Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Hybrid View

  1. #1
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts

    Powerpoint 2000 - 01 - Starten met powerpoint

    Inleiding

    Iedereen heeft al in zijn mail die mooie presentaties ontvangen van iemand: prachtige foto’s die elkaar afwisselen, mooie (al of niet) diepzinnige teksten. En dan hoor je opeens nog muziek erbij!
    Dit is een heel aparte manier om mails te sturen, aan iemand die je nauw aan het hart ligt, een goeie vriend, ook gebruikt om kettingmails te produceren, spijtig genoeg.

    Maar hoé je nu zoiets maakt? Iedereen kan het, zolang je maar het onderdeel Powerpoint van Office op je computer hebt staan. En moeilijk is het helemaal niet, sommigen maken er prachtwerken van. Met Powerpoint kan je bv je foto’s op een inventieve en mooie manier tot een hele voorstelling maken. Een uitstapje met de kinderen in woord en beeld, een weekendje op het strand of gewoon, om wat mooie dingen te delen met anderen.

    Powerpoint wordt zelfs in de bedrijfswereld veel gebruikt om bij vergaderingen voorstellingen te maken over de evolutie van het bedrijf, of om een nieuw procédé voor te stellen. In dat geval is er geen muziek, geen mooie teksten of afbeeldingen. Dàn is die presentatie bedoeld om visueel een vergaderingspunt te bekrachtigen. Dààr gaan we ons niet mee bezig houden, wel met de aangename manier ervan.

    Ik ben geen lerares in IT, dus wat ik hier vertel is niet de enige echte bijbel. Ook versies van Office kunnen hier en daar wat andere mogelijkheden of effecten hebben. Met een installatie van 2003 in ’t vooruitzicht, werk ik nu nog eventjes met Office 2000, omdat deze ook nog best de instellingen van vorige versies accepteert. Dus zelfs voorgangers uit 97 kunnen nog meedoen.

    Hoe starten?

    Met de standaardinstallatie zie je nog nergens een pictogram op je bureaublad, je moet dan via het menu Start even zoeken tussen de geïnstalleerde software.

    dit is het pictogram voor Powerpoint. Je kan het op je bureaublad zetten door de snelkoppeling vanuit je startmenu naar daar te slepen en met rechtermuisknop te kiezen voor “hierheen snelkoppeling maken”. Effect is niet zo gezellig: “snelkoppeling naar..” is wat langdradig, maar dat kan je ook aanpassen. Klik met rechtermuisknop op het pictogram en kies voor “Naam wijzigen”. Haal nu de overtollige tekst weg. Zo, dat ziet er beter uit!

    Als je er nu op dubbelklikt krijg je een opstartscherm, waarin je een keuze kan maken:

    • Wizard AutoInhoud: hiermee wordt elke stap met je doorgenomen voor je hele presentatie. Links zie je welke voorstellen je kan uitvoeren, stap voor stap. Geen probleem als je er ééntje wil overslaan.



      Een ontwerpsjabloon openen: dit zijn zowat kant-en-klare voorbeelden die je meteen kan gebruiken. Voorgekauwd? Doen we toch niet zeker!
    • Lege presentatie openen: hier begin je van het prille begin. Heb je niet meteen inspiratie, kan je nog altijd een sjabloon toevoegen.
    • Bestaande presentatie openen: als je even wat wil “cheaten”, kan je één van je opgestuurde pps-jes gaan bewerken. Ook niet netjes dus. Wel kan je een eigen presentatie openen, maar dan heb je deze lessen niet meer nodig.
    Voor dit eerste deeltje gaan we het niet zo uitgebreid doen, zodat beginners zich vertrouwd kunnen maken met de menu’s en de opdrachten. Zoek voor dit lesje enkele leuke foto’s op. Vind je er geen op je schijf? Dan mag je best eens een kijkje nemen in ons grafisch forum om daar een afbeelding te vinden die je graag wil gebruiken.
    Misschien best even pm sturen naar de maker of je toestemming krijgt.

    Wil je ook teksten gebruiken en heb je geen inspiratie? Dan vind je hier wel iets:
    http://www.minatica.be/showthread.php?t=30986


    Klik nu in je beginscherm op Lege presentatie openen. Nu heb je alwéér keuzes te maken. Kies gewoon het eerste uit het venster Auto-indeling. Dit geeft je dit:



    Als je nu met je muis klikt in het eerste vakje, kan je een tekst invoegen. Via het Menu – Opmaak – Lettertype, kan je een mooi lettertype uitzoeken en eventueel een kleur. Andere effecten op je tekst (vet, cursief, onderlijnd) kan je na selecteren van de tekst ook via datzelfde opmaakmenu toevoegen.


    Wil je niet een geprefabriceerde titel, dan verwijder je best die twee kadertjes door even met de linkermuisknop op de rand ervan te klikken en daarna de toets delete te gebruiken, of je sleept hem gewoon buiten het werkvenster. Je kan de roosters ook vergroten of verkleinen, met de handgreepjes.
    Om zelf een tekst ergens te plaatsen naar je eigen inzicht, moet je nu in het menu op Invoegen en Tekstvak klikken, met de muis zet je de cursor op een beginpunt vanwaar het vak moet beginnen en je sleept tot je denkt een voldoende groot vak te hebben. Nu zoek je je lettertype op, de grootte, de kleur. Past het tekstvak niet rond je tekst of is het te groot dan ga je met de cursor op de rand staan en sleept het met de linkerknop op het goeie formaat.
    We gebruiken niks dat ingesteld is, dus ook niet de vakken Titel en ondertitel, gooi die er dus maar uit en maak een tekstvak op eender welke plaats van je werkvlak en voeg er de tekst in, mét opmaak.

    Heb je je tekstje ingetypt en wil je er wat aan veranderen, moet je eerst binnen de regio van het tekstvak klikken, zodat de randen zichtbaar worden. Aanpassingen aan je tekst kan je doen door de tekst, of stukken ervan te selecteren en daarna de effecten toe te passen.

    Je tekstvak kan je zelf ook een lay-out geven. Hiervoor klik je binnen het tekstvakbereik en met het snelmenu uit de rechtermuisknop kies je voor Tekstvak opmaken. Test voor jezelf de verschillende mogelijkheden uit. Elke actie kan je ongedaan maken met de toetsencombinatie CTRL+z of door het pijltje in je menu tegen de klokrichting in.

    Zoals je ziet kan je aan een tekstvak al of niet randen toevoegen, kleur erin brengen, arceren, of zelfs semi-transparant maken. Een rand of kader hoeft niet altijd, vooral als je van plan bent om op de achtergrond nog een afbeelding of een structuur te plaatsen.


    Daarvoor klik je ergens op een lege plek in de dia met de rechtermuisknop en kies Achtergrond.

    Bevallen de kleurtjes daar niet, klik je op Meer kleuren en wil je nog wat meer, kies dan Opvuleffecten. Op het eerste tabblaadje kan je meerdere kleuren instellen en in welk patroon ze moeten verschijnen, wat in paintshop pro het “verloop” wordt genoemd.



    Ben je er nog niet tevreden mee, neem je het tweede tabje, daar kan je al een keuze maken uit standaard bitmaps, meegekomen met je office-installatie. Wil je nog verder gaan, kies dan voor Ander bitmappatroon. Nu kan je eender welke afbeelding vanaf je computer als achtergrond instellen, je kan er ook ééntje zoeken op het internet.


    Met het tabblad Patroon is het nogal duidelijk dat je dan een patroontekening krijgt; kijk gewoon even naar het resultaat. Een andere manier om een afbeelding van elders te plaatsen is via het tabje Figuur. Elke JPG, GIF of BMP kan hiervoor gebruikt worden. Voordeel ervan is dat het veel minder bytes kost dan bij gewoon via Figuur invoegen. Klik daarna op Toepassen (NIET op “Overal toepassen”, dan wordt elke dia hetzelfde en dat doen we niet). Hier nu een knallend voorbeeld van mijn achtergrond via bitmappatroon.


    Het begint gezellig te worden volgens mij. Maar… één dia is niks. We willen er méér.


    Daarvoor ga je alweer naar het menu Invoegen – Nieuwe Dia. Links zal je zien dat die netjes onder je eerste komt. In datzelfde deelvenster kan je van dia naar dia navigeren. Voeg er maar een paar toe, misschien tot 5 stuks? En probeer in elk deeltje een ander element van de opmaak toe te passen.

    Opslaan doe je via het menu Bestand – Opslaan als – geef je presentatie een naam, bv lespps1, (de extensie wordt automatisch ppt) en deponeer het in een map waar je het makkelijk kan terugvinden.

    Tik nadat je alle 5 de dia’s hebt bewerkt eens op F5, je zal je presentatie nu schermbreed kunnen bewonderen. Je kan telkens naar een volgende dia door op Enter of de spatiebalk te drukken.

    Opdracht: Powerpoint (ppt) deel 1
    Diapresentatie van 5 slides
    Toepassen van minstens 3 mogelijke achtergronden
    Toepassen van tekstvakken met en zonder opmaak
    Lettertypen en plaatsing
    Opslaan als…


    Uploaden kan je via deze uploader of je eigen webruimte, als je zo rijk bent.
    Plaats de uitwerking in dit forumonderdeel
    Dit lesje kan voor de meesten ietsje té eenvoudig lijken, maar geen nood. Er komen er nog!

    © Compuchrisje

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  2. De volgende 15 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Adnilleke (26 March 2007), Beatje (20 December 2006), Breskuz ( 1 February 2009), campus ( 2 January 2007), ekaya (11 January 2009), lindavancolen (22 December 2006), Lotus ( 8 June 2008), Mimosa (31 December 2006), nonkelpissous ( 2 April 2007), Nostradamus (23 July 2008), papypc (13 January 2007), Phil O'Sophe ( 2 January 2007), polmcfree (22 December 2006), siegy (20 December 2006), Vincent (31 May 2008)

  3. #2
    PC-Freak   2B's's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Schelle (Antwerpen)
    Berichten
    1.982
    Bedankjes
    2.082
    Bedankt
    2.797 keer in 1.121 posts

    kleine poging

    Op deze link heb ik een mini pps gezet. Gewoon een kleine test van een simpele jongen zoals ik (lol)
    http://download.yousendit.com/E86019586F23A574
    Bedankt. Omdat je mij bedankt.

  4. De volgende gebruiker bedankt 2B's voor deze nuttige post:

    Nostradamus (21 December 2006)

  5. #3
    PC-Freak   sykke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 June 2006
    Locatie
    8930 MENEN
    Berichten
    1.656
    Bedankjes
    2.129
    Bedankt
    2.794 keer in 1.540 posts
    Als je een beginner bent alvast chapeau;ben zelf nog niet aan zoiets geraakt maar ze zeggen oefening baart kunst!


  6. De volgende gebruiker bedankt sykke voor deze nuttige post:

    2B's (21 December 2006)

  7. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Die simpele jongen speelt met onze pietevoetekes haha. Als eindejaarswens is 't in elk geval origineel!

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  8. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    2B's (21 December 2006)

  9. #5
    PC-Freak   siegy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    in 'n huis met een dak erop
    Berichten
    611
    Bedankjes
    2.986
    Bedankt
    2.376 keer in 1.211 posts
    (sitaat 2B's)
    Op deze link heb ik een mini pps gezet. Gewoon een kleine test van een simpele jongen zoals ik (lol)
    ------------------------------------
    Hoi stoeferke 2B's ,,,,
    toch leuk gemaakt moet ik zeggen !!
    beginner ho' ho maar, jochy!!!!

    men komt'... en gaat met niets !
    siegy

  10. De volgende gebruiker bedankt siegy voor deze nuttige post:

    2B's (21 December 2006)

  11. #6
    PC-Freak   2B's's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Schelle (Antwerpen)
    Berichten
    1.982
    Bedankjes
    2.082
    Bedankt
    2.797 keer in 1.121 posts
    [/quote]
    Hoi stoeferke 2B's ,,,,
    toch leuk gemaakt moet ik zeggen !!
    beginner ho' ho maar, jochy!!!![/quote]


    Hé mannekes, over een goed forum mag toch gestoefd worden zeker!
    Bedankt. Omdat je mij bedankt.

  12. De volgende gebruiker bedankt 2B's voor deze nuttige post:

    siegy (22 December 2006)

  13. #7
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts
    Nouw simpele 2B`s 6a`s is onder de indruk...
    Vloog gisteravond bij mij vanalles over het scherm dacht ik ma zie hier veel meer vliegen...
    Alles past mooi in mekaar zeg...

    Wens jouw een goed uiteinde knallend begin...
    En vooral een gezond 2007 toe....

  14. De volgende 2 gebruikers bedanken Beatje voor deze nuttige post:

    2B's (25 December 2006), siegy (22 December 2006)

  15. #8
    Gevorderd   lindavancolen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Ruiselede
    Berichten
    157
    Bedankjes
    145
    Bedankt
    175 keer in 117 posts

    poging eerste les en volgende :-)

    Als ik 2B's presentatie zie, jawadde.
    Heb gewoon les 1 gevolgd en DIT is mijn resultaat.
    Nie veel zaaks, maar ken der dan ook de b* van

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beaaaaaatje Bekijk bericht
    Volgens mij gaan dat meer dan gezellige power pionts worden van jouw Linda..

    Ik heb in ieder geval bij je les 1 al met een brede glimlach naar je afbeeldingen zitten kijken...

    Hoop nog meer van je te zien lijkt me leuk
    Bedankt, maar de pps van 2de les is meer serieus.
    Voor diegene die hem willen bekijken, ALSTUBLIEFT
    Is niet van mijn gewoonte, omda ik vind dat er al genoeg miserie is en ik alles aan de luchtige kant probeer te bekijken.
    Maar deze mail zat al een jaar in mijn box, omdat ik de tekst zo mooi vond en heb hem anders nog nergens tegen gekomen. Ook een beetje als eerbetoon aan mijn moeder wou ik dit eens maken.
    Heb terug volgens de les gewerkt, had enkel 1 probleempje. Bij een van de laatste dia's wou ik zo een mooi vliegend duifje erop.
    Gewoon als gif openen, heel mooi.... in powerpoint....amai, dacht dat die duif zich dood ging vliegen, ocharme, 't beestje (denk dat ie zijn turbo had aangelegd)
    Heb der dan maar een elfje opgezet en mijn duifje rustig laten fladderen in mijn documenten :-(
    Laatst gewijzigd door lindavancolen; 22 December 2006 om 18:19 Reden: Update

  16. De volgende 2 gebruikers bedanken lindavancolen voor deze nuttige post:

    Beatje (21 December 2006), siegy (20 December 2006)

  17. #9
    PC-Freak   siegy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    in 'n huis met een dak erop
    Berichten
    611
    Bedankjes
    2.986
    Bedankt
    2.376 keer in 1.211 posts
    Het begin is er toch
    goed gedaan hoor !

    men komt'... en gaat met niets !
    siegy

  18. De volgende gebruiker bedankt siegy voor deze nuttige post:

    lindavancolen (21 December 2006)

  19. #10
    PC-Freak   sykke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 June 2006
    Locatie
    8930 MENEN
    Berichten
    1.656
    Bedankjes
    2.129
    Bedankt
    2.794 keer in 1.540 posts
    Alle begin is moeilijk zelf ik heb het nog niet gewaagd daarom proficiat.


  20. De volgende gebruiker bedankt sykke voor deze nuttige post:

    lindavancolen (21 December 2006)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Powerpoint 2007 - 01 Starten met powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 19 February 2012, 01:11
  2. Powerpoint 2007 - 16 - Een CD/DVD met powerpoint(s)
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 October 2009, 00:03
  3. Powerpoint 2007 - 15 - Youtube in powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 2 October 2009, 19:15
  4. Powerpoint 2007 - 02 - Nieuwe presentatie starten
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 20 April 2009, 00:52

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •