Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Apple of Linux

  1. #11
    Gevorderd   smurfslover's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    421
    Bedankjes
    58
    Bedankt
    54 keer in 50 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nojs Bekijk bericht
    Kan het zijn dat linux en mac dicht bij elkaar liggen. Want ik had eens een USB stick die op een mac gebruikt werd en daar stond een verborgen bestand op:
    de map .Trash

    en ik weet dat .trash ook de map is in linux ...
    Inderdaad Mac en Linux lijken nogal op elkaar omdat ze beiden op Unix gebaseerd zijn.
    Zo ook BSD en Solaris. Maar voor de rest zijn meer verschillen tussen de twee systemen dan gelijkenissen.

  2. #12
    Gevorderd   permee's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 May 2005
    Locatie
    Deurne
    Berichten
    237
    Bedankjes
    79
    Bedankt
    57 keer in 43 posts
    Ja linux is een kernel gebaseerd op minix,een unix derivaat ( ....) en apple is gebaseerd op free bsd als ik mij niet vergis.Ook lijkt de windowmanager van mac osx tiger verdacht veel op gnome.... maar eerlijk hier werkt wel degelijk alles out of the box !!
    Vor iemand die geen crack is in die dingen is mac en apple een godsgeschenk.

    Apple Intel iMac 20" 2Gb
    An Apple a day keeps the Doctor away.

  3. #13
    Gevorderd   smurfslover's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    421
    Bedankjes
    58
    Bedankt
    54 keer in 50 posts
    Volgens Wikipedia is OSX unix-gebaseerd.

    Mac OS X (official IPA pronunciation: /mæk.oʊ.ɛs.tɛn/) is a line of proprietary, graphical operating systems developed, marketed, and sold by Apple Inc., the latest of which is pre-loaded on all currently shipping Macintosh computers. Mac OS X is the successor to the original Mac OS, which had been Apple's primary operating system since 1984. Unlike its predecessor, Mac OS X is a Unix-like operating system built on technology that had been developed at NeXT through the second half of the 1980s and up until Apple purchased the company in early 1997.
    Wikipedia over OSX
    Wikipedia over Linux
    Laatst gewijzigd door smurfslover; 2 May 2007 om 21:42

  4. #14
    Gevorderd   permee's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 May 2005
    Locatie
    Deurne
    Berichten
    237
    Bedankjes
    79
    Bedankt
    57 keer in 43 posts
    Nog een "klein" plusje is dat zowel de machines als het besturingssysteem gemaakt worden door Apple Inc. Kwestie van tunen en lekker functioneren kan dit haast niet verbeterd worden door een software bedrijf dat een "universeel" besturingssysteem tracht te bouwen.
    Hoewel windows xp gemakkelijk in gebruik was had ik vele malen spontane reboots,geen ramp maar ook niet echt leuk.XP was oem en steun bij M$ was dus geen optie.De foutmelding was dat er een apparaatstuurprogramma een crash veroorzaakte.De welke echter?????
    Mijn betoog komt op het volgende neer:er zijn veel meer verschillende pc configuraties die windows draaien,dan dat er configuraties zijjn die mac draaien,dus drivers en dergelijke zijn makkelijker bij te houden voor het moederbedrijf....en dus minder vaak "foutjes" bij een upgrade of update van driver(s).

    PS: er zijn wel uitzonderingen voor windows ook natuurlijk,maar het gaat om het principe dat M$ zijn ( of haar ) OS trachtte te verkopen als " universeel" tewijl dat voor de leek dikwijls ergernissen opleverde.

    Mvg,
    McPermee

    Apple Intel iMac 20" 2Gb
    An Apple a day keeps the Doctor away.

  5. #15
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Als ik als leek op gebied van Mac én Linux een mening mag hebben, vooral gebaseerd op veel lezen van info van anderen (en niet alleen hier).
    Permee scoort hier een punt: MS is té wispelturig, téveel bezig met nieuwer en (niet altijd) beter. Het zet eerst een auto op de markt en gaat dàn zoeken naar de geschikte brandstof (vergelijking). Maar we zijn eraan gewend geraakt omdat er nog niks anders bestond, toch niet in de ogen van de leek. En in alle opleidingen was het standaard, dus is het normaal dat de meeste mensen hier nog even blijven aan vasthouden. Het gekende speelt hier de grootste rol.
    Getuigenissen van Mac-gebruikers spreken boekdelen, het nadeel van de iets mindere waaier aan beschikbare software, wordt dan weer opgeheven door het niet noodzakelijk moéten gebruiken van 'defensie-progs'. Sommigen willen bewijzen dat Vista zelfs een aangeklede XP is met Mac-namaakjes.
    Op forums van Linux gebruikers zit ik zeker met grote ogen te kijken. Volgens mij is Linux dé knutselbank van de pc-gebruiker. Alles wat erop komt en hoé, dat doe je allemaal zelf. Je systeem draait op de manier dat je zelf wilt en eventuele problemen kan je met de groter wordende groep gebruikers als hulp oplossen. Terug naar de roots, op een heel letterlijke manier, want Linux lijkt de mensen terug dichter bij elkaar te brengen.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  6. #16
    Gevorderd   permee's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 May 2005
    Locatie
    Deurne
    Berichten
    237
    Bedankjes
    79
    Bedankt
    57 keer in 43 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    ....Op forums van Linux gebruikers zit ik zeker met grote ogen te kijken. Volgens mij is Linux dé knutselbank van de pc-gebruiker. Alles wat erop komt en hoé, dat doe je allemaal zelf. Je systeem draait op de manier dat je zelf wilt en eventuele problemen kan je met de groter wordende groep gebruikers als hulp oplossen. Terug naar de roots, op een heel letterlijke manier, want Linux lijkt de mensen terug dichter bij elkaar te brengen.
    Voor ik deze mac kocht was ik ook vaak met linux bezig.
    Ik ben echter opgegroeid voor de informatica boom in de huiskamers en dus eigenlijk een leek.
    Veel linux fora zijn inderdaad heel vriendelijk en gedienstig ( debian ubuntu ed) maar als je de pech hebt een gentoo achtig rtfm ( read the f***ing manual) antwoord te krijgen ,worden er bij ondergetekende wenkbrauwen gefronst. Ik begrijp dat de ontwikkelaars er constant mee bezig zijn maar als ze linux willen verbreidden zullen ze toch moeten aannemen dat er mensen zijn die niet constant met het programmeren/compileren bezig zijn.
    Linux is volgens mij nog beter dan Mac,maar vereist toch wat meer kennis.Beter wegens flexibeler,maar dat heeft een kaartje en dat heet kennis.Kennis van zaken,soft- en hardware,want op mijn nforce2 bord had ik problemen met de xorg drivers om maar iets te noemen en die kwamen er wel zonder waarschuwing bij bij een softwareupdate.Gevolg X kon niet gestart worden,zelfs niet via terminal--> geen grafische interface.Oplossing ( nu ja...) netwerk uitschakelen,had blijkbaar te maken met de chipsets op de nforce2 moederborden.Moet je toch maar weten.Maar mits de nodige kennis kan je wel een iso maken met enkel de nodige soft en drivers voor je eigen systeem.Met eventuele optimalisatie en packagemanager naar eigen keuze.
    Kwestie van je wat je wil of kan investeren denk ik.
    Ik heb hier twee schavuiten rondlopen die me geen uren aan de pc toestaan,laat staan dat me vrouwtje het goed zou vinden lol...
    Mvg,
    permee.

    Apple Intel iMac 20" 2Gb
    An Apple a day keeps the Doctor away.

  7. #17
    Gevorderd   smurfslover's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    421
    Bedankjes
    58
    Bedankt
    54 keer in 50 posts
    Tegenwoordig zijn er ook al veel gebruiksvriendelijker linux-distributies hoor. Begrijp nog steeds niet hoe ubuntu zo populair is geworden want heb zelf bjna twee jaar met kubuntu gewerkt en vind 't meer iets voor een ervarener gebruiker dan voor een leek. Heb ondertussen al heel wat andere distro's uitgeprobeerd en zou een beginneling nooit ubuntu of een van z'n afgeleiden. Welke dan wel?
    In de eerste plaats: pclinuxos. Ongelooflijk wat het kleine team van ontwikkelaars voor elkaar krijgt. Alles is in te stellen vanuit het pclinuxos control center, zelfs 3d.
    De hardware herkenning is ongelooflijk goed en alles werkt meteen na installatie.
    Java, flash, mp3, quicktime movies, noem maar op alles draait al na de eenvoudige installatie en zelfs met de live-cd.
    Enig nadeel is dat hij voorlopig niet makkelijk in 't nederlands te zetten is maar over een aantal maanden zou er een multi-lingual dvd versie uitkomen.
    Daarnaast is er natuurlijk ook nog een heel enthousiaste snelgroeiende community die zowat de motor is van deze distributie (nu al meer dan 7500 leden op het internationaal forum) Zeker een aanrader!
    Verder ook nog goede om uit te proberen zijn:
    - pardus
    - mepis
    - mint
    - sam (pclinuxos maar dan met de xfce desktop environment, ideaal voor oudere hardware)

    Allemaal heel goede distro's die al na het installeren een veel betere indruk nalaten dan ubuntu en echt de competitie durven aangaan met windows wat gebruiksgemak aangaat.
    Laatst gewijzigd door smurfslover; 4 May 2007 om 21:10

  8. #18
    PC-Freak   GuntherS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Limburg, Riemst
    Berichten
    1.430
    Bedankjes
    327
    Bedankt
    614 keer in 353 posts
    Ik snap eigenlijk ook niet hoe Ubuntu zo populair is geworden bij de beginners.
    Als mensen hieral aan verkocht geraken, wat gaat dat dan zijn bij de écht makkelijkere Mandriva bijvoorbeeld.

    De eerste linux-distributie die ik heb getest is Mandrake geweest. Ik was het vastlopen en de problemen met Windows toen dus ook al beu. Ik heb er echt heel lang mee gewerkt. Ok, het is wat zoeken in het begin maar als je eenmaal wat zit te proberen en naar je eigen smaak kan zetten, kan je bijna niks beters hebben bij wijze van spreken. Nadien zijn er bij mij nog verschillende distro's gevolgd omdat ik na Mandrake ook wel nieuwsgierig was over de andere distro's. Voorbeelden hiervan zijn Fedora, verschillende Ubuntu's en Kubuntu's, Yoper, Mandriva One 2006, Pardus, SUSE... Stuk voor stuk zijn het allemaal goede distributies maar het ene vraagt al wat meer ervaring dan het andere. Mandriva blijft toch een beetje hangen bij mij, misschien omdat het mijn eerste Linux-versie was en alles naar behoren deed werken vanaf de eerste keer.

    Nu heb ik een Intel iMac met Mac OS X en dit is ook weer een ander systeem. Zoals permee al zei, alles werkt hier out of the box. Je moet echt niks meer doen hier na het installeren. Geen irritante drivers zoeken of installeren. Apple maakt de software en de hardware zelf en integreert gewoon alles in hun systemen waarbij er geen externe drivers nodig zijn.
    Ik ben echt helemaal verkocht aan Apple nu, Linux blijft bij mij ook een plaats hebben op mijn laptop samen met Windows. Een beetje vanalles dus
    MacBook Air 13" (2011): Intel Core i5 1.7GHz - 4GB DDR3 RAM - 256GB SSD - OS X 10.11
    iPhone 6 16GB (Space Gray) - iPad mini Retina 32GB (Space Gray)
    AppleTV 2 (Black)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Personal laserwriter 300 (apple) to PC?
    Door CROoKY9 in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 8 May 2006, 18:19
  2. Netwerk met een apple computer.
    Door Wandels in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 16 November 2005, 18:02
  3. itunes van apple
    Door mamsie754 in forum Audiovisueel
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 15 September 2005, 14:36

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •