Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: probleem hd grootte

  1. #11
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts
    het is windows 98 se maar ik kan 'm gewoon niet groter dan 32 gig maken

    als ik de jumper niet op "limit capacity to 32gb" zet vind de pc ze gewoon niet en mijn master schijf ook niet

  2. #12
    Geek   Nikolas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 September 2005
    Locatie
    OCMW v/d Wereld
    Berichten
    2.061
    Bedankjes
    224
    Bedankt
    517 keer in 317 posts
    Dan zul je volgens mij je BIOS moeten updaten, zoals Heezy al aanhaalde.
    Hou er wel rekening mee dat dit riskant is.

  3. #13
    PC-Freak   cruwero's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    1.219
    Bedankjes
    10
    Bedankt
    240 keer in 217 posts
    Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?
    Dat hangt vooral van de BIOS af. Hieronder volgt een opsomming van een aantal BIOS limieten die je als een zekere richtlijn kan aanhouden. Kijk eens van welke datum je BIOS is:
    BIOS van vóór juli 1994
    Door gebrek aan LBA (Logical Block Addressing) kun je harddisks van maximaal 504MB hierop aansluiten.
    BIOS van tussen juli 1994 en mei 1996
    Deze BIOS'sen kunnen niet meer dan 4093~4096 cylinders addresseren met een limiet van 2,1GB als gevolg.
    BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
    Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.
    BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
    Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
    BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
    De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
    Let op: het is niet uitgesloten dat jouw BIOS er enkele maanden naast kan zitten.
    Tip: op 48bitLBA.com staat een heldere uitleg over de 48bits LBA limiet aka de 128GB limiet en je kunt er het HDINFO tooltje downloaden dat jou kan vertellen of jouw BIOS over de 48bits LBA ondersteuning beschikt.
    Oplossingen: het moge duidelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt om een bepaald limiet om te zeilen. Kijk hiertoe op de site van de moederbordfabrikant of op de site van de OEM fabrikant, afhankelijk van het type computer dat je hebt. Mocht de fabrikant geen nieuwe bios hebben, dan kan het nog interessant zijn om even op wimsbios te kijken. De 28bits LBA addressering is niet altijd om te zeilen, de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller. Alle ATA133 controllers en sommige ATA100 controllers zijn geschikt. Een stuk verderop in deze FAQ staan de oplossingen uitgebreid uitgelegd: Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
    Dus misschien kan jij het nog oplossen met Partion Magic.
    Anders een Bios update
    Henk

  4. #14
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts
    ik heb ene van 1998 dus het zal die bug zijn ga straks eens proberen updaten

  5. #15
    Expert   coopman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 November 2005
    Locatie
    Wingene, Gent
    Berichten
    689
    Bedankjes
    170
    Bedankt
    185 keer in 157 posts
    heb 'm weer tot 32 gig gelimiteerd hij werkt nu zo jammer dat hij maar 32 gig kan gebruiken maar het is toch maar als 2de pc en heb mijn dataschijf van 250 gedeeld dus via netwerk kan ik daar stuff opzetten

  6. #16
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Volgens mijn bescheiden mening ligt het aan je moederbord, je zegt dat de computer 7-8 jaar oud is, ongeveer zoals mijn oudje dus. Als je moederbord geen grote schijven ondersteund, zal je ook niet verder raken dan dat. Bij mij zitten er twee schijven in, de originele van 6 gig als slave en ééntje van 40 als C-schijf. Daarvan wordt ook maar 30 erkend. Denk ook niet dat je je mobo kan upgraden, meestal is daarvoor ook niks meer te vinden. Wat mss wél kan is partities aanmaken, bv ééntje van 25 en dan kijken hoeveel ie dan ziet staan.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  7. #17
    PC-Freak   cruwero's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    1.219
    Bedankjes
    10
    Bedankt
    240 keer in 217 posts
    partities aanmaken
    Dit kan, gebruik dan Partion Magic:
    Henk

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. de grootte van afbeeldingen in I.E. aanpassen
    Door diedie in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 November 2005, 14:07

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •