Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Gevorderd   MabadosS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 May 2005
    Locatie
    Brugge Sint-Andries
    Berichten
    234
    Bedankjes
    99
    Bedankt
    42 keer in 32 posts

    Vraag Verhinderen dat letters vergroot worden door gebruikers?

    Hoi, ik heb een vraagje.

    Op mijn website www.jeugdwerker.be heb ik links bovenaan, net onder 'jeugdwerk ten top' een menu staan.

    In mijn css staat dat deze tekst 12pt groot is.

    In de meeste browsers is het mogelijk om te tekengrootte aan te passen.
    Het probleem is dat als iemand de tekengrootte verandert, het menu niet meer past in het blauwe kader.

    Is er een mogelijkheid om te verhinderen dat de tekengrootte door de browser wordt aangepast?

    Ik merkte wel dat internet explorer de tekengrootte laat zoals het is, maar in firefox het dan wel wee kan vergoot worden.

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Mvg MabadosS

  2. #2
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Internet Explorer ondersteunt het vergroten/verkleinen van de tekstgrootte alleen bij relatieve eenheden (bv. em). Je gebruikt een pt waarde en die is absoluut. Hoewel de CSS specificatie stelt dat een browser ook die moet kunnen vergroten/verkleinen, ondersteunt IE het -hoe verwonderlijk- dus niet.

    Firefox ondersteunt het wel, zoals je al opgemerkt had, net zoals andere degelijke browsers zoals bv. Opera. Daar het een W3C gespecifieerde functie is, is het ook niet de bedoeling dat je het kan afzetten. Het heeft immers zijn nut: tekst vergroten voor mensen die slechtziend zijn. De toegankelijkheid van je website zelf kunnen verlagen zou dus een wat bizarre functie zijn.
    Dat hij er zo niet echt goed uitziet, is niet echt een probleem. Er zijn maar weinig websites die echt perfect met relatieve eenheden werken en CSS stylesheets hebben die op al die mogelijkheden voorzien zijn zonder lelijk te worden.

    De normale gebruiker bekijkt een site met de standaard tekstgrootte, dus het is niet echt een probleem

  3. De volgende gebruiker bedankt Jelle voor deze nuttige post:

    MabadosS (19 August 2007)

  4. #3
    Gevorderd   MabadosS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 May 2005
    Locatie
    Brugge Sint-Andries
    Berichten
    234
    Bedankjes
    99
    Bedankt
    42 keer in 32 posts
    Bedankt voor de info.

    Als ik echt 100% zeker wil zijn dat niemand de tekst kan vergroten kan ik het nog altijd in afbeeldingen zetten.
    Mvg MabadosS

  5. #4
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Tekst in afbeeldingen zetten is niet echt slim in verband met zoekmachines. Je moet juist het omgekeerde proberen: zo veel mogelijk in tekstvorm proberen te gieten zodat zoekmachines het kunnen lezen.

    Dat is nu het principe van het semantische web volgens het W3C: tekst is tekst, afbeeldingen via de img tag zijn alleen voor échte afbeeldingen in een document, een tabel dient voor tabulaire data (zoals in Excel), ...
    Als je toch een speciaal lettertype wilt gebruiken, doe je het best via CSS. Je laat de tekst verbergen via display: none; en plaatst er een achtergrondafbeelding over. Resultaat: zoekmachines kunnen perfect je site inhoud indexeren, blinden en slechtzienden kunnen de site "plat" bekijken via text-to-speach en gewone gebruikers zien je mooie lay-out via CSS. Iedereen blij

  6. De volgende gebruiker bedankt Jelle voor deze nuttige post:

    MabadosS (19 August 2007)

  7. #5
    Gevorderd   MabadosS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 May 2005
    Locatie
    Brugge Sint-Andries
    Berichten
    234
    Bedankjes
    99
    Bedankt
    42 keer in 32 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle Bekijk bericht
    Als je toch een speciaal lettertype wilt gebruiken, doe je het best via CSS. Je laat de tekst verbergen via display: none; en plaatst er een achtergrondafbeelding over. Resultaat: zoekmachines kunnen perfect je site inhoud indexeren, blinden en slechtzienden kunnen de site "plat" bekijken via text-to-speach en gewone gebruikers zien je mooie lay-out via CSS. Iedereen blij
    Dat is inderdaad een goed idee, bedankt voor de tip.
    Mvg MabadosS

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Reusachtige letters in IE
    Door MartijnVDD in forum Internet
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 24 July 2007, 21:12
  2. windows media player files worden geopend door nero
    Door fieldoxide in forum Audiovisueel
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 1 November 2006, 11:01
  3. Kleine letters / grote letters
    Door bora.999 in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 13 October 2005, 18:40

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •