Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    1 August 2006
    Berichten
    108
    Bedankjes
    19
    Bedankt
    5 keer in 4 posts

    103 - Charge Circuit Failure

    Heeej..
    Ik was wat aan het rondneuzen bij Hints & Tips en ik heb er al een aantal gedaan, maar nu kreeg ik een soort melding tijdens mijn heropstarting.

    Het was een zwart beeld en linksboven stond 103 - Charge Circuit Failure

    Hoe krijg ik het weg?
    Ik weet niet meer welk topic ik het heb gevonden dusja..

  2. #2
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Je hebt blijkbaar een verkeerde instelling in je BIOS gedaan. Doe nooit zomaar aanpassingen in je BIOS. Je zal je BIOS dus moeten resetten. Dit is dus ook een hardware (moederbord) probleem en geen Windows fout.

    1. Wees zeker dat je laptop volledig afstaat.
    2. Houdt de "FN" (Function) toets ingedrukt en start de computer op. Begin meteen op "F11" te tappen (continu opnieuw drukken tot het effect heeft).
    3. De computer zal doen alsof hij afsluit. Laat hem dit drie keer doen.

    Herhaal dit twee keer.

    Deze info vond ik hier voor het probleem bij een Compaq laptop. Laptops hebben normaal zo'n function toets, maar pc's niet.

    Bij een pc's is het ietwat lastiger: je moet je pc openvijzen (verwijder eerst altijd de statistische elektriciteit in je handen door je handen tegen de verwarming of een ander geaard voorwerp te houden!).
    Dan moet je d.m.v. de CMOS reset jumper op je moederbord (J1, JP1, CMOS Clear, CMOS Reset, CMOS Clr ofzo) de BIOS resetten, meer info daarrond staat in de handleiding van je moederbord. Maar hieronder een korte handleiding die normaal wel goed zou moeten werken op zowat alle mobo's.

    Zoek naar 3 pinnetjes op het moederbord, die op een rijtje staan en waarbij op de printplaat "CMOS" staat. 2 Pinnetjes zijn kortgesloten door een plastic kapje met een koperstukje erin, dit is de CMOS reset jumper. Deze moet je in de andere stand zetten, je computer 1 keer even aanzetten en dan weer uit. Dan zet je de jumper weer in de normale positie. De BIOS is dan gereset en dan zou het probleem dus opgelost moeten zijn.

    Foto's van zo'n CMOS jumper vind je hier en hier.

    Niet echt praktisch, blijf in de toekomst dus best van de BIOS als je niet weet wat je juist instelt

  3. #3
    Geek   Nikolas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 September 2005
    Locatie
    OCMW v/d Wereld
    Berichten
    2.061
    Bedankjes
    224
    Bedankt
    517 keer in 317 posts
    Is het voor een leek (sorry als dit niet zo is Rusty) niet makkelijker de BIOS te resetten door de batterij er een vijftal minuutjes uit te laten?

  4. #4
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nikolas Bekijk bericht
    Is het voor een leek (sorry als dit niet zo is Rusty) niet makkelijker de BIOS te resetten door de batterij er een vijftal minuutjes uit te alten?
    Dat kan ook, persoonlijk vind ik het wel gemakkelijker om een schakelaartje om te draaien en even aan/uit te zetten en klaar. Met een batterij moet je die er nog uithalen etc.
    Bij mij zit die gemakkelijker bereikbaar ook dan de batterij, maar dat kan anders zijn bij andere mobo's.

    Kwestie van smaak dus

    Daarvoor zijn de duurdere DFI's wel handig, die hebben zo'n noodtoets op het frontpanel. Als je echt veel in je BIOS zit om bv. te oc'en bespaart je dat heel wat last.

  5. #5
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    1 August 2006
    Berichten
    108
    Bedankjes
    19
    Bedankt
    5 keer in 4 posts
    Hey,

    Mijn probleem is nog steeds niet opgelost :(
    Het gaat over een Compaq Evo N610c (laptop)

  6. #6
    Geek   Nikolas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 September 2005
    Locatie
    OCMW v/d Wereld
    Berichten
    2.061
    Bedankjes
    224
    Bedankt
    517 keer in 317 posts
    Rusty, deze link vond ik een recent topic op IVJ:

    http://steven.vorefamily.net/2004/06...-problems.html

  7. #7
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Dat is identiek wat ik hierboven postte, maar dan in het Engels

    Plugging it back in, I noticed that I was getting a 103 Charge Circuit Failure error message while it was booting. Scouring around the net didn't find a lot, but I did find one reference for a different Armada to the same problem being resolved by "resetting the BIOS" (really resetting the CMOS, I believe).

    That's a simple procedure - Hold Fn down while powering the system on and repeatedly tapping the F11 key. The laptop begins to startup (green lights) and then powers back down. Do this at least 3 times, then let it boot. It'll count all the memory and give an message about CMOS being wrong. Let it reset the amount of memory in the laptop, save the settings and exit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle
    1. Wees zeker dat je laptop volledig afstaat.
    2. Houdt de "FN" (Function) toets ingedrukt en start de computer op. Begin meteen op "F11" te tappen (continu opnieuw drukken tot het effect heeft).
    3. De computer zal doen alsof hij afsluit. Laat hem dit drie keer doen.

    Herhaal dit twee keer.

  8. #8
    Geek   Nikolas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 September 2005
    Locatie
    OCMW v/d Wereld
    Berichten
    2.061
    Bedankjes
    224
    Bedankt
    517 keer in 317 posts
    Sorry Jelle, had ik niet op gelet, ik heb geen van beiden doorgelezen.
    Ik zag dat die ilnk gwerkt had in het andere topic en dacht om hem hier ook even te dumpen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •