Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Beginner  
    Geregistreerd
    24 February 2006
    Berichten
    5
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Wat met mijn oude lenzen ?

    Beste,

    ik ben in het bezit van een analoge reflexcamera zijnde een Canon Eos 500N met hierbij twee lenzen zijnde een EF 28-80 mm en een EF 80-200 mm.
    Nu zou ik mijn graag een digitale reflexcamera aanschaffen zoals bv een Canon Eos 400D of een Eos 350D.
    Nu is mijn vraag : kan ik mijn oude lenzen nog gebruiken of zijn ze nog enkel goed om te verkopen met mijn oude toestel ?
    Indien ze nog goed zijn, wat geeft dat dan voor (vervalst) resultaat voor mijn foto's.
    Ik heb al gehoord dat het dan geen breedhoek meer is en iets in verband met de brandpuntsafstands, maar ik snap er niks van.

    Vriendelijke groeten,
    Xeno

  2. #2
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    Xeno, dat is een probleem die vele mensen zich afvragen hoor.
    Door de meeste fabrikanten wordt er met geen woord over gerept in hun reclame of die mogelijkheid bestaat.
    Dat is wel te verstaan omdat deze de bijbehorende lenzen van hun digitaal product willen verkopen. Lenzen die dan wel heel duur in aanschaf zijn.
    Je zal natuurlijk ook wel begrijpen dat ik niet ieder cameramerk en type ken.
    Doch heb ik in het blad Netwerk wel een toestel gevonden van de fabrikant Sony die dit wel vermeld bij zijn eerste digitale spiegelreflex camera Sony Alpha DSLR-A100. Uiteraard moet het systeem van lensbevestiging (vatting) wel hetzelfde zijn.
    Ook de Pentax*istDL is een camera die deze mogelijkheid heeft.
    Als deze merken die mogelijkheden bieden, 'denk' ik wel dat er grote kans is dan Canon deze ook heeft.
    Maar bij sommige merken is de vatting van hun digitale spiegelreflex camera namelijk niet meer hetzelfde als bij hun analoge toestellen.
    Hier ook even goed op letten dus.
    Probeer dit eerst even uit 'voor' je eventuele aankoop van de Canon Eos 400D of een Eos 350D.
    Vraag ook een duidelijke uitleg aan de verkoper van dit toestel, alhoewel de meningen van sommige verkopers wel verschillen zoals we wel weten
    Ik hoop dat deze uitleg je al 'iets' verder heeft geholpen.
    Laatst gewijzigd door Nostradamus; 30 November 2006 om 16:29
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  3. #3
    Expert   boneless's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 May 2006
    Locatie
    Oklahoma City
    Berichten
    944
    Bedankjes
    268
    Bedankt
    787 keer in 373 posts
    Je kunt ze over het algemeen wel gebruiken.

    Het punt is dat de chip die de film vervangt kleiner is dan de film. De verhoudingen van je lens veranderen dus. Ik weet de factor niet meer. Volgens mij 1.5 ofzo...

    Oplossing is om een andere camera te kiezen, maar die zijn heeeeel wat duurder...


  4. #4
    Gevorderd   atlantis's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    grimbergen
    Berichten
    385
    Bedankjes
    126
    Bedankt
    51 keer in 33 posts
    normaal gezien kan je de lenzen blijven gebruiken; zeker als die AF zijn. Ik heb thuis nog een Tamron70-210 vana mijn analoge Canon 1000FN, en die werkt perfect op de Canon 350D. Zelf heb ik nu de sony Alpha, en heb onlangs een minolta 70-300 gekocht die zonder probleem werkt. Wat boneless zegtis correct: daar de chip van de dslr kleiner is dan de 36x24 film, moet je die met 1,5 vermenigvuldigen (cropfactor). Een 70 mm lens werkt dan zoals een 105mm ongeveer.

  5. #5
    Beginner  
    Geregistreerd
    24 February 2006
    Berichten
    5
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Thx,
    heb dus inderdaad de 350d van Canon gekocht met de kitlens en heb mijn oude 80-200 lens er eens op geprobeerd en inderdaad het werkt.
    Nu moet ik gaan uitzoeken hoe de camera werkt want hierin ben ik nog een leek (diafragma en sluitertijden).
    Zal eens surfen op het net en kijken of ik nergens geen cursus digitale fotografie vind die uitgelegd is in mensentaal.

    Ga ook eens proberen of mijn minolta-flits 2500D erop werkt.
    Mijn oude flits van Edixa F-300 dewelke werkte op mijn analoge Eos die synchroniseert blijkbaar niet op mijn digitale.
    Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg ?

  6. #6
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    xeno, proficiat met je nieuw toestel
    Bij de aankoop van een nieuw toestel heb je natuurlijk altijd wat tijd nodig om dit goed te leren kennen.
    De meeste mensen zijn daar wel wat ongeduldig in.
    Het verschil is dikwijls heel groot van fabrikant tot fabrikant hoe die de werking er van uitlegt in de bijgesloten gebruiksaanwijzing. Ik ken prima camera's van gekende merken waarvan de gebruiksaanwijzing spijtig genoeg niet in 'mensentaal' geschreven is en die ik dus (de uitleg) 'waardeloos' vind.
    Het verschil van analoog naar digitaal is wel een aanpassing, maar meer van de technische kant, zoals je hier http://www.minatica.be/showthread.php?t=38403 kan lezen.
    De fotografische kant blijft wel degelijk hetzelfde.
    Fotografie is fotografie en daar zit de fotograaf voor het grootste deel tussen, niet alleen de camera.
    Als men eerst een camera heeft gehad met automatische scherpstelling/sluitertijd/diafragma is het ook wel een overstap naar diafragma- en sluitertijdvoorkeuze daar deze veel meer mogelijkheden biedt dan automatisch.
    Het beste is dus om eerst je camera goed te leren kennen met al zijn mogelijkheden en deze eens uit te proberen.
    Beaaaaaatje heeft de Canon EOS 400D http://www.minatica.be/showthread.php?t=40515 pas gekocht (ze gaat daar een cursus van volgen) en hier kan je haar resultaten al eens bekijken: http://www.minatica.be/showthread.php?t=39221&page=4

    "Zal eens surfen op het net en kijken of ik nergens geen cursus digitale fotografie vind die uitgelegd is in mensentaal."
    Geen schrik hebben hoor xeno, ik spreek ook mensentaal
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  7. #7
    Gevorderd   atlantis's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    grimbergen
    Berichten
    385
    Bedankjes
    126
    Bedankt
    51 keer in 33 posts
    als je er zeker van bent dat je analoge flits past op een digitale camera, dan pas mag je er hem opzetten. Anders riskeer je dat door het verschil in 'stroom' je dslr naar de vaantjes is!

    voor de cursus hier een link: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artik...1.htm#aperture
    http://forum.belgiumdigital.com/
    http://www.raym.deds.nl/
    en verder zijn er een aantal boeken te koop die je haarfijn alles uitleggen.
    Laatst gewijzigd door atlantis; 11 December 2006 om 21:46

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. oude pc
    Door dagini in forum Windows
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 22 September 2006, 19:43
  2. HD van me oude pc in mijn andere pc installeren
    Door psver in forum Opslagmedia
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 28 July 2006, 18:17
  3. oude pc
    Door jekrussek in forum Windows
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 6 June 2006, 17:24
  4. Mijn muis doet gek en ik wil mijn harde schijf leegmaken maar volledig mijn pc op nul
    Door chrisje6969 in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 31 October 2005, 20:41

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •