Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts

    Missing operating system_

    Hallo,

    Ik heb hier een pc staan die niet meer kan opstarten. Nu, ik heb eens nagevraagd bij de eigenaar en die heeft me laten weten dat het geoorloofd is om alles te wissen, als de PC maar terug opstart.

    Iemand tips, links en tricks hoe ik deze PC weer aan de praat kan krijgen? Naar mijn vermoeden heb ik de optie om windows 98 of misschien wel Linux te installeren indien dit mogelijk is (als de HD nog functioneert).

    Microsoft Windows NT, Windows 98. Pentium III, 600 MHz, 256 RAM.


    Groet,

    I.
    Laatst gewijzigd door alBildjiekiyya; 9 April 2007 om 08:58

  2. #2
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Op deze site kan je alvast een bootdisk downloaden. Ik zou kiezen voor deze van win98
    Nadat je de pc hebt opgestart met deze disk, kan je al te weten komen, hoe groot je harde schijf is.
    Met SCANDISK c: gaat deze je c-schijf scannen op eventuele fouten.
    CHKDSK word gebruikt om je kenmerken van je harde schijf weer te geven en herstelt ook fouten.
    En met Format c: gaat hij je c-schijf formateren. Hier zal je ook eventuele fouten van kapote clusters te zien krijgen.
    Om (wat meer) dos commando's te kennen kijk eens op http://www.xs4all.nl/~wjsn/msdos.htm#Commands
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  3. #3
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baloeke Bekijk bericht
    Op deze site kan je alvast een bootdisk downloaden. Ik zou kiezen voor deze van win98
    Nadat je de pc hebt opgestart met deze disk, kan je al te weten komen, hoe groot je harde schijf is.
    Met SCANDISK c: gaat deze je c-schijf scannen op eventuele fouten.
    CHKDSK word gebruikt om je kenmerken van je harde schijf weer te geven en herstelt ook fouten.
    En met Format c: gaat hij je c-schijf formateren. Hier zal je ook eventuele fouten van kapote clusters te zien krijgen.
    Om (wat meer) dos commando's te kennen kijk eens op http://www.xs4all.nl/~wjsn/msdos.htm#Commands
    Hey, Baloe.

    Bedankt voor die DOS-commands, ik begon mezelf te ergeren aan mijn notities...

    Die bootdisk, dat is toch gewoon de CD van 98? Volgens mij heb ik die al, en ook de diskette. Dit is wat ik uit mijn stapel kon selecteren:

    1) Microsoft Opstartdiskette (Microsoft Windows 98)
    2) Networking LAN Driver Utilities Windows 95/98
    3) Microsoft Windows 98 CD

    Het enige wat ik tot nu toe gebruikt heb is nummer 1 en 3. Meer heb ik toch niet nodig (zegt de leek)?


    Groet,

    I.

  4. #4
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Met de diskette bedoel ik eigenlijk een opstart disk, deze wordt gebruikt om je pc op te starten.
    Met de cd van windows 98 moet die normaal ook lukken. Hiervoor zal je misschien wat in je bios moeten aanpassen.
    Tijdens het opstarten van de pc moet je op de Del toets, F1 of de toets F2 indrukken. Ergens zal je de boot volgorde vinden.
    Kies als eerste disk - Als tweede cd-rom en als derde harde schijf.

    Nr 2 ( Networking LAN Driver Utilities Windows 95/98) ziet eruit voor je netwerkkaart, deze zal je ook nodig hebben moest je deze pc willen aansluiten aan het internet.
    Nadien zal je hoogstwaarschijnlijk moeten zoeken voor de drivers van je grafische kaart en je geluidskaart.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  5. De volgende gebruiker bedankt Baloeke voor deze nuttige post:

    alBildjiekiyya ( 9 April 2007)

  6. #5
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts
    Hoi, Baloe,

    Ik heb je bericht uitstekend begrepen. Ik vind het zeer tof van je dat je hier geen hoofdpijn van krijgt .

    Wat bedoel je overigens met:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baloeke Bekijk bericht
    Kies als eerste disk - Als tweede cd-rom en als derde harde schijf.
    En de site die je hebt gegeven, ik begrijp niet welke ik zou moeten nemen?

    Bij '98 zie ik 3 opties beschreven in schaars Nederlands (ik vermoed een automatische vertaalprogramma Engels-Nederlands), maar welke zou ik als doel moeten opslaan?

    Ik moet helaas ook melden dat de toetsenbord op Qwerty staat en daardoor misschien de commands (volgens mij) anders zijn. Ik heb bepaalde opdrachten ingegeven die de PC niet herkent en ze beantwoord met 'Afbreken, Opnieuw probereen, Mislukt?'.

    PS: Wat bedoel je met 'bios'?


    Groet,

    I.
    Laatst gewijzigd door alBildjiekiyya; 9 April 2007 om 08:56

  7. #6
    Erelid   Pilote's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    poperinge
    Berichten
    2.274
    Bedankjes
    3.454
    Bedankt
    2.293 keer in 926 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alBildjiekiyya Bekijk bericht
    PS: Wat bedoel je met 'bios'?
    Daar kan je de opstart volgorde wijzen .
    Nu moet hij opstarten vanaf de cd-rom .

    Suc6

  8. De volgende gebruiker bedankt Pilote voor deze nuttige post:

    alBildjiekiyya ( 9 April 2007)

  9. #7
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pilote Bekijk bericht
    Daar kan je de opstart volgorde wijzen .
    Nu moet hij opstarten vanaf de cd-rom .

    Suc6
    Bedankt, nu begrijp ik die 3 punten die Baloe heeft opgesomt.

    Tot nu toe lukt alles wel. Ik zit nog met de volgende kweste:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baloeke Bekijk bericht
    Op deze site kan je alvast een bootdisk downloaden. Ik zou kiezen voor deze van win98
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alBildjiekiyya Bekijk bericht
    Bij '98 zie ik 3 opties beschreven in schaars Nederlands (ik vermoed een automatische vertaalprogramma Engels-Nederlands), maar welke zou ik als doel moeten opslaan?
    Ik zit nu eigenlijk vast bij het installeren, ik ben op zoek naar een soort step-by-step guide. Ik ben zelfs op de site geweest van Ubuntu-guide en daar werd ik niet wijzer van. Ik heb 2 opties, oftewel installeer ik '98, oftewel een Linux versie. Brainstorm?

    Ik kom overigens bij het Opstarmenu terecht, waarbij ik 3 opties krijg:

    1) PC opstarten met CD-rom ondersteuning
    2) PC opstarten zonder CD-rom ondersteuning
    3) HELP-bestand

    Bij de eerste 2 komt het op hetzelfde neer: MS-DOS. Ik moet er wel bij vermelden dat ik zowel de Opstartdiskette als de CD-rom in de PC heb zitten als ik hem opstart.

    Bij voorbaat dank.


    Groet!

    I.
    Laatst gewijzigd door alBildjiekiyya; 9 April 2007 om 09:17

  10. #8
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Je bent al goed opweg alBildjiekiyya.
    Aangezien je pc opstart met je diskette is al een goed teken. Je pc gaat eerst zoeken voor een opstart programma op je diskette, daarna je cd-rom station en daarna je harde schijf.

    Het verschil tussen
    1) PC opstarten met CD-rom ondersteuning
    2) PC opstarten zonder CD-rom ondersteuning

    lijkt hetzelfde, doch met punt 2 gaat je pc je cdrom station actief maken
    Druk dus als je dat menu ziet op 2.
    Nadat je pc, met de disk is opgestart kan je zien welke letter je cdrom station heeft. Vermoedelijk is dat E
    Formateer best eerst je schijf met het commando FORMAT c: hier zal je eventuele fouten op je harde schijf zien. Hopelijk heb je hier geen last van.

    Steek daarna je cdrom in de driver en open je cdrom met het commando e:
    Type nu setup en de computer zal beginnen met het installeren van windows 98. Volg gewoon de aanwijzingen op je scherm. Tijdens de installatie zal deze vragen waar hij windows zal moeten installeren. Standaard zal daar staan c:\windows. Laat deze best ongewijzigd.
    Voor wat meer info over het installeren van windows 98, want bij mij is dat al lang geleden, kijk eens op http://www.computerfeeling.nl/pages/...20win98_me.asp
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  11. De volgende gebruiker bedankt Baloeke voor deze nuttige post:

    alBildjiekiyya ( 9 April 2007)

  12. #9
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts
    Hallo,

    Ik heb de 'format C:' uitgevoerd en er blijken geen fouten op de HD te zitten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alBildjiekiyya Bekijk bericht
    1) PC opstarten met CD-rom ondersteuning
    2) PC opstarten zonder CD-rom ondersteuning
    3) HELP-bestand
    Als ik optie 1 selecteer moet ik (helaas) meedelen omdat de PC meld dat er geen drivers gevonden zijn: 'MSCD001' (en deze optie laad ook een klein beetje langer op). Nadien heb ik opgemerkt dat de CD-rom niet meer functioneert. Hiermee bedoel ik dat de driver niet geïnstalleerd is. De PC meld het volgende:

    'No valid CD-Rom device drivers selected'

    Overigens lees ik dat de virtuele schijf met de letter D wordt benoemd (waaruit ik afleid dat deze het RAM geheugen is) en bij optie 2 krijg ik ook de melding dat de diagnostische hulpprogramma's in station D geladen zijn.

    Bij de command E: (in MS-Dos) krijg ik de melding dat de stationsaanduiding ongeldig is (waarschijnlijk omdat de driver niet geïnstalleerd is).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alBildjiekiyya Bekijk bericht
    1) PC opstarten met CD-rom ondersteuning
    2) PC opstarten zonder CD-rom ondersteuning
    3) HELP-bestand
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baloeke Bekijk bericht
    lijkt hetzelfde, doch met punt 2 gaat je pc je cdrom station actief maken
    Druk dus als je dat menu ziet op 2.
    Bedoel je trouwens optie 1 of vergis ik me?


    Groet,

    I.

  13. #10
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    command E: kan niet omdat er geen E-schijf bestaat natuurlijk. Als de CD-rom het niet doet, en dus kan je niks via dat kanaal installeren.
    Waar de virtuele partitie vandaan komt mag joost weten. Zitten er bij toeval nog andere stukjes opslagmedia in? bv cardreaders? Zo ja, eruit halen, meestal kan je er nogal vlot bij (let op statische electriciteit!)
    Als je opstart zonder cd-rom ondersteuning, moet de bootdiskette van windows 98 er op voorhand in zitten, dan werk je vanaf A: en kan je de CD-Rom activeren door de drivers die op die diskette staan.
    Op die bootdisk kan je o.a. volgende exe's vinden: findcd.exe en mscdex.exe. Als die geen reactie geven, is de speler naar de cd-hemel.
    Anders ga je naar de speler, die kàn bijna niet anders zijn dan D: als er geen partities zijn (en ook geen andere opslagmedia behalve diskette) en dan kun je de setup van win98 starten.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. NTLDR is missing
    Door Booster in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 4 April 2007, 23:14
  2. Operating system not found
    Door surfer in forum Windows
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 5 June 2006, 21:24

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •