Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Apple of Linux

  1. #1
    Gevorderd   LASA's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 May 2005
    Locatie
    Avelgem
    Berichten
    165
    Bedankjes
    17
    Bedankt
    7 keer in 6 posts

    Apple of Linux

    Wat valt te perferen apple of Linux?
    Wat zijn de verschillen?
    Wat met de progjes.
    En u bestanden???

  2. #2
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Mac OS X is in principe het beste besturingssysteem, op alle vlakken is het fantastisch, zeker ten op zichte van Windows (wat Vista nu nieuw heeft, had Mac OS X al enkele jaren). Het nadeel is wel dat je dan een toch wel dure Mac computer moet kopen.
    Qua software heb je ook een probleem, er zijn zo maar erg weinig games voor Mac OS X. Er zijn voor bijna alles wat je wilt wel programma's, op dat vlak zal je niets tekort komen.

    Of Linux iets voor jou is, test je beter gewoon zelf uit, want het is gratis en je kan het ook draaien vanop een zogenaamde live cd (live vanaf cd, zonder installatie). Qua software heb je een ruime overvloed aan keuze en ook Windows games kan je spelen via een Windows emulator als Cedega (betalend, maar je kan het gratis krijgen door zelf de code te compilen).

    Het grootste voordeel van Macintosh is de gebruiksvriendelijkheid. Linux vraagt dan weer toch wel enige gewenning en soms zal je console moeten gebruiken (om bepaalde commando's te typen).

    Qua bestandsformaten is het grotendeels hetzelfde voor je documenten. Zo kan je ook naar mp3's luisteren op Mac en Linux, dvd's bekijken, je Word-bestanden openen (OpenOffice.org), ...
    Uiteraard zullen .exe bestanden niet werken op Mac of Linux, dat zijn Windows formaten voor software (of je moet via een emulator werken zoals Cedega voor Windows games en Wine voor gewone Windows software, beide voor Linux).

  3. #3
    PC-Freak   GuntherS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Limburg, Riemst
    Berichten
    1.430
    Bedankjes
    327
    Bedankt
    614 keer in 353 posts
    En eigenlijk is een Mac nog zo duur niet als je deze vergelijkt met een ander gelijkwaardig systeem.
    Je krijgt nu bij een recente Mac een Intel Core 2 Duo Processor en ten minste 1Gb Ram, Bluetooth, Superdrive (DVD-RW),...

    Ik zou zeggen: Ga eens kijken bij een plaatselijk Apple-center. Ik was nieuwsgierig naar Apple en ben daar even binnen geweest en daar heeft een verkoper mij laten zien hoe een Apple precies werkt op een van de toestellen die daar stonden (van muziek tot documeten en dergelijke). Nadien mocht ik zo lang als ik wou de Macs die in de winkel stonden proberen. Ik ben toen de dag erna opnieuw langs gegaan om een iMac te kopen want ik was helemaal verkocht. Vooral het feit dat je nu zonder zorgen kan surfen is echt een genot. Je moet ook niet constant zitten wachten tot tientallen processen worden geladen of wekelijks een spyware/virus-scan uitvoeren.
    MacBook Air 13" (2011): Intel Core i5 1.7GHz - 4GB DDR3 RAM - 256GB SSD - OS X 10.11
    iPhone 6 16GB (Space Gray) - iPad mini Retina 32GB (Space Gray)
    AppleTV 2 (Black)

  4. De volgende gebruiker bedankt GuntherS voor deze nuttige post:

    LASA (25 March 2007)

  5. #4
    Gevorderd   smurfslover's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    421
    Bedankjes
    58
    Bedankt
    54 keer in 50 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle Bekijk bericht
    Mac OS X is in principe het beste besturingssysteem
    Kwestie van smaak zou ik zeggen. Mac mag dan wel stabiel en virusvrij zijn (spyware vrij al niet meer) een doorwinterde linuxer zal het gebrek aan configuratie mogelijkheden zeker storend vinden. Mac is al even gesloten als Windows. Maar als je graag een paar jaar op hetzelfde uiterlijk bljft kijken en met dezelfde features blijft werken is Mac idd perfect. Bij Linux kan je zelf je werkomgeving kiezen (gnome, kde, fluxbox, xfce) en de features en het uiterlijk ervan volledig zelf configureren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle Bekijk bericht
    Of Linux iets voor jou is, test je beter gewoon zelf uit, want het is gratis en je kan het ook draaien vanop een zogenaamde live cd (live vanaf cd, zonder installatie). Qua software heb je een ruime overvloed aan keuze en ook Windows games kan je spelen via een Windows emulator als Cedega (betalend, maar je kan het gratis krijgen door zelf de code te compilen).
    Inderdaad je moet het gewoon proberen. Als je cedega wil draaien voor games kan ik je de nieuwe PCLinuxos (www.pclinuxos.com) aanbevelen, de gratis versie van cedega kan via de pakket manager geïnstalleerd worden)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle Bekijk bericht
    Linux vraagt dan weer toch wel enige gewenning en soms zal je console moeten gebruiken (om bepaalde commando's te typen).
    Ik kan je zo 4 of 5 GNU/Linux distro's opnoemen waar de gemiddelde gebruiker nooit een konsole hoeft te openen tenzij hij dat zelf wil.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle Bekijk bericht
    Qua bestandsformaten is het grotendeels hetzelfde voor je documenten. Zo kan je ook naar mp3's luisteren op Mac en Linux, dvd's bekijken, je Word-bestanden openen (OpenOffice.org), ...
    Uiteraard zullen .exe bestanden niet werken op Mac of Linux, dat zijn Windows formaten voor software (of je moet via een emulator werken zoals Cedega voor Windows games en Wine voor gewone Windows software, beide voor Linux).
    Mag ik je erop wijzen dat libdvdcss (codec voor commerciële dvd's) en windows formaten (win32codecs) niet standaard ondersteund worden door Linux. Je moet zelf bepalen of je de rechten hebt om deze te installeren (als je je daar iets van aantrekt natuurlijk)
    Ook mp3's worden door bepaalde volledig open-xource distro's (ubuntu, debian,...) niet standaard ondersteund.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DJ_Inspiration
    Vooral het feit dat je nu zonder zorgen kan surfen is echt een genot. Je moet ook niet constant zitten wachten tot tientallen processen worden geladen of wekelijks een spyware/virus-scan uitvoeren.
    Met Linux ook. Geen virussen, geen spyware, adware, malware,...
    Geen defragmentatie van de harde schijf. Geen register dat vervuilt raakt.
    Dus eens alles correct naar wens is ingesteld blijft 't ook werken, met meer plezier en minder werk achter de pc tot gevolg.

  6. De volgende 3 gebruikers bedanken smurfslover voor deze nuttige post:

    2B's (25 March 2007), GuntherS (25 March 2007), LASA (25 March 2007)

  7. #5
    Gevorderd   LASA's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 May 2005
    Locatie
    Avelgem
    Berichten
    165
    Bedankjes
    17
    Bedankt
    7 keer in 6 posts
    Thanks een en ander bij geleerd.

  8. #6
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Dat Mac OS X het beste is, is idd. een kwestie van smaak. Ik zei het vooral om met Windows te vergelijken, Linux is toch wat lastiger vergelijkbaar (opensource, KDE versus Gnome, enzovoort: het is niet zo standaard gedefinieerd). Windows Vista is in mijn ogen gewoonweg een Mac OS X Tiger kopie: snel zoeken (Apple Spotlight), Windows sidebar (Apple Dashboard), Internet Explorer 7 (Safari van Tiger was destijds 's werelds beste browser, de eerste die slaagde voor de Acid 2 test enzovoort, uiteraard kan je dit ook een kwestie van smaak noemen), 64 bits ondersteuning (je had wel XP 64 bits even later, maar echt populair werd die niet), ...

    Naast het feit dat het open source is, zit je bij Linux toch nog dichter bij de code. Je moet er niet aankomen, maar als je eenmaal er gewoon mee kan werken is het toch wel leuk om die ook te leren gebruiken. Uiteindelijk vind je sommige dingen waarschijnlijk gewoonweg gemakkelijk (en vooral sneller) via de console.
    Dat je er dichter bijzit, zie je bv. bij de softwarebeheerder van Ubuntu, tijdens het installeren kan je een infovenster uitklappen waarin je de procedure in consolestijl kan volgen. Dat soort dingen heb je niet bij Windows of Macintosh.

    Qua codecs ligt het dan vooral aan welke distro je kiest inderdaad, sommigen ondersteunen er vele, anderen niet wegens patenten kwesties en onduidelijkheid. Ik bedoelde dus vooral dat het mogelijk is en de persoon in kwestie niet al z'n muziek en video's zowiezo kwijt is, als je de nodige codecs installeert, kan het allemaal. Wil je een bepaald Windows programma blijven gebruiken, dan kan dat met Wine waarschijnlijk ook ('gewone' Linux software is uiteraard beter dan te emuleren). Dat wou ik dus vooral benadrukken.

  9. #7
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    30 September 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    240
    Bedankjes
    185
    Bedankt
    75 keer in 58 posts
    't Valt te zien of je een echte gamer bent of gewoon een persoon die de computer gebruikt. Voor echte gamers zal het Apple wel moeten worden omdat je gekochte spelletjes hierop kunt spelen en op Linux is het prutswerk om een gekocht spel volledig te laten functioneren. Als je een programmeur bent of gewoon iemand die graag eens met de computer werkt dan raad ik Linux je wel aan. Veel success!

  10. #8
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Isaak Bekijk bericht
    't Valt te zien of je een echte gamer bent of gewoon een persoon die de computer gebruikt. Voor echte gamers zal het Apple wel moeten worden omdat je gekochte spelletjes hierop kunt spelen en op Linux is het prutswerk om een gekocht spel volledig te laten functioneren. Als je een programmeur bent of gewoon iemand die graag eens met de computer werkt dan raad ik Linux je wel aan. Veel success!
    Je bedoelt Windows zeker
    Voor Mac zijn er maar enkele echte games per jaar beschikbaar ...

    Dat prutswerk bij Linux valt heel erg goed mee. Cedega werkt echt erg goed en gemakkelijk, en elke maand wordt de lijst met ondersteunde (Windows) games langer (ook steeds met de laatste nieuwe).

  11. #9
    Gevorderd   smurfslover's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    421
    Bedankjes
    58
    Bedankt
    54 keer in 50 posts
    De meeste linuxers draaien windows xp gewoon in virtualisatie (vmware, virtualbox) voor de spelletjes met meestal een betere performance dan een native install tot gevolg.

  12. #10
    Erelid   nojs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Eeklo
    Berichten
    2.806
    Bedankjes
    1.459
    Bedankt
    869 keer in 527 posts
    Kan het zijn dat linux en mac dicht bij elkaar liggen. Want ik had eens een USB stick die op een mac gebruikt werd en daar stond een verborgen bestand op:
    de map .Trash

    en ik weet dat .trash ook de map is in linux ...
    Géén linken in de handtekening !

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Personal laserwriter 300 (apple) to PC?
    Door CROoKY9 in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 8 May 2006, 18:19
  2. Netwerk met een apple computer.
    Door Wandels in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 16 November 2005, 18:02
  3. itunes van apple
    Door mamsie754 in forum Audiovisueel
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 15 September 2005, 14:36

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •