Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1
  1. #1
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    FAQ: Netwerken & Servers

    Tutorials:

    - Draadloos netwerk beveiligen. Hoe doe je dat? Deze handleiding beschrijft de methode en de gebruikte terminologie bij het beveiligen van een draadloze verbinding. Ook de verschillende gevaren bij een draadloos netwerk worden aangehaald.

    - Port forwarding of poorten openzetten. Sommige programma's vragen wel eens ‘je moet je poorten openzetten’, maar wat is dat en hoe doe je dat?

    Hieronder vindt men veel gestelde vragen:

    1) Hoe kan ik mijn Mac-adres, IP-adres, en andere nuttige info ivm mijn netwerk zichbaar maken?

    Iedere netwerk aansluiting wordt voorzien van de nodige hardware met een unieke identificatie code. Heeft men twee of meer netwerk aansluitingen, zal men ook meerdere identificatie codes bezitten. Deze code, het Mac-adres (Media Access Control address) wordt gebruikt tijdens netwerk communicatie om de gebruiker te identificeren. De code bestaat uit 6 hexadecimale nummers bv 00-2C-AE-87-B8-5C en wordt door de fabrikant voorzien in de netwerk hardware.
    Een Ip-adres(Internet Protocol address) is een lokaal adres op het netwerk om op TCP/IP niveau u te identificeren. Dit adres moet ook uniek zijn binnen uw netwerk maar wordt vrij gekozen en aan u toegekend door andere apparaten in uw netwerk.
    Zit je achter een router, dan zal de router de pc's in het netwerk voorzien van een IP-adres. De router op zich zal ook een Ip-adres krijgen van het netwerk waar hij inzit, dus van uw internet provider.

    Om deze codes op te vragen samen met andere gegevens gaat men als volgt te werk:

    - Ga naar start/uitvoeren en typ in het venster 'CMD' wat staat voor commando venster.



    - Na dat men 'enter' drukt verschijnt het dos commando venster. Typ hier achter de commando prompt 'IPCONFIG/ALL'



    - Men krijgt een lijst van verschillende gegevens van alle netwerkaansluitingen.



    Bij punt 1 zie je dat het hier gaat over de draadloze netwerkverbinding.
    Bij punt 2 zie je het type kaart van de draadloze netwerkverbinding
    Bij punt 3 zie je het unieke Mac-adres staan dat de fabrikant aan deze kaart heeft toegekend.
    Bij punt 4 zie je het Ip-adres dat de router heeft toegekend aan mijn pc.
    Bij de overige informatie zie je ook dat de DHCP server (Dynamic Host Configuration Protocol server), diegene die de ip-adressen uitdeelt op het netwerk op IP-adres 192.168.2.1 zit. Daar ik achter een router zit is het dus de router die mij een ip-adres toekent. Het Ip-adres van de router is dus 192.168.2.1

    Wil je deze tekst kopiëren in het forum, klik rechts in de blauwe titelbar en kies 'bewerken/markeren'. Met de muis kan je nu met de linkse knop klikken en inhouden om de gewenste tekst te selecteren. Na selectie klik je terug rechts in de blauwe titelbar en kies 'bewerken/kopiëren'. De selectie staat nu plakken in een andere toepassing zoals het forum.

    2) Waar vind ik meer informatie van mijn netwerk instelling onder windows xp?

    Op uw bureaublad rechts klik 'Mijn netwerklocaties'. Een optie lijstje komt te voorschijn. Kies hierin voor 'eigenschappen'.



    Nadat u op 'eigenschappen' hebt geklikt opent het scherm met netwerkverbindingen.
    In het lijstje zal je al uw netwerkverbindigen zien, zowel kabel verbindingen als draadloos. Bij de meesten onder ons zal '1394-verbinding' ook worden getoond. Dit is de firewire verbinding.
    Klik ook hier rechts met de muis op de netwerkverbinding waarvan u meer info wil weten en kies in het optie-lijstje weer 'eigenschappen'.



    Het venster met de eigenschappen van uw netwerkverbindig opent zich.
    In het lijstje zie je als eerste staan: 'Client voor Microsoft-netwerk'. Dit moet aangevinkt zijn om in een microsoft netwerk te kunnen werken.
    Het vinkje voor 'Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken' geeft u de mogelijkheid bestanden of een printer te delen met andere pc's in het netwerk.
    Verder zullen er verschillende protocollen staan naargelang uw instellingen en geïnstalleerde software.



    Het 'Internet-protocol (TCP/IP) is steeds aanwezig. Dit wordt het meeste gebruikt. Selecteer het druk op de eigenschappen knop onder het venstertje. Een venster met de TCP/IP eigenschappen opent zich.



    Meestal zal hier alles op 'automatisch' staan, enkel bij speciale vereisten kan men dit veranderen en handmatig invullen. Al deze eigenschappen worden normaal door de server (router of provider) ingesteld bij een verbinding.

    3) Waar vind ik meer informatie over mijn XP firewall?

    In Windows XP is een firewall ingebouwd. Verwacht niet te veel van deze firewall, deze is zeker geen garantie op veilig netwerkverkeer!!!
    Maar veelal gooit deze firewall roet in het eten tijdens het delen van bestanden en printers op een netwerk.
    Ga naar configuratiescherm en open daar met dubbel klik 'Windows Firewall'



    Het windows firewall scherm opent op het tabblad 'Algemeen'. Hier kan je de hele firewall uitschakelen of terug inschakelen. Bij uitgeschakelde firewall zal een waarschuwing telkens verschijnen rechts onder in uw taakbalk. Dit om u te herinneren dat hij uitstaat. Dit kan je gewoon negeren.
    In plaats van de volledige firewall uit te schakelen kan je ook aangeven dat de firewall enkel voor bestands- en printerdeling moet uitgeschakeld worden. Ga hiervoor bovenaan naar tabblad 'uitzonderingen'.



    Op het tabblad 'Uitzonderingen' kan je de programma's aanvinken waarvoor de firewall wordt uitgeschakeld. In het lijstje staat ook 'bestands- en printerdeling'. Hier moet dit dus aangevinkt zijn wil je deze functie gebruiken.
    Op het tabblad geavanceerd kan men verder gaan en kiezen voor welke netwerkverbinding en welk programma de firewall moet uitgeschakeld worden.



    4) Waar kan ik mijn netwerkgroep instellen?

    Indien men computers in een netwerkgroep opneemt om bestanden of printers te delen moeten alle computers in dit netwerk aanloggen in de zelfde werkgroep met een verschillende computernaam.
    Je kan dit instellen via instellingen/configuratiescherm. Kies daar voor 'systeem'.



    Op het geopende scherm vind je de instellingen.
    Bij punt 1 op het tabblad 'Computernaam' zie je de computernaam van de pc die uniek moet zijn in het netwerk.
    Bij punt 2 staat de werkgroep die voor alle pc's in het netwerk identiek moet zijn.



    Om deze instellingen te wijzigen moet men drukken op de knop 'Wijzigen'
    In dit vb zullen dus alle pc's in het netwerk 'THUIS' moeten zitten met verschillende namen zoals 'Peter', 'Jan', 'Piet' , ...



    5) Hoe kan ik pingen?

    Ping is een hulpprogramma dat bij windows wordt geleverd om de reactietijd te meten tussen twee computers in een netwerk.

    -Ga naar start/uitvoeren en typ in het venster 'CMD' wat staat voor commando venster.



    - Na dat men 'enter' drukt verschijnt het dos commando venster. Typ hier achter de commando prompt 'PING' een statie en dan het ip-adres van de andere pc in het netwerk.



    - Men ziet dat de andere pc nu antwoordt op een paketje van 32 bytes dat naar hem verzonden is. De tijd wordt aangeduid in milliseconden.



    - Mocht de andere pc niet bereikbaar zijn, wordt dit ook gemeld zoals in de onderstaande afbeelding.

    Laatst gewijzigd door compuchrisje; 27 October 2006 om 00:02

  2. De volgende 21 gebruikers bedanken PeterN voor deze nuttige post:

    chif (11 June 2009), compuchrisje ( 8 March 2007), Dexter (14 June 2008), dikkeveertiger ( 5 November 2007), Dirkske (14 September 2007), elchor (13 October 2008), fanasha ( 4 March 2007), heeren (18 October 2009), jack ( 3 July 2007), Jimmm ( 6 July 2008), lacer ( 5 September 2009), Larsman (27 July 2009), Luc@s (14 January 2007), misterkv ( 3 March 2008), oenneth (12 April 2008), Pjj (26 August 2008), Sille ( 3 July 2007), Torro124 (15 August 2010), wienne (27 November 2007), wolfskin ( 3 March 2007), xzar (11 January 2009)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Beleid Netwerken en Iinternetproviders
    Door PeterN in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 23 September 2006, 17:43
  2. ?servers?
    Door kingtommyboy in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 2 August 2006, 17:36
  3. netwerken probleempje
    Door greg in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 16 January 2006, 17:59

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •