_man (15 December 2009), ingmarbla (31 December 2009), peenif (15 December 2009), PeterN (13 November 2009), Phil O'Sophe (26 December 2009), Pilote (22 November 2009), ultddave (19 December 2009)

  3. #2
    Gevorderd   Quazie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 December 2005
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    364
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    261 keer in 130 posts
    Hoeveel CO2 kost het om deze readers te maken?
    Welke batterij gebruikt men in deze toestellen. De huidige batterijën lopen op korte tot minder korte tijd leeg, = verloren energie die terug moet opgeladen worden = produktie van CO2 voor het maken van deze stroom.
    Recyclage van deze toestellen lijkt mij toch wat lastiger dan een papieren boek te verwerken tot recyclage papier.
    Deze apparaten hebben geen zonnecellen om de batterij op spanning te houden en laat nu net deze leeg zijn terwijl uw trein net het station uitrijd.
    Niet zo erg als u een krant of weekblad wil lezen. Staat er daarentegen uw cursus voor het examen van straks op, garandeer ik u dat u niet blij zal zijn.
    Kan ik externe zonnecellen aansluiten? Vermogen/spanning gepast, te weinig.
    De industrie in deze sector heeft nog veel werk om te standaardiseren.
    Mijn conclusie: Tot zolang deze apparaten niet zelfstandig hun nodige stroom genereren zullen het gadgets blijven die na verloop van tijd in de kast verdwijnen om er nog weinig uit te komen.

  4. #3
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quazie Bekijk bericht
    Mijn conclusie: Tot zolang deze apparaten niet zelfstandig hun nodige stroom genereren zullen het gadgets blijven die na verloop van tijd in de kast verdwijnen om er nog weinig uit te komen.
    Ik veronderstel dat u ook geen gsm hebt

  5. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    De opmerking van Quazie is niet meer dan normaal. Ik denk zelf ook dat de verhouding van de kostprijs van een boek met die van een eReader al flink kan verschillen, ook het materiaal speelt een rol. Hoewel inkt ook niet bepaald 'proper' kan genoemd worden, zal het toch in veel mindere mate effect hebben op het milieu dan een boek.
    Een boek zal trouwens veel langer meegaan dan een eReader, kijk maar naar de evolutie in de technologiewereld. Alles moet en zal op 3 jaar op de vuilnisbelt terecht komen, maar waar?
    Ik heb na 40 jaar nog steeds mijn jeugdboeken liggen, goed voor de volgende generaties. Dat zal je van een eReader niet kunnen zeggen. Bovendien heb je voor een eReader ook licht nodig om het te kunnen lezen, bij een boek ook. Maar een boek moet je niet laden om de letters zichtbaar te maken.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  6. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    PeterN (20 December 2009)

  7. #5
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.389
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Voor eReaders moet je wel geen bomen kappen .
    Lijkt me wel nice om binnen een paar jaar, zo van die overclockte eReaders te zien . Gans veel lawaai met al die extra ventilators ofzo =P.
    Bovendien heb je voor een eReader ook licht nodig om het te kunnen lezen, bij een boek ook. Maar een boek moet je niet laden om de letters zichtbaar te maken.
    Die schermen zijn toch verlicht? Als je PC bijvoorbeeld aanstaat in het donker, kan je toch nog steeds zien.

    Ik denk zelf ook dat de verhouding van de kostprijs van een boek met die van een eReader al flink kan verschillen,
    Je mag beiden niet vergelijken. De eReader dient om boeken (virtueel) te lezen. Die moet je éénmalig aankopen. (Tenzij je voor elk boek een andere eReader wilt . maar dat is nogal kostelijk ^^)

    Je moet de aankoop van die virtuele boeken vergelijken met de aankoop van het "echte" boek.

    Mvg,
    Dave
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  8. De volgende gebruiker bedankt ultddave voor deze nuttige post:

    PeterN (20 December 2009)

  9. #6
    Gevorderd   Quazie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 December 2005
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    364
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    261 keer in 130 posts
    @PeterN,
    Ik heb wel degelijk één GSM, mijn echtgenoot heeft er ook één, en mijn dochters hebben er elk ook één. En als die 's nachts uit staan kan u nog terecht op het antwoordapparaat van het vast toestel.
    Ik gebruik ook, maar niet elke dag, mijn digitaal fototoestel, MP3 speler, GPS, ... .
    U ziet ik heb geen probleem met oplaadbare batterijen.
    Wat ik bedoelde is dat het gebruiksgemak er flink zal op moeten vooruitgaan, vooral de hardware dan, vooralleer de massa er zich zal op storten.
    Ter vergelijking, de eerste draagbare telefoons hadden een hoorn met ingebouwd toetsenbord van pakweg een 1/2 kg, gevoed door een loodbatterij van bijna 2kg die aan een schouderriem rond uw nek hing.
    Als we nu eens de hierboven getoonde modellen van eBooks op dezelfde hoogte hangen van de eerste draagbare telefoons. Dan kan ik er best inkomen dat we over enkele jaren ons millimeter dik eBook vanover onze thermosfles schuiven, gladstrijken en met een paar vingerbewegingen de laatste online versie van onze favoriette krant via het G3 netwerk (of is het dan al versie 4 of 5) binnenhalen.
    Waarbij ik niet behoor aan de groep mensen met de schouderriem, maar eerder bij deze met de thermosfles. Al zal ik die thermosfles tegen dan ook niet meer nodig hebben.

  10. De volgende gebruiker bedankt Quazie voor deze nuttige post:

    PeterN (20 December 2009)

  11. #7
    Gevorderd   Quazie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 December 2005
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    364
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    261 keer in 130 posts
    Ik zie meer toekomst in vluchtige uitgaven zoals dag-, week- maandbladen die na gelezen gewist worden en vervangen door de laatste versie. Zelfs voor reclame die dan selectief kan opgehaald worden. Bv: Ik wil de promoties van deze week voor een koelkast want ben aan een nieuwe toe. Waar u dan alle aanbiedingen vind in uw buurt of provincie, zonder de folders over schoenen, meubelen of biefstukken in de papierbak te moeten gooien.
    Als dat geen CO2 besparing is.

  12. De volgende gebruiker bedankt Quazie voor deze nuttige post:

    PeterN (20 December 2009)

  13. #8
    AP-tje
    Gast
    Voor het lezen van E-books op de pc is Calibre heel handig.

    Download: http://calibre-ebook.com/download

  14. De volgende gebruiker bedankt AP-tje voor deze nuttige post:

    ultddave (20 December 2009)

  15. #9
    AP-tje
    Gast
    Geen reden om epub te converteren.
    Epub is daarmee leesbaar!

  16. #10
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Ik denk toch niet dat ik mijzelf snel een eReader ga aanschaffen.
    Ik lees boeken om van computers weg te zijn, waarom zou ik dan een kleine computer kopen om mijn boeken op te lezen?
    Mvg,
    Kristof.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •