Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1
  1. #1
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts

    Powerpoint 2000 - 06 - Werkbalk Tekenen

    Vorige les konden jullie al eens flink van wal steken. Hopelijk is iedereen tevreden van het werk van iedereen en van zichzelf. Op die korte tijd hebben jullie al heel wat opgestoken, ik trouwens ook. Door materiaal voor deze lesjes te zoeken stuitte ik op zoveel dingen, dat ik bijna niet weet hoe ze over te brengen. Dus giet ik ze maar in kleine reeksjes tips.
    • Een mooie tip die ik net vond en die heel handig kan zijn als je niet behept bent met een gigantische harde schijf of geen CD’s wil verspillen aan een reeks presentaties.
      Je kan namelijk je Powerpoint ook opslaan als PDF-bestand, een optie die je vanaf Office 2000 zonder problemen kan gebruiken, voor versie 97 ben ik niet zo zeker.
      Bovendien is het ook geschikt voor personen die buitenshuis een presentatie moeten geven en met zekerheid weten dat daar geen voorzieningen zijn. En Adobe Acrobat Reader is als freeware te downloaden van de site. Zo kan men daar ook je voorstelling bekijken.
      Hoe doe je dat?
      Dit kan best met een pdf-printerdriver, een stukje software dat een virtuele printer creëert. Een voorbeeld hiervan is PDF995, geheel gratis te vinden op het net.
      Je kiest in het MenuBestandAfdrukken en (na installatie van het programma of als je in het bezit bent van een betaalde versie Acrobat Reader) je kiest ipv je gewone printer de pdf-printer, die in je lijstje zal staan. Zet een vinkje bij: afdrukken naar bestand en klik OK. Geef het ook een eigen naam, de extensie is en blijft *.pdf.
      Een groot voordeel hiervan is om te beginnen al de plaatsbesparing op je schijf. Het kan door iedereen bekeken, maar niet gewijzigd worden. Geluid gaat natuurlijk verloren. De charme van een “amusements”-ppsje vind je daar niet bij.
      Maar in de zakenwereld wordt het wél toegepast, ook vooral door de veiligheid van het pdf-bestand.
    • Een tweede handigheidje, en dit zal de zuinigen onder ons wel aanspreken, is een copyright invoegen of andere tekens die de authenticiteit moeten aantonen. Hiervoor ga je in het MenuBeeldWerkbalken en kies helemaal onderaan voor aanpassen. In de tab Opdrachten zoek je Invoegen, nadien in het rechtervenster naar symbool. Pak het beet met je linkermuisknop en sleep het naar eender welke werkbalk bovenaan. De Griekse Omega (Ω), ook gekend in de electriciteitskringen, staat er nu bij. Sluit het gebruikte venster. Door nu op die Omega te drukken kan je eender welk teken of symbool invoegen. Je zal dat keuzevenster vast herkennen van Word.
    • Je hebt heel je familie bijeengetrommeld, want je bent dàgen bezig geweest om al die kiekjes netjes in een powerpoint te stoppen, mét animaties, mét geluiden of mét muziek en… niks te horen. Behalve controleren of er wel geluidsboxen zijn aangesloten of de stekker wel in het stopcontact zit, kan het best zijn dat je het geluidsbestand niet mee hebt “genomen” op je CD of DVD. Kijk dus best even vooraf na en zorg voor zekerheid. Noteer de grootte van het geluidsbestand en ga dan in Powerpoint in het Menu – ExtraOptiesTabblad Algemeen.



      Verhoog de waarde bij Geluid koppelen aan bestanden groter dan tot een cijfer hoger dan de grootte van je geluidsbestand. Standaard staat er 100 kB; dit betekent dat alle bestanden beneden deze waarde sowieso al toegevoegd worden aan je presentatie. Degene die groter zijn moeten gekoppeld worden, dus toegevoegd. Klik op OK en voeg dat geluidsbestand nog maar eens toe. Je presentatie zal nu wel een stuk groter wezen. Maar lawaai zal er ook wezen!
    • Wie zich in de haren krabt en dreigt ze uit te trekken, omdat hij of zij niet weet waar afbeeldingen, geluiden enz te vinden, krijgt een goeie en veilige raad. Surf eens naar de website van Microsoft en kijk binnen de Office-afdeling of er niets gratis mee te pikken is. (Sorry Bill)
      Méér sjablonen, wallpapers, logo’s zijn daar voor het rapen. Voor geluidsbestanden gebruik je eventje de zoekmachine Google en tik daar wav in. Zorg er wel voor dat de beveiligingen van je browser aan staan. De pop-ups kunnen je om de oren vliegen.
    • De laatste tip voor dit deel wordt vooral gebruikt bij beurzen of in supermarkten, waar monitors continu dezelfde aanprijzingen naar je toe gooien. Dit gebeurt meestal ook met een gewone powerpointvoorstelling.



      Hiervoor kruip je tot even in het menu bij DiavoorstellingDiavoorstelling instellen. e vinkt aan: herhalen tot op ESC wordt gedrukt, en dàt betekent wat het wil zeggen: de voorstelling blijft continu draaien tot iemand op die knop drukt.
    Saai? Oké dan doen we wat anders. We gaan tekenen!

    Gebruik maken van objecten, auto-vormen, lijnen en samenvoegen

    Zoals jullie in het vorige lesje, de powerpoint, hebben kunnen zien, heb ik daar een 3-D vorm gebruikt. Dit is heel gemakkelijk. Als je de werkbalk ervoor niet meteen op je scherm vindt, kies je hem uit via het menu Beeld – Werkbalken en zoek de werkbalk Tekenen. In de tab Opdrachten kan je 3-D naar je tekengerei onderaan je werkscherm slepen.

    Naargelang hetgeen je toegevoegd hebt zal de tekenbalk er zo ongeveer uit zien:



    Klik maar even op de keuzepijltjes om te zien wat er allemaal onder verstopt zit.
    WordArt zullen jullie waarschijnlijk al kennen van Word, dààr gaan we geen tijd aan verspillen, wat niet wil zeggen dat je het niet mag gebruiken natuurlijk!

    Met de werkbalk tekenen kan je heel veel kanten uit, vooral in versie 97 en 2000 zijn er méér opties dan in Office 7 te vinden. Dit zou te maken hebben met een extra invoegtoepassing die ze in de nieuwste versie “vergeten” zijn.
    Onder de keuzepijl Tekenen links kan je objecten vervormen, draaien, een andere volgorde geven (voor- of achtergrond, zullen we onderweg kunnen gebruiken!). Bij de Autovormen zelf zijn er ook diverse reeksen te vinden. Hetzelfde geldt voor lijnen en pijlen, en de autovormen rechthoek en cirkel. Aan alles kan je een eigen kleur geven via het verfpotje, lijnen of arcering invoegen, of gewoon semi-transparant kiezen. Dat geeft soms ook mooie effecten. Verder zie je de streepjes onder elkaar: als je een lijn of pijl hebt getekend kan je voor dat bepaald stuk de dikte, de vorm (puntjes – codestreepjes – volle lijn), de dikte en de kleur vastleggen. Hou er rekening mee dat dit voor elk lijntje moet gebeuren!
    Als voorlaatste zie je hoe je schaduwen kan maken bij je tekeningen en het laatste de 3-D vormen.

    Alle opgenoemde objecten, vormen, lijnen en pijlen kan je eender waar op je werkblad zetten. Je kan ze ook op elkaar stapelen, maar dàn komt de kat op de koord! Want bij het verplaatsen van één onderdeeltje is heel je constructie overhoop.

    Dit stukje gaan we dus even nader bekijken.
    Het prille begin ga ik dus even eenvoudig houden, nadien mogen jullie tekeer gaan naar eigen believen. Misschien wordt hier een nieuwe striptekenaar ontdekt? Even noteren dit, brengt me op een ideetje!

    Kijk nog even naar de afbeelding van de tekenwerkbalk; in feite kan je die heel eenvoudig indelen. Het eerste deel brengt de objecten naar je werkblad, het tweede deel dient voor de opmaak van die objecten, heel eenvoudig dus. Onder de pijlknop bij Tekenen kan je de gemaakte objecten nog eens aanpassen en de volgorde wijzigen. Dit gaat nu te pas komen.

    Laat ofwel je fantasie even werken of neem om te oefenen gewoon één onderdeel van elk item uit de tekenwerkbalk. Je mag ze kris-kras over je werkscherm zetten, op mekaar, dat kan allemaal.



    ‘k Ben een beetje verlegen om mijn kleurtekening hier even bij te zetten:
    het deeltje dat hier geselecteerd is, is gewoon een autovorm met daarna 3-D toegepast; het hoofdje is een smiley uit de autovormen, armen en benen zijn lijnen, maar dan op verschillende dikte; het kader errond is ook een autovorm.
    Je zal merken dat je autovormen altijd in een standaardkleur worden gezet; wil je dat niet dan moet je de rechterhelft van je werkbalk even aanspreken (verfpotje).
    Je hebt vast ook gezien, dat je alles op zich kan verschuiven en dat de hele boel dan uit de haak raakt.
    Heb je verschillende malen dezelfde vorm nodig, klik je op het object en met de muisknop ingedrukt in combinatie met de Ctrl-toets maak je net zoveel kopies als je wenst.
    De “lijst” van mijn kunstwerk is ook 3-D, maar omdat het een auto-vorm is heeft die maar één kleur. Als ik nu de binnenkant van die lijst in een andere kleur wil maken, moet ik een autovorm (rechthoek) gebruiken om die te selecteren. Resultaat? Je afbeelding zit erachter verstopt.
    En vermits het hier nu om 3 op elkaar liggende lagen gaat, moet je het boeltje weer afbreken. Sleep je vormen gewoon buiten die kader, zet de tweede autovorm er dan weer bovenop op de juiste plaats. Hou de vorm die je vooraan wil houden geselecteerd en klik dan op de knop Tekenen.
    Ga naar het onderdeel Volgorde en kies daaruit Naar voorgrond. Zo krijgt deze autovorm voorrang op het kader.



    Vooral als je verschillende lagen boven elkaar gaat zetten is het best dat je de verkregen combinatie al vastlegt. We gaan die twee onderdeeltjes tot één maken.
    Selecteer je éne vorm en hou de Shift-knop ingedrukt terwijl je ook de tweede selecteert. Met de rechtermuisknop roep je het snelmenu op en je kiest daaruit Groeperen. Nu zal je zien dat beide vormen als het ware aan mekaar plakken. Ga opnieuw naar de knop Tekenen en kies bij Volgorde: naar achtergrond. Nu kan je je nieuwe laag er bovenop zetten zonder problemen.
    Zit alles op de juiste plek? Dan doe je opnieuw hetzelfde met de nù gemaakte objecten: met de shift-toets en muisknop elk onderdeel selecteren en via het snelmenu groeperen. Je tekening is klaar!
    Is er toch iets fout gegaan? Geen nood met het herstelpijltje in je menu kan je elke actie ongedaan maken. Heb je een klein objectje vergeten? Dan kan je dat alsnog met de shift-actie samenvoegen.


    Mag ik voorstellen, mijn kleuterklaspronkstuk!
    Ik hoop dat jullie een stuk artistieker zijn dan ik.

    Deze keer hoeven jullie geen hele powerpoint te uploaden, enkel een screenshot van je werkscherm met het ‘afgewerkte product’.
    Wie zich geroepen voelt mag evenwel ook een presentatie maken met méér tekenwerkjes.
    Een screenshot kan je maken via de toets PrintScreen op de middenbalk van je toetsenbord, bovenaan de pijltjestoetsen. Open daarna Paint via het menu Start – Alle programma’s – Bureau-accessoires – Paint. Klik hierin op Bewerken en kies plakken. Die afbeelding sla je op als JPG, BMP is ruim groot voor een schermafbeelding.
    Je kan het uploaden met Imageschack en de link erheen op het forum zetten, bij Uitwerkingen Lessenreeks Powerpoint. Gebruik hiervoor de onderste link, door erop te klikken kan je die kopiëren naar het http-adres dat je moet invullen om een afbeelding op het forum te zetten.

    Tot de volgende!!!

    © Compuchrisje

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  2. De volgende 6 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Adnilleke ( 3 April 2007), Breskuz ( 4 October 2008), lindavancolen (26 March 2007), Nostradamus (26 March 2007), Phil O'Sophe ( 6 June 2008), siegy (27 March 2007)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Powerpoint 2000 - 02 - Gebruiken van werkbalken
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 4 December 2008, 15:49
  2. Powerpoint 2000 - 05 - Multimediabestanden gebruiken
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 14 March 2007, 01:08
  3. Powerpoint 2000 - 03 - Animaties
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 4 February 2007, 02:14
  4. Powerpoint 2000 - 01 - Starten met powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 1 January 2007, 13:52

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •