Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: PC als mediacenter

  1. #1
    Beginner  
    Geregistreerd
    2 August 2006
    Berichten
    6
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    PC als mediacenter

    Hoi,

    Ik zou graag een PC (desktop) wensen aan te schaffen die eveneens zal dienen om
    TV te ontvangen (digitaal en analoog), als DVD recorder om TV programma's op te
    nemen (eveneens op harde schijf). (dus als groot mediacenter in feite)

    Nu vraag ik mij af wat ik van verschillende onderdelen nodig heb om goede
    beeldkwaliteit en prestaties te bekomen: 1) processor, geheugen en harde schijf en
    grafische kaart, 2) tv kaarten:hoeveel indien ik ook zou willen opnemen terwijl
    ik naar een ander programaa kijk (en wat ivm digitale TV ontvangst, andere kaart
    vereist?) en 3) kan ik mijn huidige tv toestel blijven gebruiken, met het
    signaal dat via de pc binnenkomt?.

    Moet ik ook ergens opletten kwestie hoeveel beschikbare poortuitgangen ik zou moten hebben?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Groetjes, Bart!

  2. #2
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Een mediacenter pc moet zowat op alle vlakken erg krachtig zijn en bovendien nog eens stil. Een kort overzicht:

    1) Basishardware

    1. Krachtige processor: dualcore en 64 bits (dat laatste is in principe niet noodzakelijk, maar het is belachelijk iets anders te nemen naar de toekomst toe)
    Concreet bv: AMD Athlon 64 X2 (3800+ of meer, socket AM2)
    Of: Intel Core 2 Duo (beter bekend als Conroe) (zelfde prijscategorie als AMD)

    2. Geheugen: 1GB DDR2 is het minimum, meer is altijd leuker. Het hoeft geen top of the bill geheugen te zijn, liever dan 2GB. Altijd twee dezelfde latjes steken om van dual channel snelheid te genieten (ofwel 2x 512MB dus ofwel 2x 1GB).

    3. Harde schijf: video's opslaan vergt veel ruimte, HD (high definition) video's nog meer. Veel ruimte is dus een must en harde schijven zijn niet zo duur. Uiteraard SATA II en neem 16MB cache voor optimale snelheid. Voor 75€ heb je al een van 250GB van dit type en 92€ voor een van 300GB. Die van 500GB kost 235€. Het beste qua prijs lijkt me dus twee van 250GB

    4. Grafische kaart (PCI-Express): die moet uiteraard niet zwak zijn om ook HD aan te kunnen, maar de allerduurste gamerskaart is ook zwaar overkill. Ik zou het dus in het rond de 200€ segment gaan zoeken. nVidia is misschien interessant mocht je later een tweede willen (SLI, zowat alle moderne moederborden ondersteunen het) als de prijzen nog meer gezakt zijn (goekoop betere prestaties dus) en je ook graag gamet. Interessant vind ik de Asus Silent types omdat stilte een belangrijk punt is bij een mediacenter pc.

    Bijvoorbeeld: Asus EN7600GT Silent !! 2DHT 256Mb Tv/DVI HDTV (€ 214.99)

    5. Moederbord: een degelijk moederbord, maar ook geen erg duur (lees: DFI) omdat je niet wilt overclocken -denk ik-. Qua toekomstgerichtheid: zorg dat het gigabit-Lan heeft en dus ook Sata II voor je harde schijf/schijven. De nieuwe M2N borden van Asus lijken me mooi (heatpipes voor goede en stille koeling).

    2) TV-kaart(en) en de software

    Je hebt er twee nodig om simultaan op te nemen en een andere zender te bekijken. Er is geen andere kaart vereist voor digitale tv, maar uiteraard wel de Digibox (ik gok dat je niet bij Belgacom TV of TV Vlaanderen gaat). Kennis van wat momenteel de beste enzo is heb ik niet meteen.

    Een andere belangrijke keuze is de software: Windows XP Media Center Edition (met speciale afstandsbediening) of de gratis MediaPortal tegenhanger. Uit tests blijkt dat Windows XP MCE toch nog steeds een streepje voor heeft. MediaPortal ondersteunt ook de Windows XP MCE afstandsbediening (die afstandsbediening kan je ook apart kopen).

    3) TV-toestel

    Ja, als hij een S-Video aansluiting heeft. Je kan ook de gele tulpaansluiting gebruiken, maar dat raad ik ten sterkste af wegens de mindere beeldkwaliteit.
    Waarom zou je een LCD tv kopen? Voor de betere beeldkwaliteit die digitale tv biedt.

    Je kan gewoon afwisselend werken met een gewone monitor. Een draadloos toetsenbord en muis is dus wel een must denk ik, want het kan dan allemaal wat verder staan van de pc.

    4) Behuizing en koeling

    Best koop je een speciale mediacenter behuizing die wat op een stereobehuizing/DVD-speler behuizing/... lijkt. Qua koeling heb ik hierboven al enkele dingen gezegd en verder zorg je voor stille fans. Als je meer fans hebt kan je ze ook aan lagere snelheden laten draaien.

  3. #3
    Beginner  
    Geregistreerd
    2 August 2006
    Berichten
    6
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Thx voor de info!

    Is er een bepaald merk dat dit type PC al klaar aanbiedt of zal het puzzelen en samenstellen worden?

    Kan je ook ongeveer een te verwachten prijs voorspellen (rond de 1000 euro?)

    GRTS, Beze!

  4. #4
    Geek   Nikolas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 September 2005
    Locatie
    OCMW v/d Wereld
    Berichten
    2.061
    Bedankjes
    224
    Bedankt
    517 keer in 317 posts
    Ja, er zijn genoeg pc's op de markt die standaard al uitgerust zijn met een mediacenter hardware. Ik zou hem eerlijk gezegd wel zelf samensteken.

    En dan liefst nog in een HTPC behuizing, iets als dit dus:


    Zodat hij perfect tussen je hifi installatie staat

    En in de hardware schat ik inderdaad rond de € 1000 of iets minder zelfs .
    (\__/)
    (='.'=) Dit is konijn. Zet hem ook in je handtekening
    (")_(") zodat hij de wereld verovert.

  5. #5
    Beginner  
    Geregistreerd
    2 August 2006
    Berichten
    6
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nikolas Bekijk bericht
    Ja, er zijn genoeg pc's op de markt die standaard al uitgerust zijn met een mediacenter hardware. Ik zou hem eerlijk gezegd wel zelf samensteken.

    En dan liefst nog in een HTPC behuizing, iets als dit dus:


    Zodat hij perfect tussen je hifi installatie staat

    En in de hardware schat ik inderdaad rond de € 1000 of iets minder zelfs .
    Ha, nog een Clubfan ....vreselijk weekend gehad op dat gebied hè....

    Thx voor de info, zelf samensteken heb ik totaal geen ervaring mee maar je kan het toch ook in sommige pc-shops laten doen dacht ik hè? Ik ga met mijn gegevens naar zo'n winkel gaan (VDH soft wss...) en eens zien wat ze daar voor mij kunnen doen...(indien je nog andere goede pc winkels in de buurt van Gent zou kennen, suggesties zijn zeer welkom...)

  6. #6
    Geek   Nikolas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 September 2005
    Locatie
    OCMW v/d Wereld
    Berichten
    2.061
    Bedankjes
    224
    Bedankt
    517 keer in 317 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beze90210 Bekijk bericht
    Ha, nog een Clubfan ....vreselijk weekend gehad op dat gebied hè....

    Thx voor de info, zelf samensteken heb ik totaal geen ervaring mee maar je kan het toch ook in sommige pc-shops laten doen dacht ik hè? Ik ga met mijn gegevens naar zo'n winkel gaan (VDH soft wss...) en eens zien wat ze daar voor mij kunnen doen...(indien je nog andere goede pc winkels in de buurt van Gent zou kennen, suggesties zijn zeer welkom...)
    Bij Descom te Gent zal je zeker goed geholpen worden, heb ik goede ervaringen mee.
    Of als je Brugge niet te ver vindt, wil ik het ook voor je doen.

    En ja, het was een vreselijk week-end, dit mag niet gebeuren
    Maarja, niet iedereen heeft het geluk penalty's cadeau te krijgen...
    (\__/)
    (='.'=) Dit is konijn. Zet hem ook in je handtekening
    (")_(") zodat hij de wereld verovert.

  7. #7
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Wanzele
    Berichten
    26
    Bedankjes
    2
    Bedankt
    1 keer in 1 post
    Beze, heb je je keuze al gemaakt? Ik ben ook op zoek naar zoiets, misschien kun je mij je uiteindelijke configuratie eens doorspelen, heb ik al tenminste een goed vertrekpunt ;-).

    Greetz

  8. #8
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    26
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Ik had hier ook nog een vraagje over.
    Is het mogelijk om een medicenter PC van op afstand te bedienen? Stel: PC staat boven (bureau of zo) en TV staat onder, kan men dan die pc van onderaf bedienen om films, foto's e.d. te bekijken? Hoe ziet zo'n installatie er in de praktijk dan uit? Kan dit ook draadloos?

    Veel vragen he!

    alvast bedankt

    groeten!

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •