Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: probleem hd grootte

  1. #1
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts

    probleem hd grootte

    ik heb een probleem met mijn harde schijf voor mijn pc2
    pII 400 mhz

    ik kan de schijf enkel herkennen met de pc als ze gelimiteerd is tot 32 gig de pc is in fat 32 geformatteerd maark als hij 60 is herkent hij hem gewoon niet


    weet iemand hier raad mee ?

  2. #2
    Erelid   Heezy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    1.476
    Bedankjes
    255
    Bedankt
    185 keer in 132 posts

  3. #3
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts
    dit versta ik helemaal niet hoor

  4. #4
    Erelid   Heezy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    1.476
    Bedankjes
    255
    Bedankt
    185 keer in 132 posts
    Dit zal je eerst moeten doen gezien je oud moederbord:

    BIOS Update

    Als je BIOS geen 48-bits LBA ondersteunt, zal je dit in je OS ook niet kunnen activeren. Dit is dus een eerste vereiste. BIOS’s jonger dan het begin van 2002 hebben een 48-bits LBA. Moest je een ouder BIOS hebben, dan zal je je BIOS moeten flashen. Kijk daarvoor hier.
    Dan afhankelijk van je OS:

    Operating System probleem

    Windows XP en 2000

    Windows XP en 2000 ondersteunen beiden een 48-bits LBA vanaf minstens SP1 voor Windows XP, en vanaf SP3 voor Windows 2000. Hier de mogelijke oplossingen:

    1) Download het laatste Service Pack voor je OS en installeer het. Als je niet weet hoe dat moet, klik hier: Windows XP en Windows 2000

    - In de meeste gevallen zal je nog een register waarde moeten aanmaken om dit te activeren:
    • Klik op start – uitvoeren – typ ‘regedit’ (zonder aanhalingstekens) – OK
    • Ga naar deze registersleutel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\atapi\Parameter
    • Klik dan in de taakbalk bovenaan op bewerken – nieuw – DWORD waarde
    • Typ dan de naam ‘EnableBigLba’ (zonder aanhalingstekens) en druk op enter.
    • Dubbelklik op deze nieuwe waarde, zet deze waarde op 1 en klik op OK.
    • Sluit de registry editor af.
    • Start de computer opnieuw op om het te laten activeren.
    - Als je niet wil prutsen in je regedit of niet goed durft, gebruik deze EnableBigLba Tool dan. Die doet alles voor je vanzelf.

    - Ga nu naar schijfbeheer (rechterklik ‘deze computer’ – beheren – schijfbeheer), en voila, daar zal je nu een ongeformatteerde partitie zien staan. Met het programma Partition Magic bv. kan je deze partitie aan je huidige partitie toevoegen indien gewenst.

    - Wil je nu je Windows van de eerste keer op een partitie groter dan 128 GB kunnen installeren, dan zal je Windows met de SP’s en register aanpassingen moeten slipstreamen.



    2) Intel heeft drivers enkel voor de 8-serie chipsets om toch de volledige capaciteit van de harde schijf te kunnen verkrijgen. Kijk hier voor meer info: Intel Application Accelerator.



    3) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128 GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128 GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.


    Windows 98

    De FDISK van Windows 98 kan harde schijven groter dan 64 GB niet correct weergeven. Kijk hier voor een patch van Microsoft.


    Windows 95

    Windows 95 ondersteunt geen harde schijven groter dan 32 GB. Enkel een upgrade naar een nieuwere Windows kan een oplossing bieden.

    Wil je dit niet allemaal doen, en een makkelijke oplossing zoeken:

    Ultra ATA/133 PCI controller kaart voor Windows XP, 2000, Me, 98SE

    Dit is de gemakkelijkste oplossing. Aangezien deze kaart een eigen controller en BIOS aan boord heeft, en Windows de kaart (en dus schijf) benadert via de drivers van de kaart, kan je met deze kaart dus over de volledige capaciteit van je schijf beschikken.

    Op de belangrijke voorwaarde dat het BIOS op de kaart dus 48-bit LBA ondersteunt. Dit kan je nakijken op de site van de fabrikant.
    of

    Externe USB/Firewire Hard Disc

    Dit is een even gemakkelijke oplossing voor uitwendig gebruik. De behuizing bezit een bridge chip om van IDE naar USB/Firewire te gaan. En aangezien hier ook een eigen controller aanwezig is, zal een oud BIOS of OS dat 48-bits LBA niet ondersteunt, hierop geen invloed hebben en zal de harde schijf volledig herkend worden. Ook de Windows Mass Storage Driver heeft hier geen probleem mee.

    Er zijn wel 2 belangrijke zaken:

    1. De bridge chip moet 48-bits LBA ondersteunen. Zoniet zal je een firmware update moeten doen.
    2. Niet vergeten dat NTFS op oudere Windows versies niet wordt ondersteund en dus zal je in FAT moeten formatteren (voor diegenen die reeds een externe harde schijf bezitten). Ook is het zeker op oudere computers aangeraden dan om partities aan te maken i.p.v. de hele schijf te formatteren in één grote FAT partitie.

  5. #5
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts
    ik heb nu proberen starten met de schijf al slave maar dan herkent ie mijn andere schijf van 8 giga niet meer :s

  6. #6
    Geek   Milo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 June 2005
    Locatie
    Zottegem - City
    Berichten
    1.974
    Bedankjes
    469
    Bedankt
    456 keer in 349 posts
    Euhm vraagske ....
    Is da een nieuwe harddisk ?
    Want euhm , ik heb dit ook al gehad .... een winkel verkoopt een persoon een harde schijf met een massa opsla , en er wordt maar een deel herkent .
    Komt doordat je een oude config hebt die ingesteld staat naar oude harddisks.
    Euhm nieuwere hd's die nja zijn véél te complex voor oude systems.
    Als het een nieuwe harddisk is , ga dan even terug naar die inkel , zeg waaruit je systeem bestaat en vraag een passende harddisk ....
    United tegen de Spyware
    Bunnyman
    If you aren't a part of the solution , You almost surely are a part of the Problem

  7. #7
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts
    dat zal het niet zijn
    de schijf is iets van 5 jaar oude en de pc 7-8 jaar

  8. #8
    Geek   Milo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 June 2005
    Locatie
    Zottegem - City
    Berichten
    1.974
    Bedankjes
    469
    Bedankt
    456 keer in 349 posts
    Dan vrees ik dat uw schijfken bijna aan het einde van z'n latijn zal zijn ..... ik denk niet dat Heezy zijn post dan eigenlijk tot véél nut zal hebben gehad ....... Vermeld dat aub vooraf .... want wij denken dat nja dat een nieuwe schijf is ..... Remember , informatica daar moet ge duidleijk in zijn
    thx
    United tegen de Spyware
    Bunnyman
    If you aren't a part of the solution , You almost surely are a part of the Problem

  9. #9
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts
    nee dat is het niet in mijn nieuwe pc werkte ze wel nog

  10. #10
    PC-Freak   cruwero's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    1.219
    Bedankjes
    10
    Bedankt
    240 keer in 217 posts
    Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan.
    Maak er eens ntfs van:
    Henk

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. de grootte van afbeeldingen in I.E. aanpassen
    Door diedie in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 November 2005, 14:07

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •