Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 77

Discussie: Nieuw pceetje?

  1. #11
    Jule
    Gast
    Ik vind hetgene jullie voorstellen niet terug op de website van mijne kleine pc-boer. Ik zal vanavond eens een mailtje sturen en zijn voorstel van config hier posten.
    Maar nog een domme vraag: het prijsverschil tussen de Q6600 en de E6750 bedraagt geen 65 € btw incl. De kloksnelheid van de Q6600 ligt lager, maar ie is vrij gemakkelijk 10 % te overclocken, heb ik me laten wijsmaken. Kan ik spijt hebben van 65 € weggegooid geld?
    Of met andere verwoording: zal die Q6600 enkel dienen om te stoefen en zal ik nooit meer dan 2 core's kunnen benutten?
    Laatst gewijzigd door Jule; 9 August 2007 om 12:08 Reden: Andere verwoording.

  2. #12
    Expert   Keystroke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2007
    Locatie
    Diest
    Berichten
    546
    Bedankjes
    343
    Bedankt
    610 keer in 333 posts
    Ooit zul je al je vier cores wel kunnen benutten, maar de meeste programma's ondersteunen dual core nog niet eens. Dus het zal wel nog even duren voor je er echt gebruik van kunt maken en tegen die tijd zijn er weer veel betere quadcores en kan je nog altijd upgraden.

  3. #13
    Jule
    Gast
    Ik heb geen enkel programma in het vooruitzicht dat dual ondersteunt. Ik had gehoopt dat XP Pro de mogelijkheid had om een bv. Pinnaclestudio 8 op één core, photoshop op een andere core, movieconverter weer op een andere core, ... te plaatsen. Zodoende kunnen alle drie de progjes naar hartelust werken. Ooit heeft studio 8 36 uur werk gehad aan één film. 36 uur waar ik niks kon doen met m'n pc.
    Laatst gewijzigd door Jule; 9 August 2007 om 12:51

  4. #14
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Het idee dat je hebt is OK:


    Core 1: Alle standaard windows bazaar (IM, mail, enz)
    Core 2: Photoshop
    Core 3: Programma compileren en testen
    Core 4: XviD encoden of foto's klaarmaken

    MAAR...dit gaat niet werken.
    Alle cores op zich moeten de HDD aanspreken.
    Zolang je dat 1 programma laat doet gaat dat nog redelijk snel.
    Ga je echter verschillende programma's op verschillende plaatsen van de HDD aan het werk zetten dan zal de snelheid van de HDD enorm dalen en zit de CPU enkel op de HDD te wachten. Het resultaat is dus dat je CPU nog maar voor 11% belast is en dat je met een dualcore even snel klaar bent.
    Wat b.v. wel nut heeft is wanneer je een multithreaded XviD encoder gebruikt en enkel deze laat draaien. Met een snelle HDD zal deze dat nog bijbenen.
    Tenzij je dit gaat oplossen met aparte HDD en/of Raptor/RAID-opstelling ga je dit niet aankunnen. En dan spreken we van méér dan 65€..
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  5. #15
    Jule
    Gast
    Blij dat u mijn gedachtengang begrepen heeft!!
    Dus: als ik mijn ouwe programma's (elk op één core) op een quad wil draaien, heb ik een derde HD nodig en steek ik ze in raid? (Zoals_uw_high-end_pc-configuratie?)
    Wil ik ook nog 'ns pc linux os 2007, moet ik partities aanmaken? (Mmmmm, misschien van eerste keer ne server aankopen en mijn eigen forum beginnen? Nadat ik God (hier soms aanwezig) om lottowinst gesmeekt heb. )
    Kan ik met raid 5 ne Q6600 doen koken (= 4 cores aan 100%)?
    Vertraagt een raid config de pc? (Alles wordt tweemaal weggeschreven.) Thanks!
    Laatst gewijzigd door Jule; 9 August 2007 om 16:28 Reden: Foutje ...

  6. #16
    Expert   Keystroke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2007
    Locatie
    Diest
    Berichten
    546
    Bedankjes
    343
    Bedankt
    610 keer in 333 posts
    denk niet dat het je pc gaat vertragen, je schrijft ook niet alles 2 keer weg maar 1 derde meer dan anders

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g_man
    We schrijven 2 stukjes informatie weg.
    Op schijf 1 komt stukje 1 terecht met een waarde van 4.
    Op schijf 2 komt stukje 2 terecht met een waarde van 5.
    Op schijf 3 komt dan (dankzij de intelligente RAID controller) de optelsom met een waarde van 9 terecht (dit is de parity).
    Ik denk zelfs dat het sneller gaat want je schrijft ipv de twee stukjes op één schijf drie stukjes op drie schijven.

  7. #17
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Het probleem is wel dat RAID niet zo eenvoudig is als het soms lijkt. Je hebt onboard RAID op het moederbord en die ondersteunt wel Windows en wat Linux distro's, maar eens het moederbord veroudert, zal men de drivers daarvoor vaak niet meer goed updaten. Je zit zo snel met een nutteloze onboard RAID (omdat hij je nieuwere besturingssysteem niet ondersteunt) en dat is nog niet alles. Stel nu dat je moederbord vijf jaar oud is geworden en uitvalt, dan ben je ook al je data kwijt. Want "dé RAID" bestaat niet, elke RAID-adapter (los of onboard) doet het anders en ze zijn amper compatibel onderling. Dit is het grote gevaar van onboard RAID

    Dan heb je RAID via speciale (lees: dure) insteekkaarten van Areca, 3com en andere merken. Deze vind je veel in servers omdat de merken gedurende vele jaren hun drivers voor de nieuwe Linux distro versies en Windows versies blijven actualiseren. Ook kan je gemakkelijk een andere kaart van hetzelfde merk kopen als hij kapot is. Die kwaliteit heeft wel zijn prijs, vanaf € 150 en meer ...

    Ten slotte heb je nog softwarematige RAID, maar alleen onder Linux bestaat dat tot nu toe. Zo draait onze server in een softRAID 1 (dubbele kopie van alle data op twee schijven). Dit is ook snel en vooral veilig, want er kan geen hardware kapot gaan.

    RAID is dus nog altijd niet iets om "even" toe te passen om je desktop pc en dus eigenlijk wat af te raden ... Alleen als je bv. superscores in een game benchmark enzo wilt halen, kan je het gebruiken. Maar voor een gewoon systeem raad ik het je af.

    Als je geld op overschot hebt, neem je dan beter een dualcore met betere harde schijven: Western Digital Raptors. Deze draaien aan 10.000 rpm, in plaats van de gebruikelijke 7.200 rpm, maar dat heeft ook z'n prijskaartje (al is het nog wel betaalbaar). Om snel verschillende dingen samen te doen, heb je dan best een bootschijf (waarop Windows en de software draait) en verschillende dataschijven. Zo kan de ene schijf de videobestanden afhandelen terwijl je op de andere zwaar aan het Photoshoppen bent.

  8. #18
    Jule
    Gast
    Zwaar photoshoppen doe ik niet. Maar ik zit wel met een hele pak filmpjes die bewerkt mogen worden. En zoals eerder aangehaald: Pinnacle studio gebruikt veel en 't is nodig want 't duurt dan nog veel te lang.
    Bedankt voor alle info! Veel bijgeleerd.
    Voorlopige conclusie: ne Aldi pc is dan zo slecht nog nie.

  9. #19
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jule Bekijk bericht
    Zwaar photoshoppen doe ik niet. Maar ik zit wel met een hele pak filmpjes die bewerkt mogen worden. En zoals eerder aangehaald: Pinnacle studio gebruikt veel en 't is nodig want 't duurt dan nog veel te lang.
    Bedankt voor alle info! Veel bijgeleerd.
    Je zei dat je meerdere zwaardere dingen samen wou doen, zoals een film converteren, Photoshoppen en een film bewerken. Welke taak het is, maakt niets uit. Het was maar puur een voorbeeld om het nut van meerdere kleinere harde schijven te illustreren i.p.v. één monsterschijf
    Ook kan je zo je belangrijke bestanden dubbel opslaan als backup (al is een extern medium daarvoor nog beter). Toch ook wel nodig als je videobewerking doet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jule Bekijk bericht
    Voorlopige conclusie: ne Aldi pc is dan zo slecht nog nie.
    Hmm, dan heb je hun moederborden nog niet gezien
    Slecht zijn ze niet, maar bv. het moederbord is een mini-type, waarbij niet aan uitbreiding is gedacht. En welke chipset dat moederbord heeft? Vind je niet in de aankondiging.
    Ook moet je in je hoofd houden dat hun publiek niet-technisch is, dus ze willen met grootse dingen pronken en dat liefst met getalletjes. Zo is de hoeveelheid geheugen/harde schijfruimte/... erg belangrijk voor een aantrekkelijke affiche. Maar of dat een goed merk/type ofzo is, wie maakt dat iets uit?

    Slecht zijn ze niet, maar ze hebben dus wel hun gebreken

  10. #20
    Expert   delinquente's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    638
    Bedankjes
    268
    Bedankt
    101 keer in 92 posts
    Over een ALDI-pc gesproken, jaja kijk maar goed naar de lettertjes. Bijvoorbeeld een 320gb harde schijf, waaaauw!!! Kijk er onder maar eens...8mb cache, in plaats van de courante 16mb cache die je overal terug vindt!
    Beter alles zelf doen
    FORGET ABOUT TIME AND SPACE, AND WAIT...JUST WAIT!
    Never argue with a fool.. he will drag you down to his level and beat you.

    .. and remember.. if your mind is too open your brains will fall out ..

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. nieuw en toch niet nieuw
    Door steenbokje8 in forum Stel je even voor
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 1 December 2006, 10:29
  2. ben nieuw
    Door rjkv in forum Stel je even voor
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 9 November 2006, 22:36
  3. Ik ben nieuw
    Door Anneke65 in forum Stel je even voor
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 17 September 2006, 13:47
  4. Nieuw
    Door Ddke in forum Stel je even voor
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 4 March 2006, 17:51
  5. Nieuw ram
    Door Martijnc in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 15 October 2005, 16:32

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •