Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts

    Belichting zwart wit

    Vraagje nostra over binnen en buiten fotograferen met zwart witte kleuren..

    Mijn dochters deden gisteren mee met een ponywedstrijd zowel dressuur als springen als ik daar dan toch ben vind ik het leuk om van de andere kinderen ook foto`s te maken zodat ze een leuke herinnering hebben.

    Probleem is ik krijg de kleuren niet goed de kinderen hebben zwarte rijjasjes en witte rijbroeken aan in de wedstrijd dan heb je nog dat ze een witte pony hebben(schimmel) of een donkere pony enz...
    En gestreepte hindernissen met wit donker enzenz..

    De springwedstrijd was binnen daar was weinig licht buiten was het een beetje bewolkt dus ook niet zoveel licht...

    Gevolg alle rijbroeken en schimmels overbelicht en de foto`s te donker...
    En snel onscherp vanwege de snelheid en het licht...

    Wil de flits niet aan doen omdat ik bang ben dat er een pony schrikt van de flits met alle gevolgen vandien...

    De geplaatste foto`s hieronder heb ik al een klein beetje bewerkt krijg dat niet mooi...

    Heb wel nu een kaart besteld van 8 GB om in RAW meer te kunnen fotgraferen hier kan je makkelijker de belichting mee herstellen heb ik ondervonden maar dan nog heb ik veel werk om alles te bewerken en krijg het nog niet zoals ik graag wil...

    Dus graag je advies...

    De tweede foto is buiten genomen heb Morena wel van voren hierneergezet
    andere 2 kinderen niet vanwege privacy










  2. #2
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    Vraagje nostra over binnen en buiten fotograferen met zwart witte kleuren..
    Dit zijn de twee uitersten qua contrast Beaaaaaatje plus de andere tussentinten die dan nog eens in de foto zitten, heel moeilijk dus om alle delen in de foto mooi doortekend te krijgen.

    Probleem is ik krijg de kleuren niet goed de kinderen hebben zwarte rijjasjes en witte rijbroeken aan in de wedstrijd dan heb je nog dat ze een witte pony hebben(schimmel) of een donkere pony enz...
    En gestreepte hindernissen met wit donker enzenz..
    De springwedstrijd was binnen daar was weinig licht buiten was het een beetje bewolkt dus ook niet zoveel licht...
    Gevolg alle rijbroeken en schimmels overbelicht en de foto`s te donker...
    En snel onscherp vanwege de snelheid en het licht...
    In bepaalde delen van het zwart en het wit gaat de detaillering verloren wat niet te vermijden is, wegens de lichtmeting die hier een gemiddelde neemt.
    Zelfs een beroepsfotograaf krijgt zulke foto's niet helemaal 'perfect'.
    Als je naar de tweede foto kijkt zie je dat er (detail)doortekening is in het zwarte rijjasje en de laarzen.
    Ook zie je de 'band' onderaan de pet en in de witte broek zie je ook details.
    Ook bij de foto's binnen zie ik die details in het zwart en het wit.
    Je hebt altijd een bepaalde lichtinval binnen en buiten (ook bij bewolkt/donker weer).
    Daar waar bepaalde onderdelen in de foto zich niet rechtstreeks in die lichtinval bevinden zal er in de uitersten (zwart en wit) weinig of geen detaillering zijn.

    Wil de flits niet aan doen omdat ik bang ben dat er een pony schrikt van de flits met alle gevolgen vandien...
    Daar heb je gelijk in Beaaaaaatje.
    Bij de foto buiten kan je bvb eens proberen om een invulflits toe te passen zoals bij 'tegenlicht' foto's, doch het is dan ook te verwachten dat de details in het zwart beter gaan uitkomen maar ten koste van de doortekening in de witte delen.

    De geplaatste foto`s hieronder heb ik al een klein beetje bewerkt krijg dat niet mooi...
    Heb wel nu een kaart besteld van 8 GB om in RAW meer te kunnen fotgraferen hier kan je makkelijker de belichting mee herstellen heb ik ondervonden maar dan nog heb ik veel werk om alles te bewerken en krijg het nog niet zoals ik graag wil...
    Ik vind je foto's met deze moeilijke kleurcontrasten heel goed gelukt
    Laatst gewijzigd door Nostradamus; 10 April 2007 om 00:27 Reden: Andere tekstkleur, beter leesbaar.
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  3. De volgende gebruiker bedankt Nostradamus voor deze nuttige post:

    Beatje (10 April 2007)

  4. #3
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    't Is op zulke evenementen inderdaad ietwat té fleurig, met al die reclames enzo. Kan je dat niet verdoezelen door scherper in te stellen op de actie en de achtergrond te laten vervloeien? Of zou dat aan de inhoud van de foto kwaad doen?

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  5. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Beatje (10 April 2007)

  6. #4
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts
    Als ik een pony heb die over een hindernis springt en ik pak die van de zijkant kan ik met me camera mee bewegen en krijg ik wel beweging in de achtergrond en hetgeen waar ik op scherp stel scherp krijgen..
    Maar zo van voren in het zweefmoment boven de hindernis bijna niet omdat ik niet genoeg licht heb dan volgens mij...

    Ben vandaag wel met allerlei verschillende lichtmetingen aan het oefenen geweest ik hoop dat ik daar de volgende keer wat beter mee uit de voeten kan in ieder geval voor buiten...
    Moet toch lukken om die zwart witte tegenstellingen goed te krijgen...
    oefenen dus

  7. #5
    Geek  
    Geregistreerd
    9 August 2005
    Locatie
    Waregem
    Berichten
    2.046
    Bedankjes
    14.939
    Bedankt
    4.912 keer in 1.768 posts
    Ik heb op jou foto's de slimme fotocorrectie van PSPXI toegepast en de witte en zwarte kleur iets meer versterkt. Wat vind je van het resultaat?

    Misschien kun je de witbalans op het fototoestel ook aanpassen, bijvoorbeeld in een van de volgende standen "gloeilamplicht", " TL-licht" of voor buiten "foto's bij daglicht in de schaduw" of "foto's bij daglicht en bewolkte hemel". Misschien heb je dan resultaten die jou meer bevallen.

    Fotograferen in RAW-formaat heeft het voordeel dat de foto onbewerkt bewaard wordt. Je kan dus alle kanten op voor wat correcties achteraf betreft. Je moet natuurlijk wel over de software beschikken om de foto in RAW-formaat te kunnen inlezen, bewerken en converteren en te bewaren (bv. JPG). Ik heb een boekje "Digitale foto's in RAW-formaat" gekocht omdat ik hier ook mee wil experimenteren.






  8. #6
    Erelid  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    2.359
    Bedankjes
    3.448
    Bedankt
    2.292 keer in 922 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eplerra Bekijk bericht
    Ik heb op jou foto's de slimme fotocorrectie van PSPXI toegepast en de witte en zwarte kleur iets meer versterkt. Wat vind je van het resultaat?

    Misschien kun je de witbalans op het fototoestel ook aanpassen, bijvoorbeeld in een van de volgende standen "gloeilamplicht", " TL-licht" of voor buiten "foto's bij daglicht in de schaduw" of "foto's bij daglicht en bewolkte hemel". Misschien heb je dan resultaten die jou meer bevallen.

    Fotograferen in RAW-formaat heeft het voordeel dat de foto onbewerkt bewaard wordt. Je kan dus alle kanten op voor wat correcties achteraf betreft. Je moet natuurlijk wel over de software beschikken om de foto in RAW-formaat te kunnen inlezen, bewerken en converteren en te bewaren (bv. JPG). Ik heb een boekje "Digitale foto's in RAW-formaat" gekocht omdat ik hier ook mee wil experimenteren.
    Vind het wit te overbelicht en het zwart zit nu meer ruis in...

    Witbalans stel ik altijd in maar in dit soort ruimtes op die afstanden kom je er niet mee...

    Ben woensdag avond in een andere manege hier in de buurt ook aan het oefenen geweest...

    De zon scheen en het licht kwam vanuit het midden naar binnen de hindernissen die daar in de buurt stonden in het meeste licht die kwamen er toch het beste uit...
    Dus denk ik hoe dichterbij en lichter de plek hoe beter..ellende is dat ik bij beide maneges maar aan 1 kant kan staan...
    Enigste wat helpt is om steeds het licht te meten volgens mij...
    Naja alle begin is moeilijk zal vast een keer lukken

    Raw kan je inderdaad veel mee doen zitten 3 nadelen aan je moet een grote kaart hebben anders kan ik te weinig foto`s maken...
    Kost nogal veel geheugen en het opslaan nadat je een foto heb gemaakt duurd ook wat langer dus kan je beter een snellere kaart kopen..
    (als je actiefoto`s maak)

    Grootste nadeel als je bijv ergens veellll foto`s maak en de meeste wil gebruiken ben je megalang bezig met bewerken want elke foto moet je zowiezo als een jpg opslaan enz..

    Zorg ook dat je kleurbeheer goed is ingesteld camera photoshop beeldscherm je printer..anders kan het resultaat nog tegen vallen...

    Raw is niet zo moeilijk is spelen met alle schuifjes...

    Maar goed dat is mijn ervaring met raw tot nu toe...

  9. De volgende gebruiker bedankt Beatje voor deze nuttige post:

    eplerra (13 April 2007)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. zwart scherm
    Door dagini in forum Windows
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 20 October 2006, 13:33
  2. zwart wit beeld
    Door vhpeetje in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 17 November 2005, 18:02
  3. tv out is zwart wit
    Door slicky in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 11 October 2005, 03:31
  4. mediaplayer in zwart-wit
    Door Spike in forum Audiovisueel
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 6 September 2005, 10:56

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •