Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Hybrid View

  1. #1
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts

    Powerpoint 2000 - 02 - Gebruiken van werkbalken

    Lessenreeks Powerpoint deel 2


    Even wat info over het menu: net als alle office-toepassingen, kan je hier zelf beslissen welke onderdelen je zichtbaar wilt hebben en wat niet. Iemand die graag alles rechtstreeks klikbaar heeft kan de werkbalken boven en onderaan het werkscherm naar believen uitbreiden.

    Dit doe je via het menu – BeeldWerkbalken; een hele reeks standaardwerkbalken kan je daar al aanvinken. Helemaal onderaan kan je dan nog aanpassingen binnen die standaards doen. Maar denk er wel aan! Hoe méér balk hoe minder werkplek.

    Wie liever met de toetsen werkt, kan voor elke opdracht ook de juiste toetsencombinatie vinden in het menu, ze staan telkens net naast de opdracht, dit is wel even uit het hoofd leren natuurlijk.
    Persoonlijk vind ik dit voldoende voor mij:



    De werkbalk Tekenen vind je onderaan je scherm, net als bij Word.
    Zoals je ziet, staat daar ook Diavoorstelling (F5) zoals we in het eerste deel al hebben gezien. Bovenaan zie je 2 items: Normaal en Diasorteerder, dit is de weergave van je werk. Gewoonlijk start Powerpoint op in weergave normaal. Diasorteerder geeft een volledig beeld van heel je werk, de verschillende dia’s zullen dan verkleind op je scherm weergegeven worden.
    Met Overzicht wordt het linkse deelvenster benadrukt. Je kan daar per dia je werk nalopen en ook daar eventuele correcties aanbrengen in de tekst. (zie afbeelding)




    Waarom zie je van die andere dia’s geen tekst links? Heel eenvoudig, omdat ik niet de voorgestelde tekstruimte heb gebruik (titel – ondertitel), maar zelf tekstvakken heb ingevoegd.

    Dit krijg je met dia-sorteerweergave:




    Rechtsonder je werkscherm zie je Notities staan: dit wordt vaak gebruikt bij beroepspresentaties om de inhoud van het scherm te verduidelijken of als geheugensteuntje voor de voorsteller bij gecommentarieerde voorstellingen. Notities kan je ook uitschakelen in datzelfde menu-item Beeld.

    Saai nietwaar? Dus gaan we er nog iets aangenamers bijvoegen voor het evenwicht. Nu je achtergrond, tekst en de opmaak ervoor al kent, gaan we nu afbeeldingen bijvoegen. Met afbeeldingen wordt je bestand wel snel een flink stuk groter. Zoek dus geen bureaubladformaten, een maximum voor een nog mooi ogende powerpoint is 800*600 pixels. Kleinere afbeeldingen kan je met hoekgrepen vergroten, beter dit dan je pakketje te overladen.
    Een achtergrond zoals in de vorige les is nutteloos in het geval je een schermvullende afbeelding neemt. Vandaar mijn tip om sommige zaken niet op alle dia’s toe te passen. Dus enkel Toepassen en niet(!) op alle dia’s toepassen.

    Neem je presentatie van de eerste les, of maak een nieuwe, met minstens 5 dia’s (dit is geen must, het is enkel om de grootte van het bestand in te dijken).
    Kies een dia uit waar je een afbeelding wil invoegen. Klik daarna op het menu InvoegenFiguurUit Bestand. Standaard zal Mijn documenten geopend worden, staat daarin je map met afbeeldingen pik je die eruit.




    Je ziet onderaan meteen welke extensies door je powerpointversie worden ondersteund. JPG, GIF en PNG zijn de meest gebruikte. Is je afbeelding toch wat groot dan maak je in de map waar ze staat een kopie ervan en geef ze een andere naam. Met een programma als IrfanView of Picasa, of FaststoneImageViewer (zie forum Fotografie), kan je dat formaat lager zetten, kies daarna opslaan (save) en neem dan het nieuwe formaat afbeelding voor je ppt.

    Je afbeelding komt pardoes in het midden te staan, geen nood. Je kan ze naar eender waar in je dia slepen, vergroten met de hoekgrepen, verkleinen.
    Als je afbeeldingen gebruikt, wees dan voorzichtig met de achtergrond. Het geheel zou nogal schreeuwerig en druk kunnen overkomen. Op de afbeelding hierboven als achtergrond, is elk extraatje teveel van ’t goeie. Zelfs voor de fun mag het ook nog wel mooi ogen.
    Met kleinere afbeeldingen is er voldoende mogelijkheid om er meerdere op één dia te zetten, wil je er evenwel nog tekst bij hebben, moet je daar wel rekening mee houden. Teksten voeg je toe zoals in les 1, met het invoegen van een tekstvak. Dat kennen jullie al.

    De afbeeldingen zelf kan je ook nog bewerken.




    Selecteer de afbeelding door er gewoon even op te klikken, rechtermuisknop en kies uit het snelmenu: figuur opmaken. Dit kan ook via het menu OpmaakFiguur.
    Automatisch verschijnt een nieuw tabboekje op de tab Figuur.
    Het bijsnijden is nogal duidelijk, je kan aan alle kanten een deeltje bijsnijden, bv als er teveel wit of andere achtergrond te zien is. In het keuzevakje kleur zou uitleg ook overbodig moeten zijn, met helderheid en contrast kan je spelen met de schuifbalkjes. Bevallen al die aanpassingen je niet, dan gebruik je gewoon de knop rechtsonder Beginwaarden.

    Het tabblad Grootte is ook duidelijk. Je kan je afbeelding procentueel vergroten of verkleinen, al of niet de verhoudingen bewaren. Dat laatste uitschakelen kan leuk zijn voor komische effecten trouwens. Zo maak je van een slanke den een dikke matrone of net omgekeerd, of het resultaat mooi is, is natuurlijk wat anders.
    De optie Optimaal formaat kan soms helpen, maar is niet noodzakelijk.



    Via het tabje Positie ga je een vaste plek in de dia toekennen. Ook al verhuis je alle andere afbeeldingen en tekstvakken, dat ééntje blijft dan koppig staan.

    Met Kleuren en lijnen ga je achtergrondvlakken en randlijnen toevoegen aan je afbeelding. Test maar even de verschillende mogelijkheden uit in kleur, soort lijn, lijndikte. Je kan bv een pijl nemen als omlijsting, onderaan vind je de diverse mogelijkheden. Bij een verder uitgewerkte presentatie gaan we dit onderdeel wel gebruiken, bij animatie.
    Enkele mogelijkheden zie je hier:




    Wil je IN een afbeelding iets benadrukken kan dat ook: kijk onderaan links van je werkblad of je de werkbalk Tekenen hebt staan. Hier vind je ook Autovormen:



    Je kan je selectie rechthoekig of ovaal maken met de standaardvorm, maar ook een keuze maken in het lijstje naast AutoVormen. Klik op het driehoekje rechts ervan.
    Eerst lijkt het of die autovorm je afbeelding heeft afgedekt, maar dààr kan je ook wat aan doen. Selecteer het vlakje zodat je met rechtermuisknop uit het menu autovorm opmaken kan selecteren.


    Kies in Kleuren en Lijnen welke opmaak je voor je autovorm wil hebben. Je kan het volledig doorzichtig maken (transparant), maar mét stevige randen of gearceerd, of semi-transparant. (zie mijn vb)


    Als je kleuren en lijnen goed leert gebruiken, hoef je niet eerst een afbeelding te hebben, je kan ze zelf al als decoratie gebruiken. Vooral bij het animeren van je ppt kan dit heel mooie effecten hebben.
    Via de werkbalk Tekenen kies je lijnen, pijlen of autovormen en maakt er een combinatie van. Wil je een vierkant, rechthoek of driehoek met losse lijnstukken, zorg er dan wel voor dat ze op de hoeken in één punt uitkomen. Om de opmaak te verzorgen moet je ook elk onderdeel apart bewerken, zorg dus dat je de instellingen onthoudt.

    Nog ander effect is schaduw en 3-D, dat kan je iets verderop die werkbalk Tekenen vinden.


    Even nog terzijde ivm afbeeldingen, je kan ook een kant-en-klare animatie invoegen, of zelf gemaakt in Jasc Animation Shop (zie lessen grafisch op dit forum), een aanrader!! Of ééntje van internet “geleend”. Tijdens het afspelen (F5) van je voorstelling zal deze rustig zijn turnoefeningetjes doen vooraleer over te schakelen naar de volgende dia.

    Het lesuurtje zit er weer op! Probeer alles van dit lesje uit, plak de dia’s na die van het eerste lesje, zodat alles in één bestand blijft staan en sla op onder dezelfde naam. Zo kan je je eigen vorderingen verzameld zien.

    Upload je werkje via www.yousendit.com, www.megaupload.com, ….. en post de link in het forum uitwerking lessen.

    Succes! En tot de volgende les!

    © Compuchrisje
    Laatst gewijzigd door compuchrisje; 21 November 2006 om 23:33

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  2. De volgende 10 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Adnilleke ( 3 April 2007), Beatje (20 December 2006), lindavancolen (21 December 2006), Lotus ( 8 June 2008), nonkelpissous ( 2 April 2007), Nostradamus ( 4 November 2006), papypc (13 January 2007), Phil O'Sophe ( 2 January 2007), polmcfree (22 December 2006), siegy (20 December 2006)

  3. #2
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts

    Les 2 2006-2007

    http://nl.swoopshare.com/file/8a24e8...scheid&lang=nl

    Heb je les 2 goed gelezen en alles geprobeerd wat erin stond...
    Alles ervan begrepen heb alleen niet alles toegepast..
    Vond het dan te druk worden..
    Ga het zeker gebruiken in de komende pps...
    Dit keer ook maar 2 fotoos gebruikt...
    Bedankt CCtje voor les 2

  4. De volgende gebruiker bedankt Beatje voor deze nuttige post:

    compuchrisje (24 December 2006)

  5. #3
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Ik sta perplex! Dit is prachtig, magnifiek, etc etc etc in opklimmende volgorde. En dàt allemaal door die twee lesjes?
    Beaatje I love youuuuu!!

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  6. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Beatje (24 December 2006)

  7. #4
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts
    Same here
    Yeps door de 2 lessen...
    Als je de basis maar een beetje weet en de bijbehorende knopjes

  8. De volgende gebruiker bedankt Beatje voor deze nuttige post:

    compuchrisje (24 December 2006)

  9. #5
    Gevorderd   lindavancolen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Ruiselede
    Berichten
    157
    Bedankjes
    145
    Bedankt
    175 keer in 117 posts
    Kreeg der gewoon kippevel van, zó mooi!
    Echt, hoedje af.

  10. #6
    Gevorderd   lindavancolen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Ruiselede
    Berichten
    157
    Bedankjes
    145
    Bedankt
    175 keer in 117 posts

    2 vliegen in éne klap

    2de lesje had ik eigenlijk bij mijn eerste gezet. Denk niet dat da de bedoeling was.

    LES2

    Deze mail zat al een jaar in mijn box, omdat ik de tekst zo mooi vond en heb hem anders nog nergens tegen gekomen. Ook een beetje als eerbetoon aan mijn moeder wou ik dit eens maken.
    Heb terug volgens de les gewerkt, had enkel 1 probleempje. Bij een van de laatste dia's wou ik zo een mooi vliegend duifje erop.
    Gewoon als gif openen, heel mooi.... in powerpoint....amai, dacht dat die duif zich dood ging vliegen, ocharme, 't beestje (denk dat ie zijn turbo had aangelegd)
    Heb der dan maar een elfje opgezet en mijn duifje rustig laten fladderen in mijn documenten :-(

  11. De volgende 3 gebruikers bedanken lindavancolen voor deze nuttige post:

    compuchrisje (31 December 2006), Nostradamus (30 December 2006), siegy ( 1 January 2007)

  12. #7
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Bij twee moest ik wel ff slikken met de inhoud, technisch heb je zowat alles uitgevoerd wat gezegd was in het lesje en nog op een fijne manier! Het elfje paste er prima bij hoor. Wel opletten met het invoegen van afbeeldingen dat je niemands creaties inpikt zonder toestemming.
    'k Vind trouwens dat mijn leerlingen het hier beter doen dan de lerares

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  13. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    lindavancolen ( 1 January 2007)

  14. #8
    Gevorderd   lindavancolen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Ruiselede
    Berichten
    157
    Bedankjes
    145
    Bedankt
    175 keer in 117 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    Bij twee moest ik wel ff slikken met de inhoud, technisch heb je zowat alles uitgevoerd wat gezegd was in het lesje en nog op een fijne manier! Het elfje paste er prima bij hoor. Wel opletten met het invoegen van afbeeldingen dat je niemands creaties inpikt zonder toestemming.
    In drie kreeg ik de hik toen la Esterella begon te jodelen, volgens mij ben je uit de vlonders haha.
    'k Vind trouwens dat mijn leerlingen het hier beter doen dan de lerares
    Heb al wa van alles gevolgd van pc-lessen, maar powerpoint interresseerde me nie om te volgen, omdat ik het eigenlijk toch niet van plan ben te gebruiken. Zomaar klakkeloos uit een boek of dergelijke beginnen...is niks voor mij.
    Maar nu ik door jou de kans kreeg die lesjes te volgen èn omdat ik die tekst voor 2de lesje zo mooi vond, wou ik dit toch eens doen. Enne, ben blij dat ik er aan begonnen ben, dus, ne hééélé grote merci
    (al krijgt mijn ventje soms grijs haar van al den tijd dat ik aan de pc zit )
    Ik kijk wel goe of dat er geen copyright op rust op afbeeldingen en dergelijke.

  15. #9
    Erelid   Joga's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 July 2005
    Locatie
    Eeklo
    Berichten
    2.095
    Bedankjes
    1.439
    Bedankt
    1.303 keer in 821 posts
    Ziet er allemaal heel mooi uit

  16. De volgende gebruiker bedankt Joga voor deze nuttige post:

    lindavancolen ( 1 January 2007)

  17. #10
    PC-Freak   siegy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    in 'n huis met een dak erop
    Berichten
    611
    Bedankjes
    2.986
    Bedankt
    2.376 keer in 1.211 posts
    Prachtig gedaan Linda ;
    echt de moeite waard hoor en je ventje zal 't ook wel mooi vinden !

    men komt'... en gaat met niets !
    siegy

  18. De volgende gebruiker bedankt siegy voor deze nuttige post:

    lindavancolen ( 1 January 2007)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Powerpoint 2007 - 15 - Youtube in powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 2 October 2009, 19:15
  2. Gezongen tekst gebruiken in powerpoint
    Door zani in forum Office
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 8 January 2008, 17:34
  3. Powerpoint 2000 - 01 - Starten met powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 1 January 2007, 13:52

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •