Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts

    Ubuntu's akelige momentjes

    Hoi,

    ik ben laatst wat aan het experimenteren geweest met Ubuntu, en ik moet eerlijk toegeven zonder succes. Ik heb het een en het ander meegemaakt, waarvoor ik niet meer in herhaling zou willen vallen (hoofdpijn en heel veel zin om de HDD uit het raam te gooien).

    Ik zit hier dus met een paar akelige belevenissen. Bvb, het eerste wat me opviel was:

    Ik installeer Ubuntu met Nederlandse taal en toch zijn er heel wat woordjes in het Engels gelaten vooral de inlog-screen. Als ik nu voor Engels had gekozen, dan kon ik ermee leven, maar ik koos duidelijk (zeker 4 keer geïnstalleerd) voor Nederlands...

    En ten tweede: Ik vraag me af hoe je Ubuntu veilig van een bepaalde schijf verwijdert? Ik heb gisteren gewoon via XP > beheren > schijfbeheer de partities van mijn 2e HDD geformatteerd en de partities bij mekaar gevoegd en terug (snel) geformatteerd en ik kreeg de PC (mijn 1e HDD) niet meer opgestart: Grub fout of iets in die aard. Hoe zou dat kunnen, want de Master HDD ben ik niet aan geweest?

    Dus nu zou ik graag weten hoe ik Ubuntu veilig kan verwijderen. Want ik wil Ubuntu een 2e kans geven. Ik wil de 2e HDD terug zonder partities maken en (snel) formatteren zonder dat ik dat probleem weer krijg en uiteindelijk 2 partities maken met XP van ongeveer 40 GB voor Ubuntu en de andere 40 GB voor de XP.

    Moet ik een primair partitie, een uitgebreid of een logisch station van 40GB (40.000 MB) maken en dan snel formatteren?

    Ik heb al geprobeerd om een partitie te maken van 12 GB voor XP en de rest voor Ubuntu, maar die Ubuntu neemt gewoon alles in en duwt die partitie opzij en creëert zomaar een 2.5 GB partitie en daarbovenop krijg ik die schijf (waarop Ubuntu is geïnstalleerd) niet als schijf te zien. Ik bedoel hiermee, dat ik dus geen schijf krijg waar ik de eigenschappen van kan overzien (Nederlands Ubuntu: properties).

    Ik hoop dat iemand me met deze simpele (lijkende) actie kan helpen.


    Groet,

    I.

  2. #2
    PC-Freak   GuntherS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Limburg, Riemst
    Berichten
    1.430
    Bedankjes
    327
    Bedankt
    614 keer in 353 posts
    Aan de taal van Ubuntu zal je niet veel kunnen doen vrees ik. Als je voor Nederlands gekozen hebt, dan kan je niet meer doen dan dat. Het kan zijn dat er sommige woordjes zijn die niet vertaald worden maar normaal zou dit redelijk beperkt moeten zijn.

    Ubuntu veilig verwijderen is volgens jouw manier goed. Het is ook helemaal logisch dat je XP niet meer kan starten achteraf aangezien de MBR (Master Boot Record) wordt overschreven door de GRUB Boot Manager van Ubuntu. Wanneer je de partitie van Ubuntu verwijdert, is de bootloader dus ook weg en kan je geen besturingssysteem meer selecteren. Gelukkig is hier een heel makkelijke oplossing voor. Start op van je Windows XP CD en op een bepaald moment heb je de keuze tussen R (herstellen) of ENTER (installeren), hier kies je dan voor R. Dan moet je de nummer indrukken van de schijf waar Windows op staat (standaard is dat 1). Nu zal hij ook nog kunnen vragen naar een administrator-wachtwoord, dat moet je dan gewoon ingeven. Nu kan je dus commando's ingeven en het volstaat om 1 woordje in te geven: fixmbr
    Nu zal je nog moeten bevestigen met Y of J en nu zal hij een nieuw bootrecord aanmaken zodat je terug je XP kan opstarten zonder problemen

    Ubuntu heeft inderdaad meer dan 1 partitie nodig. Hij zal standaard een hoofdpartitie maken (EXT3) gekoppeld aan de / directory en een SWAP-partitie (die meestal 2 tot 3 keer de grootte van je RAM-geheugen is). Linux maakt veel gebruik van de SWAP-partitie. Hierdoor werkt het ook snel. Dat zal waarschijnlijk de reden wel zijn dat hij zomaar een partitie van 2,5GB aanmaakt.
    Laatst gewijzigd door GuntherS; 23 September 2007 om 23:09
    MacBook Air 13" (2011): Intel Core i5 1.7GHz - 4GB DDR3 RAM - 256GB SSD - OS X 10.11
    iPhone 6 16GB (Space Gray) - iPad mini Retina 32GB (Space Gray)
    AppleTV 2 (Black)

  3. #3
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts
    En kan ik niet gewoon Ubuntu verwijderen zonder schade te berokkenen aan de opstart van XP? Ik krijg echt flashbacks van die zwarte scherm als de PC opstart (doet hij het of doet hij het niet??), echt niet gezond...

    Wat betreft die partitie van 2.5 GB, die is leeg (ik vind hem bij Deze Computer en kan hem gebruiken voor extra ruimte). En hij is tegen schrijven beveiligd als ik via Ubuntu boot.

    Ik heb nog een vraag, als ik Ubuntu correct installeer voor een partitie van 20 GB, kan ik hem dan later ook vergroten met een partitie van 20 GB tot 40 GB en zo verder, of moet ik Ubuntu deïnstalleren en terug partities maken?

    En weet je misschien wat ik fout heb gedaan bij het installeren, aangezien ik een partitie had gemaakt van 12 GB voor de XP en de rest voor Ubuntu, maar die heeft dat gewoon genegeerd en een eigen ruimte genomen en een nieuwe gemaakt van 2.5 GB?

    Wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik Ubuntu verwijder zonder XP te herstellen. Want als ik dat weet zal ik Ubuntu meerdere keren installeren en verwijderen totdat ik ermee omweg kan i.p.v. telkens XP te herstellen, begrijp je? Zo kan ik partities instellen en dan telkens uitproberen met Ubuntu.

    Oja, je zei dat Ubuntu de boot overschrijft met Grub-file enzo. Met andere woorden als ik de 2e HDD uit mijn computer haal, dan start XP ook niet op i.t.t. een paar dagen geleden toen ik 1 HDD had...


    Grtz,

    I.

  4. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Ik heb hier ook een beetje in de soep gezeten, vooral omdat ik Ubuntu na een plaatsing van een tweede HD met xp erop opnieuw moest installeren, en dààr heb ik totaal geen probleem mee gehad. Dus zolang ze op aparte schijven komen, zou het geen probleem mogen wezen. Ubuntu maakt gewoon een nieuwe boot Grub aan.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  5. #5
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    Ik heb hier ook een beetje in de soep gezeten, vooral omdat ik Ubuntu na een plaatsing van een tweede HD met xp erop opnieuw moest installeren, en dààr heb ik totaal geen probleem mee gehad. Dus zolang ze op aparte schijven komen, zou het geen probleem mogen wezen. Ubuntu maakt gewoon een nieuwe boot Grub aan.
    Ik versta uit jouw post en die van DJ_I dat Ubuntu een nieuwe boot maakt, maar als ik die schijf formatteer (waarop Ubuntu is geïnstalleerd) moet ik de XP herstellen (omdat de Boot verwijdert word). En ik ben van plan om wat met partities te 'spelen' (dus het OS Ubuntu vele malen de- en installeren), totdat ik de geschikte partitie vind...

    En eerlijk gezegd sta ik echt niet te popelen om XP telkens weer te herstellen nadat ik via de HDD 0 (waar XP op staat) de HDD 1 (waar Ubuntu op staat) formatteer en de partities verwijder, etc....


    Groet,

    I.

  6. #6
    Gevorderd   downagain's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 November 2006
    Locatie
    Kempen
    Berichten
    140
    Bedankjes
    2
    Bedankt
    55 keer in 50 posts
    Dual boot systemen zijn niet echt handig zoals je al gemerkt hebt. Je hebt dan namelijk een bootloader nodig zoals die van Grub. Deze wordt door ubuntu automatisch aangemaakt, maar door Windows echter niet. Windows heeft wel een eigen bootloader, maar dan enkel voor verschillende Windows versies.

    Daarom dat wanneer je Windows installeert over Linux, dat je eigenlijk zelf je GRUB bootloader moet installeren.

    Want eigenlijk dan mss een oplossing kan zijn, en dit geldt ook voor mensen die Vista gebruiken, maar voor sommige toepassingen toch XP zouden nodig hebben, is het gebruik van Microsoft Virtual PC (gratis). Met dit programma kan je vanuit je standaard windows besturingssysteem (waarmee de pc opstart) verschillende besturingssystemen virtueel uitvoeren.

    Je HD die je in je virtuele omgeving gebruikt, is eigenlijk gewoon een groot bestand in het standaard besturingssysteem, zodat je geen geprul hebt met het aanmaken/verwijderen/aanpassen van partities.
    En is dus ook veel veiliger. Binnenin deze virtuele omgeving, kan je niets aan het standaard besturingsysteem wijzigen, en dus ook niet aan de standaard bootloader. En als je iets verkeerd gedaan hebt, of als de virtuele pc steeds ergens vast loopt, hoef je enkel het bestand te verwijderen dat gebruikt werd als HD, en begin je gewoon opnieuw.

    Voorwaarde is wel dat je over een pc beschikt die krachtig genoeg is, en virtual pc op zich zal ook wel even wat wennen zijn. Maar voor mensen die wat willen experimenteren met andere besturingssystemen mag dit geen probleem zijn denk ik.

    Een andere interessante reden om virtual PC te gebruiken is bij het uittesten van nieuwe software waarvan je niet weet of ze spyware en dergelijke bevatten. Je maakt gewoon in virtueel PC een extra windows besturingssyteem bij aan. Je installeert windows zoals je gewend bent, en dan maak je een kopie van het bestand dat je HD voorstelt, je installeert de software die je wil testen, en je test dan je software uit. Je kan dan eventueel wat anti-spyware programma's runnen en dergelijk zodat je zeker bent dat de software in kwestie veilig is. Zoja, kan je de software ook op het normale besturingssysteem installeren, zo nee, verwijder je gewoon de besmette HD (= bestand), en gebruik je de kopie die je vooraf gemaakt hebt, en de virtuele PC is terug clean. Handig, niet?

  7. #7
    PC-Freak   GuntherS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Limburg, Riemst
    Berichten
    1.430
    Bedankjes
    327
    Bedankt
    614 keer in 353 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alBildjiekiyya Bekijk bericht
    Wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik Ubuntu verwijder zonder XP te herstellen. Want als ik dat weet zal ik Ubuntu meerdere keren installeren en verwijderen totdat ik ermee omweg kan i.p.v. telkens XP te herstellen, begrijp je? Zo kan ik partities instellen en dan telkens uitproberen met Ubuntu.
    Ik denk dat dit niet mogelijk is. De bootloader van XP kan zoals eerder gezegd enkel Windows besturingssystemen bevatten. Vanaf het moment dat je een Linux-distro erop zal zetten, gaat hij dus zelf een bootloader (GRUB) aanmaken omdat je anders Linux niet kan starten. Ik kan best begrijpen dat dit vervelend voor je is

    Zoals hierboven gezegd, kan je ook virtueel een besturingssysteem draaien. Dit werkt wel trager dan normaal maar met een sterke PC zou het geen problemen mogen geven. Genoeg RAM is hier dan ook wel belangrijk. Minimum 1GB, liefst 2GB. Je kan het altijd eens proberen. Virtual PC is gratis te downloaden van de Microsoft site. Klik hier om naar de site te gaan.
    MacBook Air 13" (2011): Intel Core i5 1.7GHz - 4GB DDR3 RAM - 256GB SSD - OS X 10.11
    iPhone 6 16GB (Space Gray) - iPad mini Retina 32GB (Space Gray)
    AppleTV 2 (Black)

  8. #8
    PC-Freak   Krikkie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2005
    Locatie
    Mortsel
    Berichten
    995
    Bedankjes
    503
    Bedankt
    835 keer in 614 posts
    Je kan je partities aanpassen met partition magic bv., dan veranderd er niets aan je opstart.
    Moet je Linux terug opnieuw installeren, geen probleem, na de installatie van Linux Plaats je gewoon XP terug als eerste in je Grub, eens je weet hoe dit moet is het maar een kleintje om dit te vervangen.
    Je XP blijft dan zoals hij is ( en staat eerst in de opstart volgorde) en je moet XP niet herinstalleren.
    Anders is het indien je Linux verwijderd zonder hem terug opnieuw te installeren, dan verwijder je ook Grub en zal je je XP moeten herstellen.

    Groetjes Krikkie
    Het mooiste geschenk is een lach!!!
    Tenzij je de "bedank"-knop wil aktiveren

  9. #9
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DJ_Inspiration Bekijk bericht
    Ik denk dat dit niet mogelijk is. De bootloader van XP kan zoals eerder gezegd enkel Windows besturingssystemen bevatten. Vanaf het moment dat je een Linux-distro erop zal zetten, gaat hij dus zelf een bootloader (GRUB) aanmaken omdat je anders Linux niet kan starten. Ik kan best begrijpen dat dit vervelend voor je is
    Ik ga eens wat tijd nemen om de posts wat uit te pluizen betreft Virtual PC, maar even nog over de Windows boot. Is het misschien mogelijk om die bestand van XP (waar de boot gebeurd) te kopiëren en daarna pas Ubuntu te installeren?

    Kan ik dan die bestand (dat vóór Ubuntu aanwezig was) gebruiken als back-up? Laat ons zeggen 'knippen en plakken' op de plaats waar ik hem gevonden had nadat ik Ubuntu verwijder via XP? Of is dit te simpel?

    Want ik kan nog steeds in XP werken nadat ik Ubuntu verwijdert heb, maar zodra je uitlogt krijg je de Grub-fout.

    Partition magic ziet er ook interessant uit, en heb ik eerder wat van gehoord.


    Grtz,

    I.

  10. #10
    PC-Freak   GuntherS's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Limburg, Riemst
    Berichten
    1.430
    Bedankjes
    327
    Bedankt
    614 keer in 353 posts
    Ik vrees dat je daar niet aankan. Ik ben net gaan kijken op de site van Microsoft en daar staat het volgende:
    The fixmbr command is only available when you are using the Recovery Console
    Het zal dus via de Windows CD moeten gaan en vervolgens R om te herstellen en dan fixmbr in te geven. Tenzij er ergens een mogelijkheid is om de bootrecord op een andere schijf te plaatsen zodat deze niet wordt verwijdert wanneer je de Ubuntu gaat formatteren. Daar zal ik nog even achter zoeken
    MacBook Air 13" (2011): Intel Core i5 1.7GHz - 4GB DDR3 RAM - 256GB SSD - OS X 10.11
    iPhone 6 16GB (Space Gray) - iPad mini Retina 32GB (Space Gray)
    AppleTV 2 (Black)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •