Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 97

Hybrid View

  1. #1
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts

    [Tip 10] Dichtbij- en Macrofotografie

    Reeds beknopt beschreven in [Tip 06] Fototips en trucs:

    6 - Waag je ook al eens meer aan dichtbij- (close-up) en macrofoto’s van planten, bloemen en allerlei onderwerpen.

    - Bloemen en planten buiten fotograferen is in het begin niet zo gemakkelijk als het lijkt.
    De grote boosdoener hierbij is de wind, het minste zuchtje wind geeft bewegingsonscherpte met als resultaat onscherpe foto’s.
    Oefen dit om te beginnen eerst in huis indien mogelijk.
    - Ook heel belangrijk is dat je bij het volledig indrukken van de ontspanknop je camera volledig stil houdt.
    - Indien je geen al te ‘vaste’ hand hebt of de belichtingstijd te lang is, maak je beter gebruik van een statief.
    - Bij macrofotografie (met autofocus) is het diafragma meestal groot (grotere lensopening = kleiner f getal) en daardoor de scherptediepte heel miniem, omdat je met de lens dicht bij het onderwerp komt of je de optische zoom gebruikt.
    - Dus hoe dichter met je lens bij je onderwerp, hoe minder scherptediepte.
    - Dit kan je direct zien op je lcd schermpje bij het half indrukken van de ontspanknop wanneer deze dan scherp stelt.
    - De AF mode (in je menu) zet je best > scherp stellen op een punt. Zodat je op het lcd schermpje een klein vierkantje hebt staan ipv een rechthoek voor het scherp stellen.
    - Lees in uw gebruiksaanwijzing van de camera hoe dicht u met de lens tot het onderwerp kunt komen in de voor instelling macro (het symbool met het bloemetje).
    - Zet ook je flits uit, deze heeft toch geen nut indien je heel dicht met je lens bij je onderwerp bent.
    - Bij het gebruik van de optische zoom kan je hier wel kiezen of je met de flits wil werken of niet.
    - Vermijd ook dat je in je eigen licht gaat staan bij zonneschijn of kunstlicht.

    - Een goed hulpmiddeltje is een stuk wit karton of een karton omwikkeld met zilverpapier en een helpende hand die dit kan richten, zodat het weerkaatsende licht op je onderwerp schijnt.
    - Stel je ISO waarde niet boven 100, dit om geen ruis in je foto’s te krijgen.
    De charme van dichtbij- en macrofotografie is dat de kleinste beelddetails heel scherp worden weergegeven.
    Er treden details naar voor waar men anders niet zo op let.
    Hieronder kan je een paar voorbeelden bekijken van verschillende onderwerpen:



    Boomzwammen




    In de late namiddag met lage zonnestand


    Structuur van touwen


    Deze foto van mijn poserende kat is genomen zoals boven beschreven scherp stellen op een punt (juist boven zijn neusje), hier ingezoomd in 'macrostand'.


    Close


    Closer


    Close


    Closer
    Op deze foto kan je goed het verschil in scherptediepte zien tegenover de foto er boven. Deze foto heb op ik 6 cm van de kastanje genomen. De bladeren en het achterste deel van de bolster zijn hier onscherp.



    Bij insecten moet men een beetje geduld hebben en ook een portie geluk dat ze 'willen' blijven zitten.
    Deze foto is genomen zoals boven reeds beschreven: AF mode in je menu, scherp stellen op een punt.
    Hier scherp gesteld op het insect, ontspanknop half ingedrukt gehouden en iets naar beneden en links gericht. Daarna pas de ontspanknop volledig ingedrukt zodat het insect op een 'sterk' punt komt te staan zoals beschreven in [Tip 07] Compositie - Beeldopbouw.



    Idem zoals vorige foto.


    Deze foto van een hardwerkende spin wou ik jullie niet onthouden.

    Zoals bij alle onderwerpen in de fotografie, kan ik steeds maar richtlijnen geven om je (proberen) te helpen betere foto’s te nemen.
    Veel hangt ook af van de plaatselijke omstandigheden zoals het weer, de belichting, je eigen creativiteit en dergelijke meer.
    Omdat we toch niet meer gebonden zijn aan ‘filmrolletjes’ en de ontwikkeling er van kunnen we gerust wat meer oefenen om betere foto’s te leren nemen.
    Zeker met het voordeel dat we deze nu direct kunnen bekijken en indien deze niet aan onze eisen voldoen er dadelijk nieuwe kunnen nemen.
    Het geeft dan ook altijd een prettig gevoel dat jezelf tevreden bent met de foto’s die je genomen hebt en die aan je verwachtingen voldoen.

    Meer voorbeelden over dit onderwerp kan je hier bekijken (in groter formaat) bij 'uitwerking eigen design' Nostra.

    Ik wens je veel fotoplezier en succes toe.

    © Nostradamus

    Zoals alle berichten op dit forum, zijn ook deze lessen auteursrechterlijk beschermd.
    Duplicatie van de lessen, afbeeldingen en foto’s in welke vorm ook is in strijd met de Belgische wetgeving zonder voorafgaande toestemming van de auteur.




    Laatst gewijzigd door Nostradamus; 22 February 2007 om 16:57
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  2. De volgende 17 gebruikers bedanken Nostradamus voor deze nuttige post:

    100prismas ( 4 April 2010), Adnilleke (24 April 2007), compuchrisje (19 February 2007), delinquente (16 August 2007), Dito ( 7 April 2010), fastmario (23 February 2008), Iced Dragon ( 6 January 2008), Koshke (28 February 2007), lidy (11 October 2009), meert (27 November 2007), minQkel (31 August 2008), Mp3Tjoeper (19 February 2007), PeterN (25 May 2007), Pjj (14 April 2008), Slayer666 ( 3 March 2008), speedy (20 February 2007), Vincent (13 April 2008)

  3. #2
    Geek  
    Geregistreerd
    9 August 2005
    Locatie
    Waregem
    Berichten
    2.046
    Bedankjes
    14.939
    Bedankt
    4.912 keer in 1.768 posts




    Opname met Nokon D80
    AF-S DX Zoom Nokkor 18-135mm f/3,5 - 5,6 IF-ED
    in macro-stand

  4. #3
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts









    Eerste wilde ik structuur van de sneeuw op de denneappel proberen te laten zien...
    Tweede wilde ik het ijs laten zien nadat het gevroren had
    Derde de ijsdrup iets meer van de achtergrond erbij gepakt
    Vierde vandaag genomen we zijn het bakhuisje aan het verbouwen en dit komt strak als onderlaag op de vloer...
    Heb daar de witbalans anders ingesteld zodat er een blauwe kleur overheen kwam vond de zilverkleur die het was wat saai...
    AF punt in het midden gezet in het groot is die mooier door het verkleinen toch wat in mekaar gedrukt....

    Mooi geworden je bloemen eplerra..
    Mijn moeder heeft die plant ook altijd zo mooi in de bloei ik krijg dat nooit voor mekaar denk dat ik er te weinig tegen praat
    Laatst gewijzigd door Beatje; 22 February 2007 om 21:01

  5. De volgende gebruiker bedankt Beatje voor deze nuttige post:

    eplerra (23 February 2007)

  6. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Vorige week vroor het 's nachts, 's ochtends een witte nevel over de velden en een dito laagje op struiken, maar de ijsdruppeltje aan ons boompje vond ik wel mooi.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  7. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    eplerra (23 February 2007)

  8. #5
    Geek  
    Geregistreerd
    9 August 2005
    Locatie
    Waregem
    Berichten
    2.046
    Bedankjes
    14.939
    Bedankt
    4.912 keer in 1.768 posts
    Mooie opnames , Beaaaatje en Compuchrisje met veel oog voor detail. Ik zie dat de struiken en boompjes terug in knoppen komen zodat we binnenkort de voorjaarsbloesems en de ontluikende bloemen in al hun pracht gaan kunnen fotograferen. Ik kijk er al naar uit.

  9. De volgende gebruiker bedankt eplerra voor deze nuttige post:

    Beatje (13 March 2007)

  10. #6
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    Mooie foto's Eplerra, Beaaaaaatje en CCtje
    Beaaaaaatje de foto van de 'onderlaag' is ook een mooi 'specialleke' hoor
    CCtje: "Vorige week vroor het 's nachts, 's ochtends een witte nevel over de velden en een dito laagje op struiken, maar de ijsdruppeltjes aan ons boompje vond ik wel mooi."
    Zal wel mooi zijn geweest zijn allemaal CCtje, spijtig genoeg heb ik hier niet veel 'winterbeelden' gezien
    Eplerra:"Ik zie dat de struiken en boompjes terug in knoppen komen zodat we binnenkort de voorjaarsbloesems en de ontluikende bloemen in al hun pracht gaan kunnen fotograferen. Ik kijk er al naar uit. "
    Ik ook hoor Eplerra
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  11. De volgende 2 gebruikers bedanken Nostradamus voor deze nuttige post:

    Beatje (13 March 2007), eplerra (23 February 2007)

  12. #7
    Expert   speedy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Peer
    Berichten
    858
    Bedankjes
    1.794
    Bedankt
    1.726 keer in 635 posts
    Zeer mooie foto's Eplerra, Beaaaatje, Chrisje.

    Hier ook enkele bloemen genomen tijdens een weekendje Duitsland (Cochem)






    Genomen in de macro stand. Camera Travelier
    DC-8300. Moet nog even oefenen.

  13. De volgende gebruiker bedankt speedy voor deze nuttige post:

    eplerra ( 1 March 2007)

  14. #8
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    "Moet nog even oefenen."
    Mooie foto's toch al Speedy
    En met het oefenen zullen ze steeds maar beter worden hoor
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  15. De volgende gebruiker bedankt Nostradamus voor deze nuttige post:

    speedy (24 February 2007)

  16. #9
    Geek  
    Geregistreerd
    9 August 2005
    Locatie
    Waregem
    Berichten
    2.046
    Bedankjes
    14.939
    Bedankt
    4.912 keer in 1.768 posts

    Opnames uit de ontwakende tuin...







    dit is een sierjeneverbessenstruik, bloeit weelderig in het voorjaar maar produceert jammer genoeg geen jenever!






    Dat is die struik waar die gele zgn "kweeperen" aan groeien.....



    rhodondendronknop, bloem in voorbereiding

    Foto's genomen met Nikon D80. Objectief AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5 - 5.6 G IF-ED; in stand macro; genomen uit de hand zonder statief.
    Nabewerking PSP XI.

  17. #10
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts






    Gisteren ook weer aan het buikschuiven geweest...
    Eerste 2 van achteren genomen<als iemand een andere woordkeuze weet graag>
    Ma goe denk probeer de schaduw erin te krijgen...
    Wilde dat bij de derde ook proberen de onderste bloem zou dan in de schaduw moeten zitten mislukt dus.. en als ik nu de kleuren van dezelfde bloemen bij eplerra zie denk ik dat door de zon de kleur te licht geworden is dus met dit zonlicht toch camera anders instellen of op een ander tijdstip gaan..denk ik...
    Complimenten voor de andere blommetjes mooie dieptes en kleuren staan erbij

  18. De volgende gebruiker bedankt Beatje voor deze nuttige post:

    eplerra (13 March 2007)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •